Gå til innhold

Samme FPS på high som low!

Anbefalte innlegg

Før så klarte pcn High (noe ultra high) @ 1280x1024 glatt med 50-60 fps. Så kjøpte jeg en WD Raptor hdd og nå får jeg bare 30-40 fps på high @ 1280x1024! Noen som vet råd? Eneste forandringen utenom hdd er at jeg har installert en nyere skjermkortdriver fra ati :S Har X800 Pro og P4 3.9 Ghz hvis noen skulle lure

edit: Testa å sette alt på low (forferdelig grafikk btw, stakkars folk) og fps lå på 50-60! Det må være noe seriøst galt med pcn min!

Endret av Impetus90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Vis du har spilt med 15 fps så skjønner du litt meir. Det er lettere å spille når fps er høgare.  ;)

5551013[/snapback]

Jeg spiller med rundt 50 på den bærbare med GO6600. Blir dette sett på som lavt? Det lagger i allefall ingenting. Alt på medium, med 2x AA. Burde jeg slå av vsync?

Lenke til kommentar
Sorry, at jeg bumper denne tråden.

Hva har fps å si egentlig? Jeg har liksom ikke helt forstått hva som er så vikitg med det.

vsync burde altså stå AV? Hva brukes det til?

Takk :)

5550921[/snapback]

Vsynch bør stå av for høyest framerate. Vsynch gjør det slik at spillet synkroniserer frameoppdateringen til monitorens oppdateringsfrekvens. Dette betyr 60FPS maks i de fleste tilfeller hvis du har LCD, og Evt hvilken Hz skjermen klarer i den aktuelle oppløsningen på CRT. Det er en annen ulempe med vSynch at hvis du får framedrops, så vil den droppe helt ned til halvparten av verdien på skjermen(eller en annen sum som er delbar med standardoppdateringsfrekvensen).

f.eks. LCD skjerm som får framedrop vil dette helt ned til 30fps, istedet for kanskje 50fps som hardware egentlig taklet. Det har med synkroniseringen å gjøre. Framedrops blir mer merkbare og maks FPS blir vanligvis lavere. Dette kan til dels motvirkes ved å aktivere såkalt "tripplebuffering" i driverene.

Fordelen med vSynch er at du slipper såkalt "Tearing" i bildet. Tearing på CRT skjermer (som oppdateres ovenfra og ned) betyr at bildet blir oppdatert på ny ovenifra FØR det er ferdig med å oppdateres på bunnen. En vertikal rett linje vil få en ujevn knekk hvis du snur deg raskt. Det spørs på personen om dette irritere eller plager deg, men hvis FPS er viktigst driter du i tearing ;)

Fordeler med høy FPS over lav FPS

-Først det åpenlyse. PC spill har ikke motion blur. søk på www.wikipedia.org på "motion blur" for en nærmere forklaring på hva det er. Kort sagt betyr det at PC skjermer ikke kan klare seg med å vise 25-30fps i sekundet i spill for å få det like glatt som på TV/kino.

-Ok, si at du har 30 frames i sekundet - da tar det kanskje 1/30dels sekund for skjermen å oppdatere for å vise en ny fiende som kommer rundt hjørnet

Har du 60 fps tar det kanskje bare 1/60 sekund. - Og for seriøse gamere, så er marginene ytterst små på reaksjonstiden.

-Med høyere FPS glir spillet mye bedre, det blir mer behagelig å spille. Tenk deg dette. Du drar musa kraftig til venstre. Med lav framerate vil bildet hoppe mye mer gradvis til venstre enn ved høy framerate. Høyere framerate i denne situasjonen vil bidra til å koble øye/hånd koordinasjonen bedre, ettersom du får mye bedre grafisk respons i forhold din fysiske reaksjon.

-Du får ikke hodepine (iallefall får jeg det med for lav framerate).

-Framedrops blir ikke så merkbare. Ved høy standard FPS på, tja, si 85-100 fps vil ett framedrop kanskje bringe fps ned i 60 i ett tinedelsekund. Denne forskjellen er mye mindre merkbar enn f.eks. at du spiller med rundt 60fps og den dropper ned til 30fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...