Imsvale Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Dette gjelder altså Asus A8N-SLI-serien. Asus A8N-SLI Asus A8N-SLI SE Asus A8N-SLI Deluxe Asus A8N-SLI Premium Muligens også A8N32-SLI-serien Etter å ha lest gjennom flere tråder angående dette har jeg kommet til en slags konklusjon. Det virker som dette HK kan ha oppstartsproblemer med noen typer RAM. Jeg tror dette ligger i at BIOS-en rett og slett autodetekterer feil instillinger for RAM. Eksempel: Jeg har Corsair TWINX1024-3200C2, altså 2x512 MB CMX PC3200/DDR400 med CAS2. Corsair.com sier at brikkene mine er laget for 2-3-3-6-1T ved DDR400. DRAM på Auto i BIOS gir meg 3-3-3-8-2T. Videre, pcp160 mener at disse brikkene er kresne på CPU, og vil f.eks. ikke lavere enn CAS2,5 på Athlon 64. Dette kan stemme med det jeg opplever. Forøvrig sier han at på Intel går de ned på CAS2, men da overklokker de dårlig. Noen har også problemer med i det hele tatt å få bootet med dette HK. Dette kan være at RAM rett og slett ikke får nok spenning, og at man på et eller annet vis må inn i BIOS og endre instillinger til manuelt og skru opp vDIMM (spenningen til RAM-en). Har man 2+ brikker, prøv å ta ut én eller flere og se om du kan komme inn i BIOS. Skru opp vDIMM, sett inn brikkene igjen og prøv på nytt. En annen ting som overrasker er at denne Qualified Vendors List i manualen ikke nødvendigvis stemmer. Folk har hatt problemer med brikker som står i lista, men fått bootet med brikker som ikke er å finne der. Så det spørs om ikke det er samme problem som over (ikke nok spenning). Merk at ulike versjoner av BIOS vil sannsynligvis oppføre seg ulikt. Ettersom dette HK har ganske ny teknologi på flere områder (64-bit CPU, SLI) kan det være verdt å ha i bakhodet at Asus kanskje trenger noe ekstra tid på seg til å få ting til å funke som de skal. Men slik det er i dag (siste BIOS-versjon) ser det ut som det er mulig å fikse det meste ved å velge riktige innstillinger manuelt. Mange tror det er feil i SPD i RAM-brikkene, men ettersom folk har testet mange ulike brikker, er det mer sannsynlig at det er HK, dvs BIOS som kludrer til ting. Så langt er HK eneste fellesnevner som gjelder for alle tilfeller jeg har sett. Jeg fant en tråd på AnandTech om det samme. Forøvrig er det flere andre her på dette foret: OCZ + Asus HK Hjelp/tips til Corsair TWINX1024-3200C2? A8n auto settings gir feil timings på ocz Tillegg: Corsair har selv testet RAM på denne serien med hovedkort og funnet ut at blant annet følgende for AMD Athlon 64 3200+ og TWINX1024-3200C2: Memory set manually to 2.7V, 2.5-3-3-6 latencies due to auto-detect incorrectly setting the timings to default. This is done through the Advanced Chipset menu and JumperFree settings. Les hele testen her. Siste oppdagelser tilsier altså at feilen ligger i BIOS Autodetect for DRAM. Løsningen er da å gå inn i BIOS og sette korrekte innstillinger manuelt. Hvis du ikke får startet opp, er det mulig at RAM-en din ikke får nok spenning. Da må du inn i BIOS og øke spenningen, hvilket kan være vrient hvis du ikke får startet opp. Har du flere RAM-brikker, prøv å ta ut én eller flere av dem. Du kan også prøve med andre brikker hvis du har mulighet til dette. Jeg mener at senere versjoner av BIOS eliminerer dette problemet, ettersom jeg aldri hadde problemer med oppstart - mitt HK er ganske nytt. Jeg vil understreke at det kan i tillegg være et annet problem med Corsair TWINX1024-3200C2 som ikke har noe med dette å gjøre. Mer informasjon om akkurat dette finner du i denne tråden. Jeg vil legge til eventuelle gjennombrudd eller viktige oppdagelser her etter hvert. Takk til pcp160 som har bidratt med mye informasjon her (via annen tråd). Kommentarer, tips, løsninger og rettelser mottas alle med takk. Endret 3. mars 2006 av TrondH86 Lenke til kommentar
Strandball Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Hei Trond! Dette var en bra oppsumering, greit for folk som raskt vil finne frem til de riktige forumtrådene, og som selvfølgelig lurer på det samme. Jeg har også lest litt rundt på utelandske forum og har for meg selv så og si konkludert med at det hele er nok Asus og hovedkortets "feil" (hvis jeg kan bruke det ordet), regner med at ved senere revisjoner av BIOS, så vil dette være fikset på. De jeg har sett som har hatt problemer med A8N-SLI, har klart å fikse dette manuelt i BIOS -- dette er da et godt tegn? Det er altså en utvei! Sticky topic? Endret 26. februar 2006 av B|Real Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Til TrondH86: Det at brikkene setter seg på feil hastighet er ikke noen ulempe da det (nesten) alltid viser seg å sette på hastigheter UNDER hva minnet kan klare, så det skal ikke bli ustabilitet av dette og betyr heller ikke at noe er feil men produsenten som har satt inn "barnesikring". Brikkene din skal stå på 2-3-3-6 1T 2.75V, dette har jeg fått bekreftet av "Ramguy" på Corsair sin kundeservice om mine brikker og dine er omtrent samme.. Viktige med Corsair brikkene er at man MÅ skru opp volten for at de skal kjøre stabilt med de timingsene samme hvilket HK man har.. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Til TrondH86: Det at brikkene setter seg på feil hastighet er ikke noen ulempe da det (nesten) alltid viser seg å sette på hastigheter UNDER hva minnet kan klare, så det skal ikke bli ustabilitet av dette og betyr heller ikke at noe er feil men produsenten som har satt inn "barnesikring".Brikkene din skal stå på 2-3-3-6 1T 2.75V, dette har jeg fått bekreftet av "Ramguy" på Corsair sin kundeservice om mine brikker og dine er omtrent samme.. Viktige med Corsair brikkene er at man MÅ skru opp volten for at de skal kjøre stabilt med de timingsene samme hvilket HK man har.. 5283816[/snapback] Jeg hadde faktisk ingen problemer med oppstart, i motsetning til mange andre. De fungerte fint. Men det hele begynte bare med at jeg stusset over "for lave" latency-instillinger. Ettersom jeg leste flere tråder, ble det klart at det er et problem som går igjen. Dette med sikring ble jeg etter hvert klar over. Saken er likevel den, sikring eller ikke, at noen har store problemer med å få PC-en sin til i det hele tatt å fungere på grunn av nettopp dette. Derfor samletråden med skrikende overskrift. Takk forresten for tipset fra Corsair og Ramguy. Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Dette gjelder altså Asus A8N-SLI-serien. Inkluderer dette også Deluxe og Premium utgavene? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 De er en del av serien, ja. Jeg har selv Premium. Legger til dette i første post for å klarere. Lenke til kommentar
znappa Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Bestilte en pc med A8N SLI premium og fikk den her om dagen. Maskinen var helt død (vifter og lys starter, men ellers ingen respons) og kom ikke inn i bios engag. Testet med bare en av RAM-brikkene i, men den fungerte fortsatt ikke. Har sendt hele maskinen tilbake til shg (de som bygde den for meg) som en reklamasjon. Regner med at de ville finne feilen. Maskinen var konfigurert med 2 GB PC3200 Dan-Elec RAM, og noe sier meg nå at det er denne RAM'en som er problemet. Har ringt support hos shg flere ganger, og de har sagt hver gang at de tester maskinene før de sender, men dette kan da bare ikke stemme.... Noen som har noen tips til RAM som garantert vil virke for dette HK? Lenke til kommentar
WasteMoreLand Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Kan disse minnebrikkene være tingen? Sier i det minste at de er "tested as a matched pair in A8N-SLI at 218MHz" Corsair XMS 3500LL Pro Asus sine infosider sier følgende: Corsair XMS-3500LL PRO Ready The new XMS-3500LL PRO is the industry's first high-density memory that delivers blazing performance at CL2-1T low latency. Available in a matched pair of 1GB modules, it is shipped with SPD programmed at 2-3-2 -6-1T for the AMD platform. The A8N32-SLI Deluxe and the memory are optimized for each other to reach maximum performance, and are validated for stability and compatibility. *The Corsair DIMM modules are not included in ASUS motherboard package. Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Jeg har de brikkene der, og de passer meg midt i blinken siden jeg kjører med "automatisk" overklokking på 10% (via biosen på mitt deluxe kort). Brikkene er dønn stabile på [email protected] 1T Har ikke prøv og klokke dem enda. Lenke til kommentar
superaleksander Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Jeg har nettopp kjøpt en ny masking og har fulgt manualen slavisk for å sørge for at jeg kobler alt riktig. Når jeg skrur på maskina, spinner alt i gang, og det går noen sekunder før det piper fem ganger. Noe bilde av noe slag dukker aldri opp på skjermen. Kan dette problemet være pga ram-brikkene? Jeg har følgende oppsett: AMD Athlon 64 X2 3800+ Asus A8N-SLI Premium Corsair TWINX2048-3200C2PRO DDR XFX GeForce 6600LE, PCI-Express Creative SB X-Fi XtremeMusic Har forsøkt med både en og to brikker, men det utgjør ingen forskjell. Skulle gjerne forsøkt å oppdatere biosen, men hvordan får man til det når man ikke en gang får noe liv på skjermen? Lenke til kommentar
znappa Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Dette HK er utrolig sært må jeg si, nesten så sært at det gir grunnlag for reklamasjon i seg selv (noen versjoner av HK fungerer med noen typer RAM, mens andre ikke). Har googlet en del timer for å finne ut mer av dette problemet og det virker som om folk har alle typer kompatibelitetsproblemer. Men RAM er definintivt det største problemet. Men X2 prosessor og en gammel BIOS kan også være et problem. ASUS skriver følgende om støtte for X2 prosessorer: "It is better to update BIOS under original single-core environment before installing AMD Dual-Core CPU. For users who would like to purchase the A8 Series motherboards now, please look for AMD AthlonTM 64 X2 sticker on the product package for dual-core processor-ready versions with latest BIOS updated." Takker trådstarter for et MEGET BRA innlegg (glemte å takke i forrige post), men hadde også vært fint om flere med erfaring fra HK i denne serien kunne poste løsninger/tester de har gjort. Lover å poste et innlegg når jeg hører noe fra shg support. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Ja jeg kan ikke annet enn si meg enig med znappa, at det synes og være fryktelig mange der ute med minnerelaterte problemer på A8N serien. Det som gjør dette litt ekstra vanskelig og bli klok på, er at det såvidt jeg kan se ikke er så lett og si akkurat hvilke brikker som går greit, eller ikke. Virker på meg noe tilfeldig det hele. Når det gjelder akkurat de omtalte Corsair brikkene C2, ser jeg at de ved Auto settes til 3.3.3.8 på mitt Intel system også... (ved DDR400- 200Mhz) Selve informasjonen om "Auto" SPD er jo programert i brikkene, men det kan godt hende A8N tolker dette på en feilaktig måte, det vet jeg ikke. Men jeg vet det er vanlig på mange hk, og med mange brikker at de settes noe slappere for ekstra stabillitet hvis alt står på Auto. Det samme gjelder om man setter 4 brikker på A8N, da settes automatisk hastigheten ned til DDR333, også her for å øke/sikre stabillitet. Man må da manuelt sette opp farten igjen for å få PC3200 og ikke PC2700 fart. Og noe som kan være litt greit og merke seg, er at hvis disse C2 brikkene hadde blitt satt til korrekt oppgitt timing ved Auto, hadde vi sett enda fler med problemer. Mitt Deluxe vil ikke en gang inn i bios med Cas2, med andre ord ville jeg ikke kunne brukt de i det hele tatt, hvis det ikke var for at Auto setter de så slapt. Jeg har måttet fysisk resette bios for å få igang systemet igjen de gangene jeg har prøvd meg på cas2. Jeg ser ikke bort fra at det er fler en akkurat de nevnte C2 brikkene som sliter litt med cas2 på dette hk, og at dette kan være noe av forklaringen på alle problemene (hvis de da settes til cas 2 av spd- auto.) Nå har jo TrondH gravd frem litt interessant info, som tilsier at den siste revisjonen av akkurat disse Corsair brikkene skal klare cas2 greit, men jeg har ikke sett det enda i praksis. Og de gamle klarer det ikke. Har du fått dette til enda TrondH, cas2? Oppsumert vil jeg generelt råde de som har oppstarts problemer med dette hk, men kommer seg inn i bios, til å manuelt sette slakke tider og gjerne 2T i bios, for å forsøke og få igang systemet. Og de som kanskje har lagt litt ekstra i god ram, bør absolutt ta turen innom bios for å sjekke at tidene er nogenlunde riktig, eventuelt stramme inn litt, samt sørge for at det står på 1T (hvis man ikke har 4 brikker vel og merke) Må også legge til at jeg nå bruker Corsair 4400C25 på Deluxe og de blir satt helt korrekt om de settes til Auto. Jeg har også brukt de omtalte C2 brikken @cas 2,5 uten noen form for problemer eller ustabillitet, og da ved ca 235-240Mhz fart. Alt jeg har hatt av minneproblemer med dette hk har vært som følge av eksperimentering, samt at det er umulig og få Deluxe til og kjøre over ca 245Mhz minnefart uten og gå over på 2T. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Vil også bare tipse om at siste Bios til A8N Deluxe/Premium har en minnerelatert fix. Asus1. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx 2. Fix unstable under 400MHz-Single channel issue. 3. Modify DDR max speed from 400MHz to 333Hz when full loading. Fix nr 2 kan være relevant for de som sliter med minneproblemer. Dette er altså fom bios 1015 (som nå er final) på Deluxe. Den samme fixen kommer med 1009 (også final) for Premium. Så da kan det være lurt og prøve denne siste biosen, eller bytte tilbake hvis man allerede har trøbbel med den siste. Husk å ha nyeste versjon chipsetdriver (NF4 driver) før flash av ny bios!. Lenke til kommentar
Wobokel Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Bestilte en pc med A8N SLI premium og fikk den her om dagen.Maskinen var helt død (vifter og lys starter, men ellers ingen respons) og kom ikke inn i bios engag. Testet med bare en av RAM-brikkene i, men den fungerte fortsatt ikke. Har sendt hele maskinen tilbake til shg (de som bygde den for meg) som en reklamasjon. Regner med at de ville finne feilen. Maskinen var konfigurert med 2 GB PC3200 Dan-Elec RAM, og noe sier meg nå at det er denne RAM'en som er problemet. Har ringt support hos shg flere ganger, og de har sagt hver gang at de tester maskinene før de sender, men dette kan da bare ikke stemme.... Noen som har noen tips til RAM som garantert vil virke for dette HK? 5298760[/snapback] hadde samme problemet. hvedkortet er satt til først å se etter pci skjermkort for så å se etter pci-e. men den ser bare etter pci skjermkort så du må ha det for å komme deg inni biosen og stille på det. Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 hadde samme problemet. hvedkortet er satt til først å se etter pci skjermkort for så å se etter pci-e. men den ser bare etter pci skjermkort så du må ha det for å komme deg inni biosen og stille på det. PCI skjermkort? Hvor mange er det vel som har det liggende?? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 morten_s Postet i dag, 19:53 PCI skjermkort? Hvor mange er det vel som har det liggende?? Heh, nei det kan du si... Det er faktisk slik at default bios innstilling, ser etter pci kort først. Men jeg har aldri på noen av mine Asus hittil hatt noe problem med dette, annet enn at det kanskje forsinker oppstarten noe før jeg har endret til pci-e først. Kan ikke helt skjønne at dette skaper problemer, med mindre man da har et pci skjermkort innstallert, da går jo selvsagt bildet dit. Men det må være at hk misstolker andre pci kort for å være skjermkort eller noe da...? Har både lydkort og tv-kort på 2 forskjellige maskiner her uten at pci som første prioritet har gitt problemer. Har dere som har slitt med dette hatt andre kort innstallert eller? Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Sitter med Premium-kortet jeg også og har egentlig ikke problemer med minnet (tror jeg). Jeg kjører 4 X 512 PQI Turbo Mem (2-2-2-5) og maskinen gjenkjenner 2 GB med minne. Auto-innstillinger i BIOS ser jeg gir lavere ytelse enn hva minnebrikkene kan gi, men dette er jo bare å stille manuelt. Det som er mitt problem er at maskinen tar en "restart" sånn i tide og utide akkurat når det passer den. Forb..... irriterende, men jeg vet jo ikke om dette har noe med minnet å gjøre?!? Jeg har BIOS rev. 1008. En annen ting som var nytt for meg med dette hk'et var alle innstillingene på RAM i BIOS. Jeg er vant til å stille de vanlige 2-2-2-5, men på dette kortet er det mange extra jeg kan stille. Er det sånn at lavere er bedre uansett på disse også? Noen kan jo stilles helt ned til 24T osv. Hvis noen har en god link eller forklaring til hvordan man stiller inn minnet for best mulig ytelse på dette kortet er jeg veldig taknemlig AMD "SAN DIEGO" 4000+ 4 X 512 PQI TURBO DDR EVGA GF 7800GT CO (driver 81.95) ASUS A8N SLI PREMIUM (chipset driver 6.66) Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Det er ikke usansynlig at det er minnet, men det kan også være andre ting. Du kan prøve å kjøre med 2,5-3-3-7 en stund for å se om det hjelper, og du må ha 2T. Resten av timingene bør du ikke stille på hvis ikke du vet hva de er. For noen av dem kan maskinen bli mer ustabil om du setter de høyere. Både skjermkort- og chipsetdriverne dine er litt gamle, hent ned nyeste fra nvidia.com. Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 Det er ikke usansynlig at det er minnet, men det kan også være andre ting. Du kan prøve å kjøre med 2,5-3-3-7 en stund for å se om det hjelper, og du må ha 2T. Resten av timingene bør du ikke stille på hvis ikke du vet hva de er. For noen av dem kan maskinen bli mer ustabil om du setter de høyere. Både skjermkort- og chipsetdriverne dine er litt gamle, hent ned nyeste fra nvidia.com. 5366689[/snapback] Takk for svar du Skal følge tipsene dine med en gang Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. januar 2006 Del Skrevet 1. januar 2006 TXD1979, støtter det tvangsgreie sier her, og disse andre innstillingene vil gi marginalt på ytelse uansett, og ikke alle minntedier vil automatisk gi bedre ytelse jo lavere de er. Så skal de endres bør du belage deg på mye testing med feks A64 Tweeker, Everest og MemTest. Tiden det tar vil neppe være verdt det. Men det at du har 4 brikker er en potensiell stabilitets "felle", derfor settes også farten automatisk ned til DDR333 så fort du setter inn 4. Det du også bør gjøre er og oppdatere Bios til 1009, denne har en fiks som gjelder minnestabillitet på Premium. Oppdatere gjerne chipsetdrivere før du tar bios (Man MÅ ha minimum 6.66, men er neppe noen ulempe at de er enda nyere . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå