Gå til innhold

Har du kjøpt Peltier element fra Microplex ?

Anbefalte innlegg

Microplex har solgt meg et peltier element som overhodet ikke stemmer med hva de lover. Kjøpet ble gjort for endel mnd siden, men først idag slo det meg da jeg satt å regnet..how lame! Her har dere en mail jeg har sendt til Microplex:

---------------------------------------------->

Heisann! :)

Jeg kjøpte for en stund siden et 156W peltier element fra dere. Har ikke brukt det så mye, bare testet det litt, siden jeg er fasinert over teknologien.

Men idag slo det meg, det er ikke et 156W element jeg har fått fra dere.

Siden jeg er elkraftteknikk ingeniør så har jeg tilgang til endel test utstyr, jeg leste av 15.4 volt og da trakk det 10.1 amper.

Det som er saken er at dere oppgir Imax til 16A og Vmax til 15,4V . Dette stemmer for et 156W element. Imax og Vmax skal oppstå samtidig.

Det er derfor lett å skjønne at det dere har solgt meg, ikke er et 156W element, siden det elementet dere solgte meg bare trekker 10,1A ved 15,4V.

Derfor lurer jeg på hva dere har å si til dette, når dere har solgt meg en vare som ikke stemmer overens med produktbeskrivelsen.

mvh

---------------------------------------------------->

Dette synes jeg er graverende...

Hondaen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke el-ingeniør, men prøver meg nå likevel. Regner med at det bare er en enkel forklaring på hvilken fallgruve jeg datt ned i :wink:

10,1*15,4 blir da 155,54? Da kan det ikke være så langt unna med effekten på elementet (hvis jeg har tenkt riktig), men hvorfor de opplyser at den trekker mer strøm enn den faktisk gjør skjønner ikke jeg, men det er jo bare meg :roll:

Lenke til kommentar

Hondaen si meg hvilket firma du jobber for sånn at jeg holder meg LANGT unna det firmaet. Som elkraftteknikk ingeniør burke du kunne bedre enn som så, thomasr har fulstendig rett i sine utregninger. Du har rett i at du er snytt, men du er bare snytt for 0.5W og det er ikke så mye å klage for.

Lenke til kommentar

thomasr du har ganske så rett.

Ifølge boka så er P=Watt (effekt)

V=Volt (spenning)

I=Ampere (strøm)

Og i følge ohm's lov er P=U*I

Som igjen vil si at 15,4*10,1=155,54

Så jeg vil si det at denne gangen er det Hondaen som har snubla... Kan jo være at dataene på arket bare er feil, kanske det er data-arket er til ett 226w peltier element..?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-04 08:49, thomasr skrev:

Jeg er ikke el-ingeniør, men prøver meg nå likevel. Regner med at det bare er en enkel forklaring på hvilken fallgruve jeg datt ned i :wink:

10,1*15,4 blir da 155,54? Da kan det ikke være så langt unna med effekten på elementet (hvis jeg har tenkt riktig), men hvorfor de opplyser at den trekker mer strøm enn den faktisk gjør skjønner ikke jeg, men det er jo bare meg
:roll:

Vel, du har ikke tatt med virkningsgraden. Qmax er hvor mye varme elementet kan pumpe igjennom ( altså 156W ) og du kan ikke sammenligne hvor mye V og A elementet trekker uten å ta med den, det blir totalt feil. Når peltier elementet pumper 156W varmeenergi, så skal elementet altså trekke 16*15,4= 246,4W i elektrisk energi.

:)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-04 09:57, alos skrev:

Hondaen si meg hvilket firma du jobber for sånn at jeg holder meg LANGT unna det firmaet. Som elkraftteknikk ingeniør burke du kunne bedre enn som så, thomasr har fulstendig rett i sine utregninger. Du har rett i at du er snytt, men du er bare snytt for 0.5W og det er ikke så mye å klage for.

Si meg hvilket firma DU jobber i, så skal jeg holde meg langt unna det! Du uttaler deg om noe du overhodet ikke har peiling på, noe jeg desverre opplever daglig hos enkelte firma. Talentløst.

Og det ikke snakk om 0.5 watt jeg er snytt for, men ca 58watt. Et hurtig overslag viser at det peltier elementet jeg kjøpte har en Qmax på ca 98watt.

Lenke til kommentar

men dette strider jo imot all logikk. Jeg har ikke sett et peltier element med denne virkningsgraden, og microplex selger den ihvertfall ikke. Så enten er den deffekt, eller så er laufkens noen luringer eller så har Hodaen feil (som jeg tviler sterkt på)

("...som myggens stikk i muslingen arter kritikk bare perler i mitt hjerte...")

I may be fat but you`re ugly

-I can loose weight

[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-09-04 19:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-04 08:01, Hondaen skrev:

Imax og Vmax skal oppstå samtidig.

Det stemmer.

Quote:

Det er derfor lett å skjønne at det dere har solgt meg, ikke er et 156W element, siden det elementet dere solgte meg bare trekker 10,1A ved 15,4V.

Hvor mye strøm trekker peltier elementet umiddelbart etter oppstart (ved Vmax), dvs. før det har rukket å utvikle seg noen særlig temp. forskjell mellom varm- og kaldside og tempen på peltier elementet er rundt romtemp?

Quote:

Derfor lurer jeg på hva dere har å si til dette, når dere har solgt meg en vare som ikke stemmer overens med produktbeskrivelsen.

Det er mulig du har fått ett et delvis defekt peltier element, vi kan ha sendt deg et peltier element med lavere rating eller produsentens data stemmer ikke.

Med den ratingen peltier elementet ditt har vil Vmax utvikle mye varme fra selve peltier elementet og det betinger at du bruker både vannkjøling og bruker coldplate som er riktig montert. Selv da er jeg ikke så sikker på at Vmax er det riktige driftspunktet for deg.

Grunnen til at jeg nevner det er at lokal overoppheting (peltier elementet blir varmt ved Vmax hvis ikke både kjølingen og montasjen er tipp topp) kan skade deler av peltier elementet med det som resultat at det trekker mindre strøm ved en gitt spenning.

--

mvh

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-05 00:13, hpfaale skrev:

[

Quote:

Hvor mye strøm trekker peltier elementet umiddelbart etter oppstart (ved Vmax), dvs. før det har rukket å utvikle seg noen særlig temp. forskjell mellom varm- og kaldside og tempen på peltier elementet er rundt romtemp?

Strømtrekker ligger på ca 10A i begynnelsen ved Vmax og gjør det forsatt, 5 minutter etter. Slik var det da jeg fikk elementet og det trekker det samme den dag idag.

Quote:

Det er mulig du har fått ett et delvis defekt peltier element, vi kan ha sendt deg et peltier element med lavere rating eller produsentens data stemmer ikke.

Med den ratingen peltier elementet ditt har vil Vmax utvikle mye varme fra selve peltier elementet og det betinger at du bruker både vannkjøling og bruker coldplate som er riktig montert. Selv da er jeg ikke så sikker på at Vmax er det riktige driftspunktet for deg.

Grunnen til at jeg nevner det er at lokal overoppheting (peltier elementet blir varmt ved Vmax hvis ikke både kjølingen og montasjen er tipp topp) kan skade deler av peltier elementet med det som resultat at det trekker mindre strøm ved en gitt spenning.

Elementet hadde jeg montert mellom to store kjøleribber av aluminium, med AS3 pasta imellom. Kjøleribbene er 200*200*100mm og blir smålunken etter 5 minutter. Jeg er fult klar over at lokale oppvarminger kan skade elementet, da dette kan ødelegge loddingen mellom P og N overgangene. Derfor var jeg forsiktig under montering og testing og overvåket hele tiden temperaturen på de to kjøleblokkene med termometer. Fra min side, kan det umulig ha blitt noen "hot spots" siden begge kjøleribbene er dønn flate, med AS3 pasta imellom.

Da jeg fikk elementet, stusset også jeg over hvor tynne ledninger som gikk ut fra det. De er 1.5kvadrat millimeter, og hadde jeg kjørt 16A gjennom de der, så hadde de blitt god og lunken.

Grunnen til at jeg ikke oppdaget dette før nå, var at jeg ikke hadde regnet på Vmax og Imax før, fikk ikke tallene til å stemme idag.

Nå er det ikke så mange som har inngående kunnskap om peltier element og er inforstått med de karakteristikkene det har. Derfor er det litt skummelt det jeg oppdaget, man kan selge hva som helst igrunn. Elementene ser jo dønn make ut, er det et 56watts element eller et 156watts element.

Hadde vært fint om dere kunne tatt en rask test selv, så ser dere om leverandøren selger det elementet som dere betaler for.

Hvis dere vil rydde opp i saken, så svar på min mail til dere for eventuell retur :-)

mvh

Alexander | Hondaen

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-05 01:12, Hondaen skrev:

Strømtrekker ligger på ca 10A i begynnelsen ved Vmax og gjør det forsatt, 5 minutter etter. Slik var det da jeg fikk elementet og det trekker det samme den dag idag.

Som jeg nevnte for deg i mail igår så har vi problemer med å få kontakt med Leufkens som har levert elementene til oss. Jeg har pr. telefon snakket med http://www.melcor.com/ og http://www.tellurex.com/ og kommentaren fra dem begge er at den Imax som oppgis sjelden oppnås i praksis. Begge sa forøvrig også at avviket fra oppgitte 16A til 10A er for stort så et eller annet er galt.

Det jeg venter svar på er hvor mye temperaturen og temperaturforskjellen mellom varm- og kaldsiden påvirker strømmen ved en gitt påtrykt spenning.

Quote:

Da jeg fikk elementet, stusset også jeg over hvor tynne ledninger som gikk ut fra det. De er 1.5kvadrat millimeter, og hadde jeg kjørt 16A gjennom de der, så hadde de blitt god og lunken.

Ja, men at ledningene blir lunkne spiller ingen rolle. Om ledningene er 1.5mm2 (jeg har ikke sjekket selv enda) så er det godt dimensjonert.

Quote:

Nå er det ikke så mange som har inngående kunnskap om peltier element og er inforstått med de karakteristikkene det har. Derfor er det litt skummelt det jeg oppdaget, man kan selge hva som helst igrunn. Elementene ser jo dønn make ut, er det et 56watts element eller et 156watts element.

Nja, ved en gitt spenning så vil dimensjonen på et 56 Watts element være vesentlig mindre enn et 156W element. Men det er klart, vil en produsent lure noen så greier han det – ihvertfall en stund.

Quote:

Hadde vært fint om dere kunne tatt en rask test selv, så ser dere om leverandøren selger det elementet som dere betaler for.

Hvis dere vil rydde opp i saken, så svar på min mail til dere for eventuell retur :smile:

Vi rydder opp i en sak når det er en sak å rydde opp i. Forløpig har du testet å funnet at elementet trekker vesentlig mindre strøm enn hva som er oppgitt. Hva som er grunnen til det vet vi ikke, men før vi får gjort noe med det så må du sende elementet til oss slik at vi får sjekket det selv.

--

mvh

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått svar fra Tellurex på spørsmålet om temp. differanser mellom varm- og kaldside, paster det inn her of ordens skyld:

Quote:

Thank you for helping me understand your question better. Yes, the applied voltage must increase to overcome the Seebeck voltage (that increases as Delta T increases).

Mike Spry will have to address the question about DC resistance.

Hvis du ser på denne øverste delen av denne kurven

http://www.tellurex.com/resource/usegr.htm så ser du hvordan spenningen over peltierelement må økes hvis du skal ha konstant strøm ved økende delta T, - eller omvendt, ved konstant spenning synker strømmen når delta T øker. Seeback effekten kan du lese mer om her http://www.tellurex.com/resource/txfaq.htm, se punkt 35.

Slik jeg forstår deg startet du målingene med delta T=0. Ved Vmax utvikler peltierelementet mye varme så selv om overflaten på kjøleribben bare er smålunken så føler jeg meg ganske sikker på at temperaturforskjellen mellom varm- og kald siden inne i elementet etter 5 min med Vmax har blitt såpass stor at du skulle ha sett et fall i strømmen. Hvorfor du ikke gjør det er merkelig.

