Gå til innhold

Trygt å frakte ekstern HDD i bagasje på fly?

Earendil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det trygt å frakte ein ekstern HDD i bagasjen på eit fly? Då tenker eg ikkje på handbagasjen, men den som ligg i bagasjerommet. Såg ein anna tråd her om en som skulle frakte en skjerm. Skal også ta med laptopen, men trur eg heller fraktar den i handbagasjen.

5286218[/snapback]

Det er vinter i norge, temperaturen blir vel neppe noe bedre av å fly så høyt heller, og kulde og elektronisk utstyr, temperaturforskjeller skaper muligens kondens...så er du helt uheldig så kan jo kjedelig ting skje.

Lenke til kommentar
Så lesehovuda på HDDen kan ikkje komme i skade for å dulte litt for hardt på sjølve plata? Kondens trur eg ikkje skal være noko problem, for etter det eg har erfart, så går ikkje temperaturen under 0 celsius i bagasjerommet.

5286895[/snapback]

Etter din erfaring? har du noensinne ligget i cargobayen på en 737? (jeg bare spør jeg)

Lenke til kommentar
Så lesehovuda på HDDen kan ikkje komme i skade for å dulte litt for hardt på sjølve plata? Kondens trur eg ikkje skal være noko problem, for etter det eg har erfart, så går ikkje temperaturen under 0 celsius i bagasjerommet.

5286895[/snapback]

Etter din erfaring? har du noensinne ligget i cargobayen på en 737? (jeg bare spør jeg)

5287320[/snapback]

Hva tror de gjør med hunder? Fryser dem ned og bare tiner de litt bak jetmotoren før de sender dem ut til eieren?

Lenke til kommentar

Cargoholdene på alle moderne fly er integrert i trykkkabinsystemet, og er temperert og trykksatt akkurat som i passasjerkabinen. Kondens og slikt vil ikke være noe problem.

Imidlertid skal du huske på at de fleste ground handling crew er ganske hardhendte med bagasjen. Går den i stykker, er det som regel i transit, ikke under transport.

Men så lenge du pakker den godt inn, burde det ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar

5286895[/snapback]

5287320[/snapback]

Hva tror de gjør med hunder? Fryser dem ned og bare tiner de litt bak jetmotoren før de sender dem ut til eieren?

5287453[/snapback]

Tror du jeg er dum? Ironi er tydeligvis ikke din kopp med te. Jeg er fullstendig klar over at hele kabinen og cargoholden er trykksat med bleedair som tappes fra motorene, og kjøres igjennom air conditioning packs.

Lenke til kommentar

5286895[/snapback]

5287320[/snapback]

5287453[/snapback]

Tror du jeg er dum? Ironi er tydeligvis ikke din kopp med te. Jeg er fullstendig klar over at hele kabinen og cargoholden er trykksat med bleedair som tappes fra motorene, og kjøres igjennom air conditioning packs.

5288408[/snapback]

Ironi er en te jeg liker godt, men som med alt her i livet finnes den i varianter som ikke er noe særlig bra..... Og trenger man å ha gjort seg rundttur som cargo for å ha noen erfaringer rundt det?

Lenke til kommentar

Om du skal frakte den som vanlig bagasje så se om de kan ta den via "spesial bagasje" eller noe lignende, det er gjerne et inncheck som tar uvanlig bagasje og röntger den uten at det går inn i selve bagasje systemet. De fleste flyplasser har en slik inncheck/luke/skranke, litt usikker på Gardermoen.

Grunnen til dette er at et bagasje system kan väre ganske töff mot bagasjen, og slike system opplever gjerne et par kräsj om dagen som passasjeren ikke ser (forutom den stakkarn som på ankomst stedet får en veske som mangler noen deler.)

Gardermoen og Kastrup, ifall du skal fly via dem, er ganske snille mot veskene, Landvetter og Arlanda har derimot pushere som slår hardt.

En HDD er jo fölsom for stöt, så jeg ville nok satset på handbagasje om mulig.

Hilsn. en som arbeider i et bagasje system.

...Fryser dem ned og bare tiner de litt bak jetmotoren før de sender dem ut til eieren?

Den var bra! :thumbup:

Endret av jadacool
Lenke til kommentar

du kan sikre deg litt ved å si ifra til personen som sjekker inn deg, at det er ömtålig bagasje. Om personen da setter noen röde lapper på den istedet for å sende deg til nettopp en spesial bagasje luke så kan flyselskapet bli ansvarlig og må stå for ny hdd, Men det redder jo ikke tapt program på hdd'n såklart. Dessverre kan uerfaren personal bare nikke og si at det sikkert går bra og slenge inn väska som om ingenting var i.

Har du pakket den inn ordentlig går det bra 9 av 10 ganger. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...