Gå til innhold

dell inspirion 9300 vs netshop 259IEN

lin23

Anbefalte innlegg

Hei,

dersom du er ute etter å spare en del penger så bør du bestille den billigste prosessoren og den billigste ramkonfigurasjonen.

Få tak i en Pentium M 725 (du finner mange auksjoner på ebay.com) og pinmod den, samtidig som du selger den prosessoren som fulgte med bærbaren.

Bruk prisguiden på hardware.no og se om du kan få tak i de billigste 1GB ram-brikkene (2 stk) og bytt ut og selg de rambrikkene som fulgte med bærbaren.

Du kan også unnlate å få med Bluetooth og heller få tak i en på ebay til en mye bedre pris enn det Dell kan gi deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

dersom du er ute etter å spare en del penger så bør du bestille den billigste prosessoren og den billigste ramkonfigurasjonen.

Få tak i en Pentium M 725 (du finner mange auksjoner på ebay.com) og pinmod den, samtidig som du selger den prosessoren som fulgte med bærbaren.

Bruk prisguiden på hardware.no og se om du kan få tak i de billigste 1GB ram-brikkene (2 stk) og bytt ut og selg de rambrikkene som fulgte med bærbaren.

Du kan også unnlate å få med Bluetooth og heller få tak i en på ebay til en mye bedre pris enn det Dell kan gi deg.

5290588[/snapback]

Takk for gode tips! Jeg har ikke betalt ekstra for ram, fikk 1024 inkludert i prisen, det var et kampanjetilbud. Jeg har heller ikke valgt bluetooth, vet ikke om jeg har veldig behov for det. Uansett er det jo som du sier mulig å få tak i dette billigere andre steder. Når det gjelder dette med prosessor, så er nok dette langt over mitt hode. :dontgetit: Tviler sterkt på at jeg kommer til å tørre å ta ut en prosessor av laptopen så lenge jeg ikke har peiling. Det er vel også tvilsomt om samboeren min ville blitt så veldig happy hvis han så at jeg holdt på å fikle inni den nye laptopen vår. :whistle: Men hvis den blir utdatert etter hvert så finnes det vel sikkert folk som kan gjøre dette for oss, det er greit å vite at en har muligheten i hvert fall!

Lenke til kommentar

Hvis du bestiller over telefon kan du be om å få 1*1024mb ram istedet for 2*512mb brikker. Hvis de går med på det så har du en ledig slot til videre oppgradering av ram.

På 9300 forumet så er det noen som sier at de har klart å få bytta 5400rpm disken med en 7200rpm. 7200 er jo raskere men lager bittelitt mer lyd (kan ikke velges i konfiguratoren).

Du nevnte overklokking tidligere og jeg kan love deg at du ikke kommer til å overklokke denne for biosen er låst, bare skjermkortet kan overklokkes gjennom software. Det som går an er å gjøre pinmodden som alle nevner, da må du stikke en liten ledning ned i sokkelen til cpuen og kjøpe en cpu basert på 400mzh bus fra ebay og kjøre denne på 533mzh (det er den ledningen gjør). Da blir en 1.6 -> 2.13. Jeg har en 1,86 og ser ikke behovet for å gjøre den pinmodden enda, men når garantien er utgått og hvis jeg trenger å oppgradere cpu gjør jeg heller pinmod med en 1,6-1,7 cpu enn å kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Hvis du bestiller over telefon kan du be om å få 1*1024mb ram istedet for 2*512mb brikker. Hvis de går med på det så har du en ledig slot til videre oppgradering av ram.

På 9300 forumet så er det noen som sier at de har klart å få bytta 5400rpm disken med en 7200rpm. 7200 er jo raskere men lager bittelitt mer lyd (kan ikke velges i konfiguratoren).

Du nevnte overklokking tidligere og jeg kan love deg at du ikke kommer til å overklokke denne for biosen er låst, bare skjermkortet kan overklokkes gjennom software. Det som går an er å gjøre pinmodden som alle nevner, da må du stikke en liten ledning ned i sokkelen til cpuen og kjøpe en cpu basert på 400mzh bus fra ebay og kjøre denne på 533mzh (det er den ledningen gjør). Da blir en 1.6 -> 2.13. Jeg har en 1,86 og ser ikke behovet for å gjøre den pinmodden enda, men når garantien er utgått og hvis jeg trenger å oppgradere cpu gjør jeg heller pinmod med en 1,6-1,7 cpu enn å kjøpe ny.

5291895[/snapback]

Så lurt! Og det hørtes ikke altfor vanskelig ut heller. Men sikkert lurt å vente til garantien har gått ut ja. :-)

Lenke til kommentar

JIPPI!! Nå er maskinen bestilt, forventet levering var visstnok 30.12.05. :dribble:

Syntes det var ganske kjapt, særlig med tanke på at jeg bestilte den i dag. Men det kan jo selvsagt oppstå forsinkelser...

Prisen ble 13000 blank etter litt krangling, hvilket jeg egentlig er fornøyd med (10400 uten mva, hvilket jeg dessverre må finne meg i å betale denne gangen).

Maskinen har følgende specs:

1,86 mhz

1024 ram

nvidia go 6800

skjerm 1920x1200

dvd-brenner

9 celles batteri + 6 celles batteri

60 gb harddisk 5400 rpm

3 års garantiavtale :thumbup: (er nok litt redd for at Dell ville lage veldig mye krøll dersom jeg noe gikk galt etter mer enn 1 år, og jeg kun hadde den dårligste garantiavtalen, kjøpsloven til tross)

Det eneste som er litt dumt, er at økonomien nå er så skral at jeg ikke får råd til nye spill... :( Men det ordner seg nok!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...