Uansett, før vi gjør noe mer med dette vil vi ha elementet i retur slik at vi selv får sjekket det.

--

mvh

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

[ Denne Melding var redigert av: hpfaale på 2002-09-07 16:15 ]

Lenke til kommentar

hm, så rent teknisk, så er det effekten som elementet gir som blir betegnet når man kjøper peltier element, og ikke strømmen det trekker....hm.

Er det noen fast formel for å regne ut hvor mye det trekker i forhold til effekt, eller kan man bare se det ut fra databladene?

hvor mye vile et rimelig standard 226W element trukket fra et PSU ?

microplex er sjefen, god service fra ende til annen :smile:

bare å gratulere :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-07 16:14, hpfaale skrev:

Nå har jeg fått svar fra Tellurex på spørsmålet om temp. differanser mellom varm- og kaldside, paster det inn her of ordens skyld:

Quote:

Thank you for helping me understand your question better. Yes, the applied voltage must increase to overcome the Seebeck voltage (that increases as Delta T increases).

Mike Spry will have to address the question about DC resistance.

Hvis du ser på denne øverste delen av denne kurven

så ser du hvordan spenningen over peltierelement må økes hvis du skal ha konstant strøm ved økende delta T, - eller omvendt, ved konstant spenning synker strømmen når delta T øker. Seeback effekten kan du lese mer om her
, se punkt 35.

Slik jeg forstår deg startet du målingene med delta T=0. Ved Vmax utvikler peltierelementet mye varme så selv om overflaten på kjøleribben bare er smålunken så føler jeg meg ganske sikker på at temperaturforskjellen mellom varm- og kald siden inne i elementet etter 5 min med Vmax har blitt såpass stor at du skulle ha sett et fall i strømmen. Hvorfor du ikke gjør det er merkelig.

Uansett, før vi gjør noe mer med dette vil vi ha elementet i retur slik at vi selv får sjekket det.

--

mvh

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: hpfaale på 2002-09-07 16:15 ]</font>

Vel, strømmen forandret seg litt, men ikke noe wow-utslag. Peltier element har positiv temp. koefisient, dvs, når metallet blir varm, så øker den indre resistansen og strømmmen synker. Er derfor like langt, er ikke i nærheten av 16A som det står oppgitt på din nettside. Det er ikke et 156W element jeg fikk, sender det inn så prøve det selv.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-08 04:21, Hondaen skrev:

Vel, strømmen forandret seg litt, men ikke noe wow-utslag.

Et lite utslag er bedre enn intet utslag. Når du skrev at du ikke så noe endring i det hele tatt så mistenkte jeg strømmen lå utenfor amperemeterets måleområde.

Quote:

Peltier element har positiv temp. koefisient, dvs, når metallet blir varm, så øker den indre resistansen og strømmmen synker.

Jepp, og jeg venter fremdeles på svar hvilken størrelsesorden det er snakk om (men det angår forsåvidt ikke denne saken).

--

mvh

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar

Har nok ikke gått utenfor måleområdet nei ;-)

Skjønner ikke helt hva du vil men dette nå, er jo Imax som er av betyding og den har aldri vært i nærheten av 16A på mitt element...men:

Nå har jeg ikke studert _nøye_ hvor mye strømmen synker etter 5 min, jeg har ikke en stabilisert strømforsyning, regulerer spenningen manuelt via en variac, 0-16V. Skal jeg lage en nøyaktig kurve (strøm som funksjon av temperatur), eller se etter hvor mye strømmen synker så må jeg holde konstant spenning over pelter elementet, noe jeg ikke har sett hensikten med, i dette tilfellet.

Er fint at microplex ordner opp i sakene sine, skal sende avgårde elementet snarest mulig.

mvh

Alexander | Hondaen

Edit: Endret en uberlame skriveleif, sikkert fordi jeg fordi jeg binder microplex litt med en multiplexer... i et raskt øyeblikk..(fra digitalteknikken, multiplexer, eller muxer...) :-)

Honda1.jpg

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-09-09 19:47 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...