Gå til innhold

Musikk - Bedre før enn nå?

homer1990

Anbefalte innlegg

Har lenge gått og tenkt på det at musikken generelt sett var mye bedre før.

Dette er så klart min mening, så jeg lurte på om jeg hadde noen andre

som er enige med meg der ute?

Altså jeg for min del kommer ikke på noe band som jeg har hører noe særlig på eller syns holder et rimelig bra nivå på sanger og tekster som begynte etter 2000...

Hvor blir rocken av henne? vi må tilbake til 70, 80 og 90 tallet for å finne noe ordentlig kvalitets musikk! gjerne ac/dc, Iron Maiden, Aerosmith, Jimi Hendrix osv...

Samfunnet blir bombadert av dårlig "fjortis pop" vanlig pop og Rap/Hip Hop som står til interessen til noen få i samfunnet som gjerne også hører på dette fordi dette er "kult".

Største delen av samfunnet har jo litt annen musikk smak enn popen som "alle" hører på og som blir spilt på radio og greier!

Måtte bare få dette ut... Var ganske sprengeferdig!

Noen som er enige? Som sagt er dette min mening!

Har du ikke noe lurt å si, så hold kjeft!

Endret av homer1990
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At mengden av drittmusikk har økt med tida trur eg, men du kan finne massevis av god musikk om du ser vekk frå VG-lista og Topp 20.

Liker ein del musikk frå 70 og 80-talet, men hovudvekta ligg på 90-talet. Musikken utviklar seg, som alt anna her i verden.

Eg synest ikkje låtene til Hendrix er så artig å setje på, eit par kanskje, men set gjerne på Megadeth, Beatles eller Deep Purple.

Popmusikk, Dina, Ravi & DJ Løv og O-Zone er ein del av dagens marked, det kan ingen vri seg frå, men det er då ingen som tvinger deg til å lytte på den slags musikk. Du finn mykje god rock, jazz, metal og det du måtte like i dagens musikk.

Lenke til kommentar
Er ikke penger en legitim grunn til å lage musikk. Hvorfor blir folk snekkere, fordi de liker å slå seg i fingeren med en hammer?

5285950[/snapback]

skjønner poenget ditt, men skal du først sammenligne en snekker som bare vil tjene penger på dårlig arbeid og en pop artist som lager sanger bare for å tjene penger, så må du tenke at snekker'n sannsynligvis vil gjøre en dårlig jobb, for å komme seg fort videre til neste jobb :p

Lenke til kommentar
Jeg synes så og si all musikk før 1990 er grusomt å høre på. :)

5285885[/snapback]

Stakkars deg, har du aldri opplevd den nostalgiske følelsen av høre musikk som ble spilt mye da du vokste opp? Synes faktisk det er litt dramatisk å ignorere 30 år med særdeles viktig musikkhistorie. De 30 mest uviklende årene i menneskeheten, med enorme sosiale forandringer og bevistgjørelser som man blant annet kan takke musikken for.

Jeg synes det finnes mye bra musikk både fra før og nå. Idag er bredden mye større og man teller flere band. Derfor er det alltid noe bra å finne, fordi om det nok var lettere å lage kreativ musikk den gangen ikke alt var gjort tidligere.

Særlig norsk musikk har tatt seg betraktlig opp de siste 10 årene, men man må ikke glemmer store band som f.eks. Titanic fra 70'tallet heller.

Lenke til kommentar

LarsP. For ett tåpelig forhold til musikk, er like teit som å kun forholde seg til vg-lista.

Jeg hører lett på musikk fra når som helst. Mener musikken er like bra den dag i dag som før. Kommer alltid noe bra. Og man finner alltid noe bra i de gamle arkiver.

Edit: glemte siste setning.

Endret av skate4life
Lenke til kommentar
LarsP. For ett tåpelig forhold til musikk, er like teit som å kun forholde seg til vg-lista.

5287932[/snapback]

Nei, tror du ikke jeg har prøvd å høre på litt eldre musikk?

5287933[/snapback]

Ja det har du helt sikkert. Men musikk er (som regel) tidløs, så å utelukke så mange år er bare teit. Det er ikke hvilket år det er gitt ut som forteller åssen musikken er. Masse musikk som lages nå har samme sound og stil som før. Eneste jeg får ut av at du kun liker musikk fra 90tallet og til nå er at du kun liker nymotens musikk, det som kun har noe man hadde\fikk til etter den tids perioden. Og det, det er like tett som å kun forholde seg til de hippeste hoppeste titlene vg-listene viser. I mine øyne, ett elendig syn på musikk.

Amy Diamond (som Last.fm sier at du tydeligvis digger) har jo så mye mer å by på enn all musikken som kom ut før 90tallet. :nei:

Endret av skate4life
Lenke til kommentar
Noen av de få bandene som fungerer er Queen, AC/DC og Kraftwerk.

