Gå til innhold

Musikk - Bedre før enn nå?

homer1990

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg egentlig veldig lite om når musikken er laget. Masse bra fra 80'-tallet og utover til idag. Har ikke funnet så mye musikk fra før det som er verdt å høre på, men det har vel mer å gjøre med at ekstremmetallen ikke kom før på 80'-tallet, og det er nok det jeg hører mest på.

Det at folk synes musikken var bedre før eller nå har mer med generell musikksmak og alder å gjøre enn noe annet tror jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Massemedia har kanskje større innvirkning på hva den gjengse borger kjøper nå enn for tretti år siden, zipp igjennom tv-kanalene og du ser reklame for mye hjernedød musikk. God musikk lages ennå, men den er vanskeligere å få øye på.

Jeg gleder meg til 10 januar, da kommer Kayo Dot ut med ei ny skive kalt "Dowsing Anemone With Copper Tongue" :dribble:

Lenke til kommentar
Musikk med hyppigere eksponering gjennom massemedier blir riktignok ved generelle trekk mer solgt enn undergrunnsmusikk.

5289911[/snapback]

Så, ville undergrunnsmusikken solgt radikalt mye bedre hvis den ble profilert på en eller annen TV-stasjon? Er det slik at folk liker hva som helst, så lenge det er en reklame for albumet på TV ("Einstürzende Neubauten er tilbake, med et album du bare MÅ ha!")?

Lenke til kommentar
Men kjøper den gjengse borger musikk fordi han/hun syns musikken er fæl?

5289902[/snapback]

Retorisk spørsmål? Ja.

Goebbels definerte propaganda som "Repetisjon, endeløs repetisjon", han sa også at budskapet skal være så enkelt som mulig slik at alle skjønner det.

Edit: Så klart folk flest kjøper ikke hva som helst, men det er fler i dag som kjøper Hits #8967, i tillegg har unger mer å rutte med enn før.

Edit II: Til tider synes jeg at man bombardes av crappy og relativt kjip musikk, da kan tanker som f.eks alt var bedre før o.l. fare igjennom hodet.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
Musikk med hyppigere eksponering gjennom massemedier blir riktignok ved generelle trekk mer solgt enn undergrunnsmusikk.

5289911[/snapback]

Så, ville undergrunnsmusikken solgt radikalt mye bedre hvis den ble profilert på en eller annen TV-stasjon? Er det slik at folk liker hva som helst, så lenge det er en reklame for albumet på TV ("Einstürzende Neubauten er tilbake, med et album du bare MÅ ha!")?

5289940[/snapback]

Du kan være sikker på at musikken ville solgt mer med bedre profilering enn uten.

Lenke til kommentar
Jeg ignorerer ikke betydningen til gammel musikk, jeg ignorerer bare selve musikken. Jeg synes rett og slett det er kjedelig. Noen av de få bandene som fungerer er Queen, AC/DC og Kraftwerk.

5287880[/snapback]

Jeg tror ikke akkurat du kan ignorer gammel musikk.

Da har du nok ikke hørt nok "gammel" musikk gutt ;)

Lenke til kommentar
70-tallet blir for meg det tiåret Steely Dan gav ut noen av de beste CD'ene i musikkhistorien. Pretzel Logic og Aja er simpelthen fantastiske skiver. :)

5289438[/snapback]

"They got a name for the winners in the world

I want a name when I lose"

Steely Dan kan ikke oversees eller avfeies. Gjør man det har man simpelthen ikke forstått noe som helst. Og det er en universell sannhet.

T'Weed

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke akkurat du kan ignorer gammel musikk.

Da har du nok ikke hørt nok "gammel" musikk gutt  ;)

5290366[/snapback]

Stemmer, du vet best. :)

Steely Dan kan ikke oversees eller avfeies. Gjør man det har man simpelthen ikke forstått noe som helst. Og det er en universell sannhet.

5292126[/snapback]

Det stemmer.

Lenke til kommentar
Du kan være sikker på at musikken ville solgt mer med bedre profilering enn uten.

