Gå til innhold

Få et fri -år fra jobb

f00b

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg jobber foreløpig med data, som lærling, jeg har 1 år igjen av lærling-perioden. Jeg har allerede blitt tilbudt fast jobb i bedriften, og har takket ja.

I den siste tiden så har jeg virkelig begynt å tvile på om det er dette jeg har lyst til å drive med, egentlig så har jeg mer lyst til å reise rundt i verden, treffe nye mennesker, oppleve nye steder osv. Er lei norge, har ikke lyst til å gro fast her i norge, og bo her resten av livet!

Jeg har derfor veldig lyst på et fri-år etter lærling-perioden, for å ta et år i utlandet, studere, jobbe som voluntør eller lignende. Jeg vet at det ikke er lett å bare ta seg et fri-år fra en jobb, så jeg lurer på om det går an å f.eks. bruke militæret som unskyldning? Trenger bedriften noen papirer eller bevis på dette? Er jeg rett og slett nødt til å si opp jobben for å få prøvd ut noe annet, eller finnes det noen andre utveier for dette?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om arbeidsgiver er villig til å gi deg permisjon vil selvfølgelig avhenge av situasjonen, men om han gir deg permisjon for førstegangstjeneste uten å ha sett noen skriftlig bekreftelse høres det mer enn merkelig ut (Vernepliktsverket sender dessuten ut en slipp som også skal signeres av arbeidsgiver).

Hvis du er fast bestemt på denne reiseplanen vil jeg anbefale deg å jobbe et par-tre år, så du får spart opp penger (til å reise) og får litt yrkeserfaring, om du blir nødt til å si opp jobben for å reise er det i alle fall enklere å få en ny jobb etterpå når fremtidige potensielle arbeidsgivere ser du har litt tidligere erfaring.

Lenke til kommentar

Du har fått en mulighet som svært få IKT-lærlinger får, nemlig tilbud om en jobb videre etter læretiden. Siden dette kanskje ikke er det du vil videre, så er jeg overrasket, siden slikt ofte skinner igjennom i innsats/evnen til å lære seg ting. Eller kanskje det ikke er faget du er lei av, men bare det å være i Norge i fast jobb?

Som Jalmar sier, så bør du ta i hvert fall et år før du reiser, slik at du får arbeidserfaring.

Ellers så ville jeg i hvert fall ikke prøvd meg på å lure bedriften til å tro at du skal i førstegangs-tjeneste. Prøv å hør med sjefen din om mulighet for permisjon. Det verste som kan skje er at du får nei. Jeg går ut i fra at du stoler såpass på sjefen din at du vet at han ikke plutselig trekker tilbake tilbudet sitt om å gi deg fast stilling. Hvis ikke ville jeg ventet til du har fått kontrakt med å spørre.

Lenke til kommentar

Prøver du å lure arbeidsgiveren med å si du skal i militæret vil de aller mest sannsynlig oppdage det. Da vil du mest sannsynlig stå uten tilbudet om fast jobb og ingen referanse som vil si noe positivt om deg.

Velkommen til arbeidslivet, du har ingen rett på et friår slik du har på skolen.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? 20? Dvs. du høres ikke så alt for gammel ut, og kan ikke skjønne noe annet enn at du har mere enn år fremover å ta av til at du faktisk har tid til å "drite" deg ut.

Vil du ut å reise, si opp jobben og ta en sjanse, ferdig med det, du dør nok ikke av det, og er du så ung som du høres ut som vil du ha nok av tid til å finne deg en jobb senere når du er ferdig med å "fly rundt".

Det værste du kan gjøre, er å ikke stå for handlingene dine i arbeidslivet, som f.eks å prøve å lure arbeidsgiver, det er i værste fall kriminelt straffbart og ulovlig, og kan anses som svindel. Det er ingen god start i karrieren å ha prøvd seg på et slikt valg.

Som sagt, ingen kan tvinge deg til noe som helst, men gjør det på rett måte, si opp og kom deg ut mens lysten er der, du vile neppe angre på det, og angrer du, vel som nevnt tidligere, da har du nok av år fremover til å bøte på det / finne jobb igjen / komme deg på beina igjen, og da vil du alltid kunne se tilbake på at du faktisk sto for valget ditt, gjorde det uten å prøve å lure noen / uten å la konsekvensen gå utover andre.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...