Både Queen og Kraftwerk (spesielt) fungerer som en inngangsbillett til mye annet. Og det er gøy å utforske våre gamle tiår for nye musikkopplevelser. Det er utømmelig hav, med vel så mye bra musikk som det blir laget idag.

Edit: skate4life, det går an å formulere seg annerledes. Ord som "teit" og "tett" hører ikke hjemme når man argumenterer mot andres subjektive meninger.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Hmmm...

Jeg skulle gjerne si meg enig folkens, siden jeg vokste opp den gangen musikken var så mye bedre. Men desverre. Sannheten er at folk sa akkurat det samme på 70-tallet, og på 80-tallet.

Det har vært akkurat like mye drittmusikk til alle tider, det er bare det at den den dårlige musikken blir glemt, mens den gode overlever.

Ta gjerne en titt på hitlistene fra 30 år tilbake. Det var ikke Titanic som lå på listene, det var Dag Spantell og Gro Anita Schønn. Og akkurat det samme var tilfelle i utlandet. Ikke Led Zep, men Bay City Rollers...

Men det beste fra den gangen (60- og 70-tallet) er det vanskelig å konkurrere med. :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, men det er vel ingen som har sagt at den beste musikken er å finne på hitlistene? Den moderne musikken jeg synes er bra, er heller ikke å finne på noen lister, akkurat som den gamle og minst like bra musikken...

Edit:

Det var ikke Titanic som lå på listene

Titanic var forresten det første norske bandet som klarte å komme på listene i utlandet, men sin store hit "Sultana". Den gikk inn på 5. plass i England på singellisten i september 1971.

Titanic:

titanic6.jpg

Endret av anth
Lenke til kommentar

Joda, vi levde lenge på den bragden, og på at "People in Motion" (Saft) gjorde knock out på Slade på Europatoppen. Men selv om de laget flere gode plater ble nok Titanic et one hit wonder. Jeg husker ryktene gikk om at de skulle spille på RagnaRock i Holmenkollen (enten '73 eller '74, strålende festivaler begge to, forøvrig), og at arrangørene ikke hadde satt dem på programmet fordi de kunne bli arrestert når de kom til Norge. (Et par av gutta i bandet hadde skippet militæret.) Men de kom aldri.

Men, det får være nok mimring. Min komentar var basert på trådstarters premiss:

Hvor blir rocken av henne? vi må tilbake til 70, 80 og 90 tallet for å finne noe ordentlig kvalitets musikk! gjerne ac/dc, Iron Maiden, Aerosmith, Jimi Hendrix osv...

Samfunnet blir bombadert av dårlig "fjortis pop" vanlig pop og Rap/Hip Hop som står til interessen til noen få i samfunnet som gjerne også hører på dette fordi dette er "kult".

Største delen av samfunnet har jo litt annen musikk smak enn popen som "alle" hører på og som blir spilt på radio og greier!

Poenget er at det finnes bra band idag også, om man leter, men idag som den gang er det listepopen som får mest blest. Det var ikke noe mindre dårlig fjortis pop den gangen.

Lenke til kommentar

Det som er, er at nå for tida er det for "lett" å bli en pop artist. Har du litt penger så kan du prøve deg, selv om du ikke har noe speiselt talent. Før i tida så var det ikke like lett. Du kunne være kjempeflink, men sjangsen for at noen skulle oppdage deg var ikke så stor. Nå kan jo flere som vil prøve seg. For eksempel skuespillere som vil synge kan gjøre det, bare de putter ned penger på det. Man hadde mye høyere standard til musikken og artistene før, men det virker ikke som om det er sånn nå. Før var det for eksempel bare radio, så hvis de ikke var flinke med musikken sin, så kunne de ikke gjøre det bra. Men nå er det ikke bare musikken, nå er det imaget til folk som også selger.

En sang som kommer opp i hodet mitt nå, "video killed the radio star". Det kan ligge noe i det der.

Edit: ikke at alle som lager musikk i dag er dårlige, men jeg syns at det er vanskeligere å finne ordentlige gode artister for tiden.

Endret av SweeeTMaN
Lenke til kommentar

Second that. Det er trist at en inkompetent hvemsomhelst faktisk kan tjene milliarder på monotone dunk-dunk låter og repeterende vers. Kvaliteten på genrene og nye genrer har definitivt ødelagt mye av ryktet til rock og alt rundt. Det finnes ennå NOE, som lages i dag som er bra, medn det er søren meg ikke mye..

Lenke til kommentar
Jeg husker ryktene gikk om at de skulle spille på RagnaRock i Holmenkollen (enten '73 eller '74, strålende festivaler begge to, forøvrig), og at arrangørene ikke hadde satt dem på programmet fordi de kunne bli arrestert når de kom til Norge. (Et  par av gutta i bandet hadde skippet militæret.) Men de kom aldri.

5288048[/snapback]

Stemmer det ja, og det synger de om i sangen "Exiled" fra Sea Wolf-albumet (1971)

"In the army I'm a wanted man"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...