5289988[/snapback]

Selvfølgelig ville musikken solgt mer (altså, det er ikke snakk om et tosifret antall flere CD-er, men titusenvis), men tror du såpass spesielle saker som Einstürzende ville toppet VG-listen?

Edit II: Til tider synes jeg at man bombardes av crappy og relativt kjip musikk, da kan tanker som f.eks alt var bedre før o.l. fare igjennom hodet.

Du bombarderes av det du mener er kjip musikk. Det betyr ikke at alle tenker på samme måte.

Uansett er det i menneskets natur å tenke rosenrødt tilbake på svunnen tid. Jeg mener også at alt var så mye bedre før, spesielt med tanke på spill (originale og involverende spill før, hjernedød eyecandy nå), men det betyr ikke at det ikke var mye crap på den tiden også.

Lenke til kommentar

5289988[/snapback]

Selvfølgelig ville musikken solgt mer (altså, det er ikke snakk om et tosifret antall flere CD-er, men titusenvis), men tror du såpass spesielle saker som Einstürzende ville toppet VG-listen?

Det har jeg aldri sagt. Jeg har bare påpekt at musikken vil selge mer.

Lenke til kommentar

Grunnen til at listepop selger så mye er jo ikke bare reklame men at de er fult av mange utrolg vanvittig fengende hooks. Ingen tilfeldighet at disse bitene av sangen reklamen spiller. Folk husker hooker, og dermed sangen. Siden folk flest ikke gidder å gå aktivit inn og lete etter musikk så kjøper de bare det de blir presentert for og ikke minst: husker.

Lenke til kommentar
Joda, men nå tror jeg de fleste tolker utsagnene her dithen at TV-reklame er direkte ansvarlig for størsteparten av enkelte artisters platesalg. At en hvilkensomhelst artist vil selge litt mer vha reklamering, er ganske logisk. At de selger så mye at de topper VG-listen, er noe helt annet.

Det vil vi kanskje aldri vite, ettersom ingen spyr inn mangfoldige millioner i en svært omfattende pr-kampanje for Einstürzende Neubauten. La oss ta et eksempel. En undergrunnssjanger, EBM, blir valgt ut av store plateselskapsdirektører om å være det neste skriket. Artister og stiler blir satset tungt på, dvs store produksjoner og tung reklamering. Dette er en prosess som går over lengre tid. Hvem veit? Kanskje denne typen musikk evt ville ha toppet vg-lista?

Samtidig ville vi muligens sett en slags kommersialiseringsprosess med musikksjangeren. Dvs disse fengende hooksene og simplifisering av musikken. Man kan si at enkelhet benyttes å appellere til et bredere publikum. Vi ser da at hvilken som helst sjanger egentlig da kan bli popifisert, dvs tilnærmet den musikken vi i dag karakteriserer som pop. Da kan man stille seg følgende spørsmål: Er det noe universielt ved musikk som appellerer til allmennheten, og hvis det er det, kan det overføres til alle sjangre? Ville det blitt suksess?

Lenke til kommentar

For å begynne med å si at hvorfor kunne ikke Einstürzende toppe vg lista når faen meg Crazy frog og Schnappi! kan!

Grunnen til at listepop selger så mye er jo ikke bare reklame men at de er fult av mange utrolg vanvittig fengende hooks. Ingen tilfeldighet at disse bitene av sangen reklamen spiller. Folk husker hooker, og dermed sangen. Siden folk flest ikke gidder å gå aktivit inn og lete etter musikk så kjøper de bare det de blir presentert for og ikke minst: husker.

5292766[/snapback]

Veldig enig!

Lenke til kommentar
For å begynne med å si at hvorfor kunne ikke Einstürzende toppe vg lista når faen meg Crazy frog og Schnappi! kan!

5293655[/snapback]

Uten å ha hørt bandet så regner jeg ikke med at Einstürzende har så mange hooks at det gjør noe, har antagligvis heller ikke noe særlig radiovennlig lydbilde. Crazy Frog og Schnappi har forresten knall fengende hooks, perfekt for hitlistene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...