ATWindsor Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 http://www.dagbladet.no/kultur/2005/12/12/452007.html Mer mas fra platebransjen, synes ærlig talt dette framstår som litt smålig. AtW Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Fytti katte... Særriøst! nå blir jeg drittlei, asså... det der er bare sykt.. Lenke til kommentar
simerix Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Dette er bare helt latterlig. Skal man ikke enagng få ta en Elvislåt på blokkfløyte nå lenger? Hvor skal man finne de gode gamle julesangene nå? Musikkbransjen har kommet med mye rart før, men dette er bare helt tragikomisk!!! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Jeg stiller meg totalt uforstående til utsagn om at disse sangtekstene stjeler inntekter. Personlig har jeg mang en gang lastet ned tekster til musikkalbum (som jeg har kjøpt på lovlig vis) fordi så mange artister ikke trykker tekstene i sine covere. Jeg ergrer meg ofte hvis det f.eks er et ord jeg ikke skjønner i en sang, og nå skal jeg altså ikke få lov til å sjekke opp dette på nett Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Dette er ikke mer latterlig enn at det skal være ulovlig å dele sanger. Det er like latterlig. Stå på sier jeg. De graver sin egen grav og det skal ikke jeg hindre dem i å gjøre. Edit: La det også bli forbudt å synge sangene uten lisenser! Det tapper nemelig artistene for penger siden folk da slipper å kjøpe cd-er! Dessuten er dette å stjele andres levebrød. Edit 2:Mira Craig må ha fått en kakk i hodet under stagedivingen sin! Endret 12. desember 2005 av premium Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) De "gode gamle julesangene" sang folk lenge før internett. Elvis-sanger også. Jeg kunne antagelig halvparten av alle Stones-sangene utenat før jeg ble gammel og småsenil. Helt uten hjelp av ulike søkemotorer. Og nei, det blir ikke forbudt å synge sangene hjemme på kammerset. Derimot har det alltid vært restriksjoner på offentlig fremføring og spredning av opphavsrettsbekytted materiale, så det er ikke noe nytt. (Selv om de fleste puber neppe hadde brydd seg om å betale royalty når bandet har spilt "Blue Suede Shoes". Derfor har vi Tono til å passe på...) Det nye er at bransjen nå vil håndheve loven også der hvor folk legger slikt ut på nett uten opphavsmannens tillatelse. Bare fordi det ikke blir like lett å få det servert opp i fanget bertyr det ikke verdens undergang. Dere får gjøre som vi gjorde, sitte med blyanten i en hånd og en finger på pauseknappen... Geir Edit: Rettet en formulering etter en presisering fra Polarbastard. Endret 12. desember 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 De "gode gamle julesangene" sang folk lenge før internett. Elvis-sanger også. Jeg kunne antagelig halvparten av alle Stones-sangene utenat før jeg ble gammel og småsenil. Helt uten hjelp av ulike søkemotorer. Og nei, det blir ikke forbudt å synge sangene hjemme på kammerset. Derimot har det alltid vært restriksjoner på offentlig fremføring og spredning av opphavsrettsbekytted materiale, så det er ikke noe nytt. (Selv om de fleste pub-band neppe har brydd seg om å betale royalty når de har spilt "Blue Suede Shoes" på den lokale kroa.) Det nye er at bransjen nå vil håndheve loven også der hvor folk legger slikt ut på nett uten opphavsmannens tillatelse. Bare fordi det ikke blir like lett å få det servert opp i fanget bertyr det ikke verdens undergang. Dere får gjøre som vi gjorde, sitte med blyanten i en hånd og en finger på pauseknappen... Geir 5285701[/snapback] Jeg synes allikevel det er smålig og tåpelig av bransjen, hva er problemet med at folk legger ut tekster "nei nå har jeg lest teksten på nett, da orker jeg ikke å kjøpe plata"? Jeg synes det er merklig å aksjonere mot en ting som dette. AtW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Det er en liten misforståelse. Det er ikke platebransjen som vil nekte dette, det er musikkforlagene, altså de som eier og gir ut noter og tekster. Eller snarere "The Music Publishers' Association" og "Kopinor" som er rettighetshavernes organisasjoner i henholdsvis USA og Norge. De tjener ikke på at flere kjøper plata, men på at flere kjøper noteheftet... Geir Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Det er en liten misforståelse. Det er ikke platebransjen som vil nekte dette, det er musikkforlagene, altså de som eier og gir ut noter og tekster. Eller snarere "The Music Publishers' Association" og "Kopinor" som er rettighetshavernes organisasjoner i henholdsvis USA og Norge. De tjener ikke på at flere kjøper plata, men på at flere kjøper noteheftet... Geir 5285812[/snapback] Og hvorfor er det ikke artisten, evt den som eier rettigheten til en sang, som også eier rettigheten til notene og teksten? AtW Lenke til kommentar
simerix Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 De tjener ikke på at flere kjøper plata, men på at flere kjøper noteheftet... Hvem i allverden tror at folk gidder å kjøpe notehefter til kanskje 8 kr, når det bare er å klippe og lime inn fra nettet. Det trengs ikke noe fildeligsnettverk for å dele ut Alf Prøysens sanger. Det er så enkelt som å opprette en tråd her på HW forumet. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 da kommer nok moderatorene og påstår at du har lagt ut warez. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Og hvorfor er det ikke artisten, evt den som eier rettigheten til en sang, som også eier rettigheten til notene og teksten? AtW 5285949[/snapback] Fordi artisten gir rettighetene til en forlegger som skal representere ham. Da slipper han å ha alt styret med det, og kan konsentrere seg om å lage og/eller spille musikken. På samme måte vil en bonde selge varene sine gjennom Gilde og Tine istedet for å forholde seg til alle grossistene selv, en spillprogrammerer kan gjøre noe tilsvarende gjennom EA, osv. Opphavsmannen får utbetalt sine royalties, og slipper å bruke tid på administrasjon. Han behøver ikke gjøre det, men det er vanlig. Selvsagt kan han som opphavsmann velge å trykke tekstene på coveret eller legge dem ut på nett til fri kopiering. Selvsagt forutsatt at han ikke har tegnet en ekslusiv avtale med forleggeren som gi dem alle retigheter (mot at opphavsmannen får f. eks. et forskudd eller bedre betingelser.) Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 De tjener ikke på at flere kjøper plata, men på at flere kjøper noteheftet... Hvem i allverden tror at folk gidder å kjøpe notehefter til kanskje 8 kr, når det bare er å klippe og lime inn fra nettet. 5285958[/snapback] Og deri ligger komponistene/forfatterne og forlagenes dilemma. Geir Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Altså, én ting er notehefter som faktisk koster endel spenn. Men når det gjelder kun sangtekster så kan det da umulig være noe marked for det? Eneste grunn til at jeg har lasta ned, er som sagt at en del artister ikke gidder trykke det i coverne sine. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 De tjener ikke på at flere kjøper plata, men på at flere kjøper noteheftet... Hvem i allverden tror at folk gidder å kjøpe notehefter til kanskje 8 kr, når det bare er å klippe og lime inn fra nettet. 5285958[/snapback] Og deri ligger komponistene/forfatterne og forlagenes dilemma. Geir 5286324[/snapback] Men hvem kjøper sangtekster? Hvor er markedet for salg av sangtekster? AtW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Men hvem kjøper sangtekster? Hvor er markedet for salg av sangtekster? AtW 5286810[/snapback] Artister som vil spille dem inn på plate er det opplagte markedet. Tenk hvor mange artister som har spilt inn si "Bridge over troubled water" eller "Johnny B. Goode". Det finnes mange kjente låtskrivere, og mange av verdens største hits og beste sanger ble ikke skrevet av artisten selv. Frank Sinatra, Elvis, Michael Jackson, alle spiller de andre folks melodier og tekster. Og titusener av andre artister, de fleste av dem folk vi ikke har hørt om en gang. Edit: Og de betaler som regel i form av royalties av platesalg, som i de nevnte herrers tilfelle kan bli noen eksemplarer.... Så har du danseband, pubmusikere og lobby-pianister med flere. Inntektene fra fans og amatører som kjøper teksthefter med eller uten gitarbesifring blir nok i hovedsak en bi-inntekt. Geir Endret 12. desember 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Men hvem kjøper sangtekster? Hvor er markedet for salg av sangtekster? AtW 5286810[/snapback] Artister som vil spille dem inn på plate er det opplagte markedet. Tenk hvor mange artister som har spilt inn si "Bridge over troubled water" eller "Johnny B. Goode". Det finnes mange kjente låtskrivere, og mange av verdens største hits og beste sanger ble ikke skrevet av artisten selv. Frank Sinatra, Elvis, Michael Jackson, alle spiller de andre folks melodier og tekster. Og titusener av andre artister, de fleste av dem folk vi ikke har hørt om en gang. Edit: Og de betaler som regel i form av royalties av platesalg, som i de nevnte herrers tilfelle kan bli noen eksemplarer.... Så har du danseband, pubmusikere og lobby-pianister med flere. Inntektene fra fans og amatører som kjøper teksthefter med eller uten gitarbesifring blir nok i hovedsak en bi-inntekt. Geir 5286880[/snapback] Men royalities fra coverlåter har jo ingenting med at tekster blir lagt ut på nett å gjøre? Royalties må du betale uansett, eller mener du at artistene betaler i dyre dommer for å få teksten, slik at de kan spille inn coverlåta? Å legge ut tekster på nett har heller ingenting med tjenesten låtskriving å gjøre, dette er jo snakk om allerede publiserte låter. AtW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Hva tror du ellers de betaler royalties for? Selvsagt er det for retten til å benytte teksten og melodien. Og hvorfor spiller det rent prinispielt noen rolle om låten er "publisert"? (Jeg går ut fra at du mener at en artist har spilt den inn.) Litt usikker på hva du spør om...? Geir Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Og nei, det blir ikke forbudt å synge sangene hjemme på kammerset. Derimot har det alltid vært restriksjoner på offentlig fremføring og spredning av opphavsrettsbekytted materiale, så det er ikke noe nytt. (Selv om de fleste pub-band neppe har brydd seg om å betale royalty når de har spilt "Blue Suede Shoes" på den lokale kroa.) Geir 5285701[/snapback] Nå er det ikke pub-bandet som skal betale royalty, men kroa. Og det gjør de gjennom TONO avgiften. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Nå er det ikke pub-bandet som skal betale royalty, men kroa. Og det gjør de gjennom TONO avgiften. 5287220[/snapback] Ja, det sant nok. Takk for presiseringen. Edit: Har rettet den opprinnelige posten. Geir Endret 12. desember 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå