Gå til innhold

Poenget med 64bit CPU så tidlig?

Anbefalte innlegg

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er vitsen med at AMD lanserer 64bit prosessorer så lenge før noe OS/app er i stand til å utnytte det? :S

XP64 er vel under utvikling/betatesting nå? Men har det vært noe annet software før nå som har dratt nytte av 64bit plattformen? Og vil det være mulig å kjøre et 64bit program på et 32bit OS?

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows XP 64-bit-edition kom i vår.

AMD lansérte slike prosessorer fordi slike prosessorer er mer fremtidsrettet. Nå har også Intel lansért mange 64-bits prosessorer. Linux har for lengst støtte for slike prosessorer, og drar derfor nytte av mer prosessorkraft. Neste windows: Vista, vil nok støtte 64-bits prosessorer. Og etter hvert vil det bli slut på operativsystemer for 32-bits prosessorer, og da vil ikke du kunne bytte til et nyere operativsystem.

Jeg kan forresten nevne at den første 32-bits prosessoren for x86, 386, kom i 1985. Den første windowsen som utnyttet det kom i 1995! (mulig at NT var litt før?)

Etter min mening er det dumt å kjøpe 32bits prosessor i dag.

Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke alle som kjører windows da ... men det hadde du sikkert glemt

5286339[/snapback]

Ere meg du prater tell?:p Nei det hadde jeg så visst ikke glemt, men jeg visste bare ikke at noe OS (f eks Linux) hadde tatt nytte av 64bit enda :p ..Litt sein jeg vettu ^_^

Lenke til kommentar
Da kan jeg nevne at PS2 er 128 bit :)

Dagens spørsmål blir da, hvor mange bit er C64?

5286554[/snapback]

I følge Wikipedia har C64: "The C64 used an 8-bit MOS Technology 6510 microprocessor".

Nintendo 64 hadde faktisk en 64-bits prosessor.

Men dette blir vel litt off topic.

Lenke til kommentar

fortsatt ingen som har sagt hva poenget med 64bit prosessor er... eneste ting jeg vet om, er at du kan adressere større minne. med 32bit har du en maks på 4gb, med 64 er det veldig mye mer. problemet med det er jo at siden adressene blir mye større, så trenger du også større minne.... men det må da være flere fordeler??

ellers så er det vel sånn at når vista kommer så skal hovedfokuset være på 64bit, men MS har sakt at de kommer til å støtte 32bit ihvertfall i 10 år framover.

Lenke til kommentar
Sikkert et dumt spørsmål, men hva er vitsen med at AMD lanserer 64bit prosessorer så lenge før noe OS/app er i stand til å utnytte det?

Var etter alt å dømme ikke så dumt spørsmål likevel, ettersom ingen til nå har klart å svare på det :roll:

5286234[/snapback]

Ikke så mange som svarer på rundt sju timer vet du. ;)

Kanskje ikke folk ser tråden din med en gang? Rart det.

Lenke til kommentar
fortsatt ingen som har sagt hva poenget med 64bit prosessor er... eneste ting jeg vet om, er at du kan adressere større minne. med 32bit har du en maks på 4gb, med 64 er det veldig mye mer. problemet med det er jo at siden adressene blir mye større, så trenger du også større minne.... men det må da være flere fordeler??

ellers så er det vel sånn at når vista kommer så skal hovedfokuset være på 64bit, men MS har sakt at de kommer til å støtte 32bit ihvertfall i 10 år framover.

5287395[/snapback]

Det kan du jo tro på? HALLO UTVIKLING....

Lenke til kommentar

The hype demanded it!

Jeg sier det samme som Mr Otellini: "We do not see the need for 64 bits on the desktop."

-Jeg trenger for tiden ikke mer enn 3 GB RAM.

-64-bit OS hadde enten vært uaktuellt (linux) eller upraktisk (64bit windows uten drivere for f.eks lydkortet mitt). Prisen på OS hadde også mtp Windows spist opp det jeg hadde tjent i ytelse mot en raskere/dyrere prosessor.

-Få programmer jeg bruker er portet til 64-bit.

Poenget for AMD var å utvikle designet deres fordi de visste at K8 kom til å leve lenge. Men poenget for å kjøpe hammer for desktop fordi den er 64-bit ser jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8I4zQlayY3

Ang hvordan en 64-bit prosessor jobber og en god del andre forklaringer finner man i denne artikkelen:

http://www.hardware.no/guider/prosessor/64...stifisert/12781

For dem som ikke ser hvorfor man i alle dager skal ha denne utviklingen siterer jeg Bill Gates fra 1981:

"No one will need more than 637 kb of memory for a personal computer."

Og IBM Chairman Thomas Watson, 1943:

"I think there is a world market for maybe five computers."

Hvem vet hva fremtiden bringer? ;)

Lenke til kommentar
Sikkert et dumt spørsmål, men hva er vitsen med at AMD lanserer 64bit prosessorer så lenge før noe OS/app er i stand til å utnytte det?

Var etter alt å dømme ikke så dumt spørsmål likevel, ettersom ingen til nå har klart å svare på det :roll:

5286234[/snapback]

Ikke så mange som svarer på rundt sju timer vet du. ;)

Kanskje ikke folk ser tråden din med en gang? Rart det.

5290263[/snapback]

Tror det var rundt 20 stk som hadde lest tråden, men ingen svar^^ Mulig det er helt normalt men, ikke veit jeg :roll:

The hype demanded it!

Jeg sier det samme som Mr Otellini: "We do not see the need for 64 bits on the desktop."

-Jeg trenger for tiden ikke mer enn 3 GB RAM.

-64-bit OS hadde enten vært uaktuellt (linux) eller upraktisk (64bit windows uten drivere for f.eks lydkortet mitt). Prisen på OS hadde også mtp Windows spist opp det jeg hadde tjent i ytelse mot en raskere/dyrere prosessor.

-Få programmer jeg bruker er portet til 64-bit.

Poenget for AMD var å utvikle designet deres fordi de visste at K8 kom til å leve lenge. Men poenget for å kjøpe hammer for desktop fordi den er 64-bit ser jeg ikke.

Du sier noe der altså, utviklingen går mye raskere enn vi aner. Jeg synes f eks å ha lest noe om at en prosessor forbedrer seg til å yte det dobbelte i løpet av en periode på bare 18 mnd, i snitt. Hvis dette stemmer, og Opticom kommer på banen med sine løsninger en vakker dag, og får ting i produksjon, lover det jo riktig så bra for fremtiden. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...