Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifter starter, men ikke resten av "systemet"

Anbefalte innlegg

Jeg har en datamaskin som har vært inne til reperasjon 2 ganger allerede (den er nå ca.1 ½ år gammel). Første gangen var omtrent rett etter at jeg kjøpte den, pga defekt harddisk. :(

Den siste gangen nå vet jeg fortsatt ikke grunnen til, fordi pcen var inne til reperasjon, og selv om jeg forklarte problemet 100% detaljert, så ble den sendt over halve landet til Strax med følgene beskjed ”Starter ikke”. :hrm:

Så gikk det da 5 uker og jeg trodde alt var i orden, helt til jeg fikk tilbake pcen med ny CPU. Og løste dette problemet? Nei. Jeg hadde forklart grundig at datamaskinen måtte startes på nytt for at man skulle se feilen, som er at viftene starter, men selve oprativsystemet starter ikke, og jeg har begynt å lure på om det er hovedkortet som svikter (siden det ikke piper 1 gang). Det som er er at pcen starter når den er kald, men om den har stått på en stund, for eksempel det å starte på nytt, så durer og går viftene videre uten livstegn fra resten av systemet :cry: Det som er er at pcen fungerer 100% normalt når jeg først har fått slått den på, men jeg har ikke anledning til å installere oppdateringer o.l siden den da må startes på nytt, det er så vidt jeg tør å slå den av i frykt for å aldri få den på igjenn (det som skjedde sist den var til reperasjon). Er det i heletatt noe mening i forklaringen min? Kvier meg litt for å levere den inn en gang til, fordi jeg er avhengig av den i skolearbeid o.l. og da blir 5 uker litt for lang tid :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet!

Hvis du sender den inn en gang til, og problemet fortsatt ikke er fikset, kan du heve kjøpet eller kreve ny pc. Jeg ville isåfall hevet kjøpet og kjøpt en ny pc et annet sted.

Kan du liste opp komponentnene i pcen og fortelle hvilken modell det er?

Lenke til kommentar
Hei og velkommen til forumet!

Hvis du sender den inn en gang til, og problemet fortsatt ikke er fikset, kan du heve kjøpet eller kreve ny pc. Jeg ville isåfall hevet kjøpet og kjøpt en ny pc et annet sted.

Kan du liste opp komponentnene i pcen og fortelle hvilken modell det er?

5286673[/snapback]

For å være ærlig så har jeg egentlig ikke peiling lenger. Er iallefall intel pentium 4, 2.80GHz, skjermkort: Radeon 9200 SE og 512 ett eller annet i ram, ikke at det forteller mye. Hovedkort osv finner jeg ingen papirer på, siden jeg aldri fikk dem tilbake etter at pcen var inne til reperasjon første gangen (dumme meg å ikke tenke på at de ikke var med før jeg trengte dem) Skal ta meg en tur på elkjøp (elendig service :( ) på torsdag og høre hvilke rettigheter jeg har, for jeg orker ikke dette rotet stort lengre. Men de får meg alltid til å virke underlegen når jeg er der å snakker med dem (de har utdanning og vet best, jeg er bare ei jente med pc som ikke funker).

Men takk for at du prøvde å hjelpe uansett :)

Lenke til kommentar
Det kan være defekt powersupply (PSU). Høres ut som det er en temperaturavhengig komponent som hindrer PSU i å restarte.

Slike feil kan være vanskelig å feilsøke, det beste er å bytte PSU.

5290824[/snapback]

*tør ikke røre* selv om jeg vet sånn ca. hva jeg gjør, men om elkjøp finner ut at jeg har vært inni pcen så kan jeg miste garantien :p Det er allerede noen skraper der man åpner kabinettet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...