Rikky Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Er det noen måter å finne ut hva som forårsaker problemer når man klokker FSB? Jeg klarer ikke å stille opp mer enn et par mhz før maskinen begynner å slå seg vrang. Kan det være RAMen? Produktnavnet hos komplett.no er "SDRAM PC133 512MB 7-7,5ns". Hadde ventet at jeg hvertfall skulle klare å klokke noen mhz men jeg klarer ikke 5 engang. Skal prøve å få litt bedre kjøling på northbridge og låse opp CPU'en og sjekke hva jeg får til:) Og en ting til: Er det noen innstillinger i BIOS jeg burde vite om hvis jeg skal overklokke? Tenker på det som har med minne osv å gjøre. Ble kanskje litt flere spørsmål enn jeg hadde tenkt her, men jeg håper noen kan hjelpe... Oups, glemte nesten å skrive specs: Chieftec Fulltower Abit KT7A XP1600+ 512MB SDRAM Asus GF4 Ti4200 128MB DDR IBM 60GB WD 120GB Samtron 19" Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Får du booted opp i windows? Har du muligheten til å stille på Ram voltagen så kan du prøve det,men jeg tviler på at det skulle være nødvendig med bare et par mhz extra FSB. CPU speed error check= Disabled? Du sier maskinen slår seg vrang,hva er det som skjer og får du noen feilmeldinger? Bluescreens? eller låser seg? Ble like mange sørsmål her gitt. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 hei prøv å slå av udma og klokk, det funka for meg, men er kjipt å gjøre. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 4. september 2002 Forfatter Del Skrevet 4. september 2002 Quote: Den 2002-09-04 08:54, Spellbound skrev:Får du booted opp i windows? Av og til, kommer litt an på hvor mye jeg klokker. Noen ganger kan det komme en feilmelding som f.eks sier at windows ikke klarer å loade en fil, noen ganger kommer det blåskjerm når windows loader, og noen gang rebooter maskinen bare. Quote: Har du muligheten til å stille på Ram voltagen så kan du prøve det,men jeg tviler på at det skulle være nødvendig med bare et par mhz extra FSB. Tror ikke jeg har den muligheten. Quote: CPU speed error check= Disabled? Skal sjekke. Den skal stå på disabled? Uansett, takk for svar:) [ Denne Melding var redigert av: RikkyRally på 2002-09-04 16:58 ] Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 4. september 2002 Forfatter Del Skrevet 4. september 2002 Quote: Den 2002-09-04 08:54, Spellbound skrev:CPU speed error check= Disabled? Jepp, den står på disabled? Er det rett? Da er jeg i såfall fortsatt like langt:( Noen som har noen tips?? Lenke til kommentar
vegge Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Du kan i hvert fall prøve å øke vcore et hakk eller to (hvis du ikke har gjort det allerede da) CPU trenger mer strøm når du klokker.. Du kjører vel ikke turbo settings på minnet vel? I så fall kunne du stilt det ned til normale settings, men regner med at det er slik nå. Øk vcore litt du! :smile: Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-04 22:14, havegg skrev:Du kan i hvert fall prøve å øke vcore et hakk eller to (hvis du ikke har gjort det allerede da) CPU trenger mer strøm når du klokker.. Har prøvd det, hjalp dessverre ikke... Quote: Du kjører vel ikke turbo settings på minnet vel? I så fall kunne du stilt det ned til normale settings, men regner med at det er slik nå. Minnet står på normal ja... ----------------- OS spørsmål: I Win98 kan jeg kjøre noen få mhz høyere enn i XP, hva kommer dette av? Nå har jeg prøvd å sette en større vifte på chipsettet, det hjalp heller ikke. Mulig det er kjølepastaen som er sklættet dårlig på under ribba, skal ta en titt etterhvert. [endret:] Må man ta ut hovedkortet for å få løs de hvite plastpluggene som chipset-ribba sitter fast med, eller er det bare å røske dem ut? Fortsett å komme med tips folkens, jeg setter pris på alle som kommer med innspill:) <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: RikkyRally på 2002-09-05 06:10 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: rikkyrally på 2002-09-05 06:20 ] Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Etter egen erfaring,når windows plutselig bare rebooter sånn helt uten videre,så er det enten CPU og/eller RAM som ikke får nok strøm. En annen ting du kan prøve hvis du har 2x256 ram brikker,er å bare prøve med den ene. Fastwrites kan gi stabilitetes problemer noen ganger pga høyere FSB..prøv disable. Og til slutt,noe som hjalp meg..Prøv AGP X2 . Lykke til. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 En annen ting.."Bluescreens" er som regel RAM relatert. Det kan være minnet som holder deg tilbake. :-/ De hvite plastpluggen kan ryke hvis du ikke er forsiktig.Så det beste ville være å ta ut h/k for deretter å klemme sammen mottakerne og forsiktig dra ut. