Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Aksessere pc over nettet

Anbefalte innlegg

Hei,

Finnes det en måte jeg kan aksessere en av mine pcer over nettet?

F.eks. se skjermbildet på pcen på hytta (den er satt opp til å overvåke temperaturen i hytta osv.). Er det en fil jeg kan legge inn på hytte-pcen og på den måten kunne se skjermbildet på min pc hjemme?

Hytte-pcen er konstant på og koblet mot bredbånd.

Takknemlig for alle svar!

Mvh

JDM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva OS har du?

Dersom du har XP Pro kan du bruke Remote desktop som er "innbakt" i XP.

XP Pro kan køyrast som både server og klient, og XP Home kan kun køyrast som klient.

Logmeinfree. www.logmein.com er eit bra gratis alternativ for å få fram skrivebordet på ein pc over nettet. Her må du registrere deg og du får prøve fullversjonen ei tid, men etter det kan du velge å berre bruke den "enkle" versjonen som er gratis. Med den kan du fjernstyre maskina di på ein fin måte via eit vindu i nettlesaren din.

Du kan også bruke tightVNC, som er gratis.

Det fins eit utal andre måtar å gjere dette på, men personleg likar eg best Remote Desktop og Logmeinfree.

Lenke til kommentar

Vel, skal jeg være helt ærlig så har jeg ikke laget løsningen selv.

Utstyr:

En kamerat som er elektrikker som har laget det for meg. Men, tror jeg har forstått det slik at han har brukt en temperatursensor (som fås kjøpt hos en elektrikker). Mener at den er spleiset sammen med et par av trådene i en standard printerkabel.

Videre er det laget et lite program som leser informasjonen fra kabelen. Har ikke programmet selv, men det er etter det jeg har forstått programmert i Pascal.

En hjemmelaget løsning altså.

Mvh

JDM

Lenke til kommentar

Med logmeinfree er det nok å legge inn eit lite program på den maskina du skal styre. Du styrar då maskina via nettlesaren din og får oppskrivebordet og kan opne og lukke program på den maskina du styrar.

For å logge deg på må du gå inn på www.logmein.com og fylle ut brukarnamn og passord.

Eg meinar å hugse at du må opprette ein "konto" på maskina du skal fjernstyre med passord og brukarnamn. Denne kontoen skal du logge inn på etter at du har logga inn på logmein.com.

Det kan være du må legge inn ein plugin til nettlesaren din.

Eg har brukt dette ein del og det har fungert heilt smertefritt for min del.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler og bruke Remote Adminstrator 2.2, legge det inn på begge pcene. Hvis pcen på hytta ikke har fast ip-adresse, feks fra Telenor, kan du bruke feks www.no-ip.com og et program som heter No-IP DUC, som oppdaterer ip til en spesifikk adresse du har satt, feks hyttepc.no-ip.com. Da er det bare og taste inn den adressa i radmin og du kan styre pcen på hytta. Kan også hende du må åpne porter inn til pcen på hytta, hvis den står bak en brannmur ( feks en ruter) :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...