Gå til innhold

Installere D-Link DWL-G122, hvordan?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nok en gang tatt steget i å forsøke meg på Linux. Problemet er bare at jeg aldri finner drivere for noen av de trådløse kortene jeg har. Verken Broadcom (som er nettverkskortet i laptopen), det trådløse D-Link-kortet eller USB-donglen min får jeg til å virke.

Dette er så forbanna irriterende.

Jeg har skjønt at man kan bruke W2K-drivere på en eller annen måte, men jeg er ikke så bevandret i Linux-verden at jeg klarer å finne ut hvordan man skal gjøre det. Er det noen som på en kortfattet måte kan forklare hvordan jeg kan få en D-Link DWL-G122 til å virke under siste Ubuntu, slik at jeg får dette OS-et på nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe vits i spørre om hvor mye han har prøvd og hvor lenge han har prøvd. Det går for det samme. Så lenge du fant en løsning til han er da det godt nok?

Var det forresten noen som spurte deg hvor mange ganger/hvor mye du prøvde å gå før du faktisk fikk det til? :p

Blir jo omtrent på samme måte.

Lenke til kommentar

Nichotin: Takker for svar.

Jeg har ikke prøvd så mye, rett og slett fordi jeg ikke forstår alt som er skrevet angående Linux. Jeg er vant med Windows, hvor det er veldig enkelt å installere drivere for maskinvare. Det er helt sikkert like enkelt i Linux også, bare jeg prøver meg litt frem nå.

Vi burde forresten lagd en underskriftskampanje der vi _krever_ at D-Link legger til rette for Linux-drivere på alle sine produkter.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli frustrert... Har gjort som guiden sier, frem til punktet hvor man må installere noe som heter kdebase og qt3. Guiden er lagt opp slik at man laster dette ned underveis, noe som er litt paradoksalt med tanke på at man ikke er på nett nettopp fordi kortet ikke fungerer. Finnes det en enklere måte å gjøre det på? Jeg skjønner svært lite av hele greiene...

Lenke til kommentar

Du kan skippe de greiene med qt. Forøvrig er installasjon av wlan-driver sikkert det mest krevende du kommer borti som nybegynner. Men nå har du litt flaks(Hvis du kjører Breezy) så du kan faktisk skippe hele guiden. Hjalp en venn av meg som ikke hadde tilgang på kablet nett med samme problem, last ned og pakk ut denne filen på maskinen din: http://nedrebo.org/rt2500fix.tar.gz Gjør det som står i LESMEG.

Den positive siden av denne driver-problematikken i GNU/Linux er jo at det følger med veldig mange drivere som standard i Ubuntu. Du trenger nok ikke å instalere flere. Ubuntu har jo som standard mye bedre hw-støtte enn XP :)

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Finnes det en enklere måte å gjøre det på? Jeg skjønner svært lite av hele greiene...

5287161[/snapback]

Det er ikke så vanskelig, jeg lastet ned driveren fra serialmonkey for et par dager siden og det funket med en gang. Så lenge du har USB-støtte i kernel (se i dmesg at enheten kommer opp) er det nesten rett frem.

Beta-driveren funker sikkert, jeg henta ned daily-cvs for å ha siste versjon. Det følger med en readme som beskriver steg for steg også. Men det er stort sett bare å pakke ut kildekoden skifte til Module/ katalogen og skrive make; su -; make install; modprobe rt2500

Som noen nevnte, dropp den konfigurasjonsgreia som bruker qt. Bruk heller iwconfig/ifconfig for å få opp kortet. Vet ikke hva det er i din distro, men jeg måtte legge inn en pakke som heter 'wireless-tools' som inneholdt det man trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...