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 så, prøvde du å slå av udma? som sagt jeg fikk bare noen få mhz mere på fsb før kjerra klikka men så prøvde jeg å slå av udma i disk management og das funka fsb overklokking helt fra 133 til 175 mhz. men diskene jobber jo veldig sakte i den modusen da. fikk 9020 poeng i 3dmark, noe jeg alldri har klart ellers, så satte jo rekord allikevel :smile: Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 16:34, Spellbound skrev:Etter egen erfaring,når windows plutselig bare rebooter sånn helt uten videre,så er det enten CPU og/eller RAM som ikke får nok strøm. Okei, er vel RAM'en da, har prøvd å skru opp vcore... Quote: En annen ting du kan prøve hvis du har 2x256 ram brikker,er å bare prøve med den ene. Har 1x512... Quote: Fastwrites kan gi stabilitetes problemer noen ganger pga høyere FSB..prøv disable. Skal sjekke. Quote: Og til slutt,noe som hjalp meg..Prøv AGP X2. Det skal jeg prøve, men vil ikke det gi et voldsomt tap i grafikkytelse? Quote: En annen ting.."Bluescreens" er som regel RAM relatert.Det kan være minnet som holder deg tilbake. :-/ Arrgh...! *angre på at jeg kjøpte RAM type billigst mulig* Quote: Lykke til. Takk for det, og takk igjen for alle tips. Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Du taper veldig lite på å skifte fra AGP 4X til 2X. Hvis du får klokket fsb ordentlig etterpå, er det slett ikke usannsynlig at du vil vinne ytelse! Selv så jeg meg nødt til å skifte til 2X da jeg ble utsatt for den utbredte "nv4_disp"-feilen i windows... For øvrig vil jeg anbefale deg å prøve å sette alle raminstillinger til treigest mulig, bare som et eksperiment for å avgjøre om det er minnet som holder deg tilbake... Denne faq-en kan kanskje også komme til nytte. Jeg har ofte brukt KG7-RAID-faqen hans, og den har vært til stor hjelp. Håper du lykkes snart! Lenke til kommentar
normal Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 sett minnefrekvensen til 100 mhz så du får konstantert feilen. det er da ikke noe hinder for overklokkingen lengre. Lenke til kommentar
Simen Løkken Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Billig RAM er rein gift for maskina! Skal man overklokke så MÅ man ha orntli RAM. Hvor mange watt er strøm forsyninga di på? Du burde vaffal ha 300! Prøv også å sett ned CAS latency o.l på RAM'n i BIOS'n hvis det går. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. september 2002 Forfatter Del Skrevet 6. september 2002 Quote: Den 2002-09-05 23:31, normal skrev:sett minnefrekvensen til 100 mhz så du får konstantert feilen. det er da ikke noe hinder for overklokkingen lengre. Hvordan gjør jeg dette da? Fant ikke noe i bios. Jeg har forresten prøvd stort sett alt jeg kunne tenke meg i bios, uten fremskritt. Heller vel mer og mer mot minnet:( Strømforsyningen er på 340w, skulle vel holde det. ---------------- RikkyRally som har kjøpt billigste RAM for siste gang... Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 340W er Bra. Har 300W selv. Jeg kjenner ikke til hovedkortet ditt RickyRally og vet ikke hva du kan stille på i RAM instillingene eller hva du har stilt på så langt. Det er sdr og ikke ddr ram du har? Har du noe av disse instillingene? Default DRAM Clock Default: Dram Clock = 100/133MHZ Dram Timing = Auto/Manual Dram CAS Latency = 2.5 Bank Interleave = Disabled Precharge to Active(TRP)= 3T Active to Precharge(TRAS) = 6T Active to CMD(TRCD) = 3T DDR DQS Input Delay = Auto DDR DQS Output Delay = Auto Dram Queue Depth = 4 Level Dram Command Rate = 2T Command DCLK Feedback Delay = 0 ps Fortell hva du har stilt på og hva du har satt som verdier så langt. Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Er det noen som vet om en skikkelig guide for tweaking av minne? Når Spellbound begynner å snakke slik forstår jeg dessverre ikke alt for mye for å si det slik. Hadde jo vært en ide å lage en slags ordbok og guide for minne og CAS, RAS og denslags. Er jo grit å vite hva man stiller på :smile: Lenke til kommentar
normal Skrevet 7. september 2002 Del Skrevet 7. september 2002 Quote: Den 2002-09-06 05:30, RikkyRally skrev: Quote: Den 2002-09-05 23:31, normal skrev: sett minnefrekvensen til 100 mhz så du får konstantert feilen. det er da ikke noe hinder for overklokkingen lengre. Hvordan gjør jeg dette da? Jeg har KT7 som kjører på 100mhz bus. men i bios er det en instilling som sier BUS+PCI som betyr at minnet kjører på 100MHz (som bussen er på dette) + 33MHz som pci kortene kjører på. Dermed får jeg 133mhz. Du har kt7A. denne skal kjøre BUSShastigheten alene på 133mhz. For å kjøre minnet på 133mhz er det derfor ikke nødvendig å addere med pci hastighet. MEN hvis du ser litt i manualen din ang minne vil du finne ut at det finnes en jumper som lar deg skifte MELLOM 100 og 133MHz BUSShastighet. Hvis du setter denne til 100MHz er kjører ditt Hovedkort på nøyaktig samme hastighet som mitt (1generasjons). Du trenger da ikke tenke på noen andre biosinstillinger for å addere med pci hastighet siden hk'et ditt FRAMDELES kjører synkront med busshastighet. Hvis du nå prøver å klokke busshastigheten oppover, vil minnefrekvensen allikevel ligge langt under 133mhz, og vil derfor ikke være et hinder :smile: Skjønte du /fant ut av dette? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. september 2002 Forfatter Del Skrevet 7. september 2002 Quote: (...)MEN hvis du ser litt i manualen din ang minne vil du finne ut at det finnes en jumper som lar deg skifte MELLOM 100 og 133MHz BUSShastighet.(...)Skjønte du /fant ut av dette? Nei, kunne ikke finne en sånn jumper på hovedkortet. Har sjekket både på kortet og i manualen. ______ RikkyRally (har lyst på nytt hovedkort med DDR:-D) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå