Keiseren av Grønland Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Ja, hva er den? Jeg kjøpte meg en ny zalman vifte som jeg er dritfornøyd med, og på silent mode som er aller svakest, ligger den kun på 39-40 grader, når jeg spiller osv går den opp til rndt 45 grader. Butikken anbefalte at jeg kjørte vifta på max, men da bråka den jo omtrent like mye som boxed så dette var ikke noe gøy. Men jeg husker når jeg kjørte boxed vifta, at den lå stabilt på 68-69 grader, noen andre som støtter dette? Eller er det jeg som surrer, verdt å nevne er at jeg har skifta ut kabinettvifter også, men jeg mener jeg husker at cpu temp var 69 grader hele tiden før. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) Edit : Leste ikke det du skrev skikkelig... Endret 14. desember 2005 av Betroz Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 bump:) svar gjerne heh Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 Har ikke AMD satt 65 grader som max da? Over det og prosessoren blir ustabil ved høy last. Hold deg under 60 grader er mitt råd... Boxed kjøleren skal holde, men selv den krever at du har en viss luft sirkulasjon i kabinettet ditt. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 14. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2005 nah, det er rundt 80 grader som er maks, bios instillingen fra default slår av pcen ved 72 grader Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 nah, det er rundt 80 grader som er maks, bios instillingen fra default slår av pcen ved 72 grader 5294241[/snapback] Mulig det, men Prime95 får error lenge før det...og da kan ikke PC'n kalles stabil akkurat. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Max anbefalt temp på FX 57 er faktisk bare 65 grader, som Betroz sier, så du bør justere sikkerheten deretter i din bios. Når det er sagt er bytte av kabinett/vifter like sannsynelig årsak som cpu kjøleren. Selv den beste kjøler sliter hvis luften den skal bruke som kjøling er 40 grader. Syns du hadde en veldig høy boxed temp altså. Hvis det var nesten 70 grader og viften gikk for fullt har det nok vært litt for varmt rundt den vil jeg tro. Men på den annen side er jo dette en prosessor som utvikler varme i "Prescott klassen", så en god byttekjøler er sikkert ingen dum investering uansett. Temperaturdata finner du her: AMD Athlon 64 FX Details Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 15. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2005 hvem er det som har anbefalt temp på fx prosessorer? det kan hende jeg blander 65 og 69 i temp altså, men det var rundt der, hvertfall nå ligger den på rundt 39 med den nye zalmanen jeg har kjøpt, så trenger ikke bekjymre meg noensinne igjen Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Cetramarius Postet i dag, 09:26 hvem er det som har anbefalt temp på fx prosessorer? Advanced Micro Devices, altså produsenten som anbefaler det. Så du ikke linken til databladet hos AMD, står midt på siden :AMD Athlon 64 FX Details Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 ja så det, det kan hende min lå på 65 hele tiden altså men med andre ord, det er altså utrolig bra at jeg da kan ha vifta på silent mode, når den ikke engang overstiger 45 grader Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Ja jeg syns faktisk det nesten høres for godt til å være sant, hvis den virkelig ikke går over 45 grader hvis du kjører 100% cpu last over litt tid, er kjøleren ekstremt bra vil jeg si... 45 grader load temp er vel omtrent hva man vanligvis kan forvente med vannkjøling med en så "het potet" som du har der. Den har altså en thermal power rating på 104W, til sammenlikning har en vanlig 3200+ Venice 67W. Uansett virker det som du har løst problemene dine, så det eneste du kanskje bør gjøre er og sette ned alarm temperaturen litt i bios, fra 72 til 65 feks. Det er jo heller ikke slik at den plutselig dør idet tempen går over 65 grader, så det kan godt være at du har hatt 69 tidligere. Men det går utover stabiliteten, og levetiden hvis den overstiger anbefalt temp. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 heh fett, bedre enn vannkjøling altså på vanlig standby, som jeg har den dagen lang, mens den laster ned torrents osv, så er den konstant på 39 grader. Men det er jo den beste cpu kjøleren du får tak i da... har jeg hatt inntrykket av etter å ha sett igjennom markedet. Lenke til kommentar
pxK Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Ja, hva er den? Jeg kjøpte meg en ny zalman vifte som jeg er dritfornøyd med, og på silent mode som er aller svakest, ligger den kun på 39-40 grader, når jeg spiller osv går den opp til rndt 45 grader.Butikken anbefalte at jeg kjørte vifta på max, men da bråka den jo omtrent like mye som boxed så dette var ikke noe gøy. Men jeg husker når jeg kjørte boxed vifta, at den lå stabilt på 68-69 grader, noen andre som støtter dette? Eller er det jeg som surrer, verdt å nevne er at jeg har skifta ut kabinettvifter også, men jeg mener jeg husker at cpu temp var 69 grader hele tiden før. 5284063[/snapback] hm,du hadde ganske høy temp, hadde overklokka min Fx-57 til 3ghz med boxed vifte og tempen den holdt seg på 45 max i spilling og andre ting som bruker prosessoren mye men klokka ned igjen og tempen holder seg i 30 og 35 ved høy bruk av prosseroren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå