E320CDI Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Hei, dette er mitt første macro bilde jeg tok med min SONY DSC-P150 trenger litt kritikk Endret 13. desember 2005 av oysfaerg Lenke til kommentar
Kaldvann Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Jeg er ny med dette, så min kommentar passer kanskje ikke helt, men jeg syns bildet er litt utydelig, så du burde kanskje beskjært bildet? også kanskje heller tatt bilde av et helt kakestykke, den kanten øverst er ikke så deilig å se på syns jeg. og bakgrunnen, burde kanskje funnet en mer anonym bakgrunn Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Når du skal ta bilder, er det lurt å bestemme seg på forhånd hva som er motivet. Hvis det er akkurat skjæreflaten på kakestykket som er motivet, så har du truffet ok. Det bærer preg av å være en spontan greie, og er sikkert kult å ha i det vanlige fotoalbumert ditt. Men skal det være en innbydende og delikat presentasjon av hele kakestykket, synes jeg du har endel å gå på med dette bildet. Skjæreflaten (øvre del på bildet) dominerer og er litt udelikat? Jeg synes mer av kaken burde ha vært i fokus, kanskje også forkanten av tallerkenen? Makrobilder kan vise motivet på en annerledes måte, og jeg forstår at man blir begeistret over hva kameraet får til (jeg blir veldig ivrig jeg også ). Men komposisjon og teknikk er også viktig hvis man skal få et produkt som andre vil gispe over. Stå på. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Enig med de to andre Motivet er litt feil egentlig, om jeg skal legge noe til. Det mangler delikatessen. Jeg fikk ikke akkurat lyst på kake. Jeg tror at dersom kakestykket hadde stått hadde det vært et bra motiv. Utfordring til hvemsomhelst: Ta et bilde av et kakestykke, med liten dybdeskarphet. Kakestykket skal stå ordentlig på en fin tallerken. I bakgrunnen er det en (gammel) dame (eller en liten ung) som holder en skje og skal til å spise kaken. Lenke til kommentar
E320CDI Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2005 Takk, for tipsene... jeg skal prøve å ta bedre bilde neste gang! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 (endret) Til slutt: Før du legger ut bildet på en side som dette for vurdering, MÅ du behandle bildet og gjøre det presantabelt (justere kontrast, nivå, farger, skarphet, størrelse....). Å legge ut et fullsize rett kamera blir veldig feil. Endret 16. desember 2005 av ragamuffin Lenke til kommentar
Tore Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Til slutt:Før du legger ut bildet på en side som dette for vurdering, MÅ du behandle bildet og gjøre det presantabelt (justere kontrast, nivå, farger, skarphet, størrelse....). Å legge ut et fullsize rett kamera blir veldig feil. 5300283[/snapback] Litt uenig i at man Måååå... Men er ikke bildet presentabelt i original form så har man vel ikke tatt noe godt bilde heller.? Synes manipulerte bilder blir litt feil jeg da... Resize å klippe litt er greit, men å etterbehandle det dramatisk synes jeg egentlig blir juks... Men det er bare meg... Synes alt skal være originalt jeg da... Men man får såklart et bedre bildet etter noen grep i PS... Bildet : Enig med alle forranstående... Ser ut som det sto gratulerer på kaken.? Nytt kamera på busdagen din.? Øvelse gjør mester.! Bare kom med flere bilder etterhvert som du føler du blir bedre.! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Til slutt:Før du legger ut bildet på en side som dette for vurdering, MÅ du behandle bildet og gjøre det presantabelt (justere kontrast, nivå, farger, skarphet, størrelse....). Å legge ut et fullsize rett kamera blir veldig feil. 5300283[/snapback] Litt uenig i at man Måååå... Men er ikke bildet presentabelt i original form så har man vel ikke tatt noe godt bilde heller.? Synes manipulerte bilder blir litt feil jeg da... Resize å klippe litt er greit, men å etterbehandle det dramatisk synes jeg egentlig blir juks... 5301229[/snapback] Nå vet jeg ikke hvilken erfaring du har med dig.bildebehandling, men å justere kontrast, skarphet, størrelse, evt farge og farge balanse på ingen måte manipulering. Det er rett og slett et must for å gjøre et bilde rett fra kameraet severdig! I alle fall om man har et dSLR hvor filene fra kamera nærmest kun for et råmateriale er å regne. Men jeg skal gi deg rett i at er bildet et dårlig bilde i utgangspunktet blir like fullt et dårlig bilde etter en runde med normal etterbehandling. Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 jeg ser hår i kaka Lenke til kommentar
Tore Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 jeg ser hår i kaka 5301413[/snapback] :!: Ja nå kan du angre deg på at du spiste stykket etter du tok bildet.! (men sikker på det er på kaka.? at det ikke er optikken eller bildebrikken eller noe sånt...) (sorry jeg ble med på OT..) Men det var morro da... :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå