Gå til innhold

SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt lydkort på nyøret, og vurderer SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS. Hvordan blir det å bruke høykvalitets kabler på SPDIF-utgangen eller den optiske? Skal kjøpe en ny og bra kabel, og valget står mellom denne og denne. Vil disse kablene avsløre lydmessige svakheter ved lydkortet eller frontpanelet? Har en forsterker av god kvalitet, så jeg håper komponentene holder mål. Velger dette kortet siden jeg spiller litt, men hører for det meste på musikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ALDRI ha kjøpt en så dyr digital kabel! Kommer nok sikkert til å høre høylytte protester fra hifi guruer her men..

 

Du vil aldri i verden kunne høre forskjell på en digitale kabeler! Det er en hifi hype av værste sort! Enter er signalet feilfritt eller så HØRER du at det er feil i lyden. Du vil få klikkelyder og kort bortfall av lyden typisk.

 

Det som betyr noe er at kabelen er laget for å bære digitale signaler. Den må ha 75ohm impdans, typisk coax med god skjerming mot støy. Du vil da få en større båndbredde til å overføre signalet.

 

MEN: Du kan fint bruke en bruke en vanlig kabel hvis kabellengden ikke er for lang. 1-2 meter burde ikke være noe problem. Over 5-10m vil du nokså sikkert få problemer. Vil ikke anbefale det siden du fort vil få feil på lyden..

 

Personlig har jeg laget meg en 5m kabel vha en coax kabel og et par RCA plugger av god kvalitet. Fungerer fint.

 

Eneste fordel kanskje, med de kablene du har foreslått, er at de tåler juling og er godt skjermet mot støy. Men ikke pokker om de er verdt penga!

 

Kan noen bevise at jeg tar feil så værsågod!

Lenke til kommentar
Du vil aldri i verden kunne høre forskjell på en digitale kabeler! Det er en hifi hype av værste sort! Enter er signalet feilfritt eller så HØRER du at det er feil i lyden. Du vil få klikkelyder og kort bortfall av lyden typisk.

5284209[/snapback]

 

Helt enig.. Såfremt du ikke har planer om å kveile kabelen rundt et trafo, smyge den langs en strømledning eller lignende, så behøver den ikke være all verden skjermet (som de dyre typene oftest er).

 

Det sikreste er uansett å kjøpe en optisk kabel -- den blir ikke påvirket av elektromagnetisk støy i det heletatt. Og du får tak i ganske billige optiske SPDIF kabler rundtforbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...