Gå til innhold

Hva påvirker prisen i et land,og hvilke produkter?

Anbefalte innlegg

Plassert denne her fordi diskusjonen ikke passet under objektiver hos akam.

Diskuterer med en kamerat som jeg studerer sammen. Jeg studerer første året med økonomi og det gjør han og.

Jeg ønsker meg et objektiv til min D70, det koster 15 000 kr. Så når jeg snakker med han så mener han følgende:

Du finner objektivet billigere i feks Tyskland, dette fordi;

billigere arbeids kraft. dvs. dt koster mindre å produsere , andre lover og regler.

og

Norge er et av verdens dyreste land å bo i

Jeg er uenig i at dette er tilstrekkelig argumentasjon, og viser til;

vi er kjøpesterke i norge. vi kan kjøpe selv om det koster, ergo vil konkurranse utgjøre en prisfordel.

det jeg mener er at selv om det er dyrt å bo i Norge, så har majoriteten så god råd at vi har et segment som er meget kjøpesterke. Altså vil ikke prisene være så dyre for oss fordi vi har god råd. dette kontra østblokk land der mnds lønnen ligger på det sammen som jeg får i ukelønn (200 kr).

Jeg mener at variablene;

- levekår

- kjøpekraft

- inntekt

- sosiale forhold

påvirker prisingen i landene. Og fra polen og tyskland har ikke jeg sett noe vesentlig billigere priser hva angår hardware og objektiver for feks D70. kan være jeg har sett feil steder.

Spørsmålet mitt blir;

hvor stor sjanse er det for å spare en del eller forsvalrig nok til å si fra seg de rettigheter vi har her hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pris bestemmes av:

- Råvarer: Disse har som regel internasjonal prising, så det koster det samme hvor enn man er i verden. Prisen her er uansett svært lav.

- Produksjonskostnader: lønn til arbeidere, finansiering av produksjonsmateriell, driftskostnader, etc. Ville overrasket med om objektivene var produsert i Norge, så dette vil ikke forandre prisen mellom Norge og Tyskland.

- Transport: Neglisjerbart.

- Toll og avgifter: Kan selvsagt variere.

- Avanse i butikken: Da levekostnader er vesentlig høyere i Norge enn i Tyskland vil dette utgjøre en forskjell. Man kan evt. gjøre prispåslaget mindre ved å selge mer, og da er det tyske markedet tross alt 20 ganger så stort som det norske. Selv har jeg inntrykk av at nordmenn har et svært ukritisk pengerforbruk, i hvert fall hvis man sammenligner med tysker, og da slipper kremmeren i Norge å lokke med altfor gode tilbud.

- Det er som regel det siste prispålegget som man merker mest. I Norge som i mange andre land er dette Moms.

Lenke til kommentar

Spørsmålet som man må stille seg er:

Hvilket kostnader ligger bak som grunnlaget for en gitt pris.

Kostnader er ting som råvarer, lønn og slike ting. Objektivet som det snakkes om produseres ved samme fabrikk, men varen selges i både polen og norge f.eks.

Det er billigere å transportere i polen, lavere lønn, mindre skatter og avgifter osv osv. Alt dette er ikke nødvendigvis sant, men vi kan anta det. Ergo så finner man billigere priser.

Jeg skal ikke ta med emner som svingninger i valuttakurs, rentekurs, inflasjon og slike tyngre emner, men dette påvirker også.

Sannheten er at kjøper du objektivet i polen så sparer du x kroner. Men ved å innføre dette til norge så skal du egentlig fortolle det, betale moms, betale for frakt, og andre utgifter og avgifter. Ergo så summa sumarum ... ingen besparelse egentlig. Smugling tas ikke med her da det gir seg selv.

Visse ting er norge billig på som kamera og data. Mat som ofte produseres lokalt i et land er ting som varierer mye i pris. Norge svindyrt, polen svinbilligt.

Hvorfor norge er et dyrt land passer mest i en egen tråd ... for det har mer med norsk politikk og slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...