ertdfk Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Bruker i dag et excel dokument for å holde styr på medlemer i en forening. Har ca 600 medlemer. Ønsker å ta i bruk en løsning for å registrer og holde styr på medlemer via web, og da ved hjelp av php og mysql. Har desverre ikke kunnskap eller tid til å lære meg å lage noe slikt selv. Er det noen som vet om det finnes noen ferdige script? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Det skal være mulig å overføre fra excel til access, access bruker jo MS-SQL..? Kanskje det samme kan gjøres i Open Office, jeg vet at databaseprogrammet der kan bruke MySQL. Visst du får det over i en MySQL database skal det ikke være noe problem å lage et slikt system Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Dersom du lagrer excel filen som csv fil, så er det ingen problem å lese dataene med et php script, og legge dem inn i mysql. Datafeltene vil da bli lagret med et tegn ( som skiller hvert felt. På denne måten kan du enkelt lage et scipt som leser filen og verdiene. f.eks: excel.xls: test1 | test2 | test3 | test4 | test 5 test6 | test7 | test8 | test9 | test10 CSV fil: test1;test2;test3;test4;test5 test6;test7;test8;test9:test10 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Du kan eksportere fra Excel som "semikolontekst" fil, du kan og importere til MySQL på den måten. Men det er vanskelig å foreslå ferdige systemer når vi ikke vet noe om hva slags iinformasjon som skal lagres. Lenke til kommentar
ertdfk Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Ser at jeg ikke skrev tydelig nok hva jeg ønsket. Importering av eksisterende data skal jeg alltids få til. Er selve web systemet jeg er ute etter. Altså et grensesnitt for databasen. Lenke til kommentar
anbe4 Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Hvis man lagrer medlemslista som .svd (dette kan gjøres direkte fra exel.) så får man alle feltene ut med semikolon mellom. I php myadmin er det en meny som lar deg legge inn data fra fil. Her henter du opp .svd fila, så velger du åssen felt dataene skal legges inn i, og at det er kolon som skiller postene tror default instillingene passer nokså bra, men det står godt forklart hva hver instilling er. Hvis ikke man har en index i excel fila( fks medlemsnr). kan det være lurt å lage tabellen med et idfelt, settes til auto increment. Da har man fått medlemmene over i en mysql database. Hvor avansert system er det du tenker på. Skal systemet brukes til å la medlemmene logge seg på et medlemsområde, eller er det kun snakk om et system for å holde orden på medlemmene. Edit: var vist noen som var før meg. Endret 11. desember 2005 av anbe4 Lenke til kommentar
ertdfk Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Det er kun ment som et system for å holde orden på medlemene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå