Gå til innhold

Musikk - Bedre før enn nå?

homer1990

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Second that. Det er trist at en inkompetent hvemsomhelst faktisk kan tjene milliarder på monotone dunk-dunk låter og repeterende vers. Kvaliteten på genrene og nye genrer har definitivt ødelagt mye av ryktet til rock og alt rundt. Det finnes ennå NOE, som lages i dag som er bra, medn det er søren meg ikke mye..

5288372[/snapback]

Så hva gjør din smak til fasiten av hva musikk gjelder? Tjener en artist eller et band millioner på musikken de lager, så betyr det at det finnes mennesker som liker denne musikken, og kjøper album/singler. Selv om jeg ikke hører overstadig mye på listepop, så kan jeg fint høre hva som fenger med mange av sangene.

Eller er det slik at "ekte" musikk må komme fra et en gruppe mennesker som startet i en garasje, med trommer, bass, gitar og vokal?

Lenke til kommentar

det mange glemer, er at selv om mye bra rock og metal ble kjent på f.eks 80.tallet så var det popmusikk da også.

men for å svare på spørsmålet.

jeg syntes det lages like mye bra musikk nå som før, men den musikken jeg syntes er bra får ikke like stor fokus i media som noe av det gjorde før.

Lenke til kommentar

Junior Grand Prix <- Hvis en gruppe mennesker mener det er bra musikk, ja så er det det. Man kan høre kvaliteten fra lang avstand!

Man kan dele musikken inn i tre hovegrupper:

1: De som selger på grunn av utseendet sitt

2: De som selger fordi de er på mote

3: De som selger fordi de lager god musikk

Eller som Alex Paterson sa om Pink Floyd under 2005 UK Music Hall Of Fame inductees for knapt 4 uker siden: "They didn't use their looks to sell records, they didn't use a fashion to sell records, they used music to sell records."

Lenke til kommentar

Iron Maiden solgte fordi de var på mote, altså hørte de til gruppe 2. De besøkte en trollmann i Frankrike i 1980, som kokte sammen en hemmelig drikk. Hver gang de drakk denne, klarte de å lage like sanger som de forrige, men med annerledes tekst og litt vri på det melodiøse. De hører ikke lenger til i gruppe 2 fordi trollmannen er død, og de er tomme for drikke. Nå selger de bare til trofaste fans som var med dem på barneskolen for 15-20 år siden.

Edit: For dem som har fått tak i demoen deres fra 1979, så kan man tydelig høre forskjellen fra før og etter besøket hos trollmannen. Demoen hadde faktisk potensiale... Men de valgte altså å kaste bort 5-6 ytterst viktige år i musikkhistorien, bare på å lete etter denne trollmannen.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg hørte en diskusjon mellom noen gamle ektepar.

De hatet den "nye" musikken som kom på 60/70 tallet, punk og rock var ikke musikk. Men de var alle enige om at trompetmusikken som man fant overalt på 40/50 tallet var tidløst og bra.

Det har veldig mye med hvilken generasjon man er oppvokst i. Jeg har hørt gjennom etter hva JEG liker. Og jeg er ikke flau over å si at det er mest av nymotens musikk... Det dere kaller pop. Selvfølgelig finnes det utrolig dårlig pop. Jeg sier ikke at alt er bra. Så er ikke alt som er gammelt bra heller...

Hver sin smak ;)

Lenke til kommentar

40-50'talls musikk mot 60-70'talls musikk, kontra 60-70'talls musikk mot 90-00'talls musikk er ikke helt sammenlignbart du. Folk var stereotyper før i tiden, mens mange idag lever i tidløse kulturelle forestillinger. Det er ikke for ingenting at dagens generasjoner gjerne hører litt mer på musikken som kom ut mellom 1965 og 1975, enn at vår foreldregenerasjon hørte på musikk fra 1945 til 1955.

Pop og Rock endret seg på av 60'tallet, og det var da utviklingen av musikk for allvor tok av.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Utrolig godt å være vitne til mange gode og konstruktive innlegg!

Altså vil jeg tørre å si at Idol har ødelagt mye. De lager artister!

Noen av de kan synge og er gode. Men der er det jo "fjortissene" som står for stemminga! Og der har du som noen sa utseende eller "mote" vis du kan si det sånn.

Og som noen nevnte lenger oppe at norsk musikk har blitt bedre. Det er jeg enig i.

Jeg får min del er fremdeles på jakt etter noe veldig bra fra 2000 tallet....

Er sikkert som mange her sier at det er vanskeligere å finne, ettersom listene flyter over av for meg heller dårlig musikk!

Og jeg mister rett og slett litt respekten for en artist eller et band, vis de ikke skriver tekster selv eller lager musikken selv! Da mener jeg ikke alt men disse artistene som har masse penger men ingen "skills" i det heile tatt.

En annen ting med popen er jo det at noen få pop sanger kan være litt gode men de eier liksom ikke noe overlevelses kraft vis jeg kan si det sånn! Man blir rett og slett lei av dem. Etter såpass mange ganger du har hørt de blir du lei. Igjen dette er min mening så....

Lenke til kommentar

Personlig hører jeg mest på 70-talls-rock for tiden, og vil på den måten kunne si at de lagde best musikk før, rett og slett fordi jeg liker den musikken best. Men mer objektivt sett tror jeg ikke det. Det er jo det beste som har overlevd og som folk enda hører på.

Ellers må jeg si at det er mye veldig bra metall fra den nyere tiden.

Lenke til kommentar

Funky "afrodisco" og annen kruspersillemusikk var også populært på 70'tallet, og er en av de tingene som er videreført til moderne musikk. Så skammelig musikk har vi alltid hatt og kommer alltid til å ha.

Jeg fokuserer heller på den bra musikken, enn å irritere meg over den dårlige. Bra musikk finnes fra alle tiår, men favorittiden må være fra 1969 til 1974

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...