Gå til innhold

flashet abit kt7a og xp2000+ noen som ha peil?

Krabba

Anbefalte innlegg

Jeg flashet biosen og startet som før i windows...

Det eneste jeg merket var at min xp2000+ var oppgitt til å være xp1500+.

Jeg restartet pcen, gikk inn i biosen og forandra på klokke frekvensen. jeg merket av for xp 1900 som var det høyeste jeg kunne velge.

jeg restartet og ingen ting ville skje. skjermen viser heller ikke noe. da jeg tok av vifta så jeg at den var såtte feil vei.. men dette har vel mindre betydning (gikk jo fint i windows).

Jeg har også prøvd og ta ut batteriet pg siden såtte det inn igjen, ingen resultat.

hva kan ha skjedd?? er det vare biosen som ikke vil go ta cpuen, eller kan den være svidd?

uansett hva bør jeg gjøre??

tok til deg som har giddet å lese dette lange innlegget :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

btw;

Jeg har heilt nytt asus gf4 ti4200 128

Jeg kjører no på en Duron 800 (på samme system som xp2000èn)men av en eller anna merkelig grunn dr den såtte til 500Mhz.

Når jeg starter (med duronen) kommer det at: cpu is unworkeable , check your pcu software.. vetta søren e... hehe menmen plz svar da.. q3en min er laber :sad:

Lenke til kommentar

Har du prøvd å bruke "User Define" på prosessor i bios? Sett fsb = 133 og multiplier = 12,5 (tror dette er det høyeste den kan settes til).

Då får du 133*12,5 = 1662,5 Mhz som skulle være ca. XP 2000 hastighet.

Lian-Li PC-60 USB

Abit KT7A-Raid

AMD T-Bird 1.4

768 SD RAM

Western Digital 80GB 8mb cache

2*40 GB IBM 120GXP RAID 0

ELSA Gladiac 920 Geforce 3

WinXP Pro

[ Denne Melding var redigert av: Kjellinge på 2002-09-04 12:49 ]

Lenke til kommentar

Svaret er enkelt.

Du har en cpu med 266mhz fsb

Men hovedkortet ditt står på 200, eller støtter bare 200.

2000/266 * 200 = 1500.

Vetke om du kan ha 266 (133*2) mhz fsb jeg? Men du skal ikke sette den til 133, for da overklokker du bare 100 til 133 i biosen og da blir alt feil.

Du må sette FSB til 266 på jumperen på hovedkortet:)

Lenke til kommentar

okay..

d fins bioser til abit kt7a v 1.3 som takler opp til xp2100+

er det mulig at den også funker på v 1.0??

um d da er mulig er det da mindre ustabilt..?

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...T7A-RAID+V1.3

linken over er til filen for v 1.3 og litt spec om den.

ellers erden filen jeg har brukt:

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...%2F+KT7A-RAID

hva tror/vet dere ??

takk for svar :smile:

Lenke til kommentar

Ja det er denne bios updaten du må bruke hvis du har et Abit kt7a v1.0 og 1.2 (med eller uten raid)

http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...%2F+KT7A-RAID

Last ned den og kjør exe fila....

Da vil det poppe opp 5 filer(runme.bat, abitfae.bat, kt7_a9.txt awdflash.exe og kt7_a9.bin). Les README

Følg denne veiledningen, den er meget bra:

http://fae.abit.com.tw/eng/download/bioshelp.htm

Der står det hvordan man lett lager en oppstartsdiskett og hvordan man gjør når man flasher bios.

Som sagt lag en oppstartsdiskett og kopier de 5 filene over på disken. Og i dos skriver du bare runme.

Så starter flashinga etterhvert. Første gang fikk jeg error men jeg trykka bare retry og den startet opp awdflash og flashet bios uten problemer.

Når biosen er flashet så må du huske å "cleare" CMOS

Det gjør du ved å flytte på en liten jumper(se manual) i ca 15 sekunder så flytter du den tilbake(Dette med maskinen skrudd av og strømmen trukket ut!)

Så starter du maskinen igjen og går inn i bios

Der setter du User default og 12above x 133/33

Så saver du og restarter

Da vil den lese cpu'n riktig som en XP2000(1.66GHz)

Får du problemer i windows så anbefales det å prøve de nyeste via driverene

http://www.viaarena.com/?PageID=2

og eventuelt oppgradere skjermkort drivere

http://www.nvidia.com

Personlig sitter jeg med et abitkt7a v1.0 og en xp2000+ Windows XP, via4in1 442, og nvidia 30.82

Og det funker som bare det :wink:

Har ikke hatt noe trøbbel annet enn at jeg måtter ta ut den 3. ram brikken jeg hadde, for maskinen hang seg i alle spill....

hadde 2x128MB 133 SDram og en 512, jeg tok ut den ene 128 brikka og nå funker alt som en drøm

Ikke hatt noe problemer ved kald start og ingen lokups i etterkant

Tempen ligger på ca 44 grader idle(uten artic silver3) med en Globawin sak 38(nice støy :wink: )

Gudd løkk

Lenke til kommentar

jeg prøvde det samme igår men da på et KT-7A ver 1.3 kort. Booter opp med oppstartsdiskett, og kjører runme.bat.

Når abit flashwriter kommer opp så virker det som programmet låser seg... Det lyser i diskettstasjonen men ingenting skjer.. Slik står det leenge uten at noe skjer.. (venta 10 min)

tilslutt bare reset'a jeg maskinen.. alt fungerte greit etter det, men jeg fikk altså ikke flasha bios'n..

Noen som vet hva er galt??

mvh kka

Lenke til kommentar

Hadde du søkt litt på forumet her, så ville du kansje ha funnet en tråd der jeg har skrevet før at: abit kt7a kort som ikke er oppe på ver 1.3 ikke støtter XP prosessorer. Dette har da blitt fiksa i 1.3 versjonen.

Om det er 1.3 versjonen du har vet jeg ikke, men synes jeg leste i tråden at du hadde 1.0.

Grunnen til at det ikke funker er vel en syncing som XP cpu'en trenger, som ikke er støttet på kortet. Det er iafall hva jeg har lest, og en kompis testa.

Mosher'n

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-05 09:32, mosher skrev:

Hadde du søkt litt på forumet her, så ville du kansje ha funnet en tråd der jeg har skrevet før at: abit kt7a kort som ikke er oppe på ver 1.3 ikke støtter XP prosessorer. Dette har da blitt fiksa i 1.3 versjonen.

Om det er 1.3 versjonen du har vet jeg ikke, men synes jeg leste i tråden at du hadde 1.0.

Grunnen til at det ikke funker er vel en syncing som XP cpu'en trenger, som ikke er støttet på kortet. Det er iafall hva jeg har lest, og en kompis testa.

Mosher'n

Jeg mener å ha lest det samme et sted. Tror neppe det kortet ditt støtter XP (jeg har akuratt samme kortet selv)

Lenke til kommentar

Folkens jeg kommer med nyheter og ber om absolutt stillhet(quote Jokke :wink: )

Altså ofisielt så støttes ikke XP-prosessorer med et abit kt7a v1.0 til 1.2 kort, men det funker læll!

Problemet kan være at man ikke får bootet ved kaldstart, men da erd et bare og prøve igjen og igjen og igjen og igjen

Viktig at man har den nyeste bios A9 til abit kt7a v1.0-1.2!!

I bios setter man bare User default på cpu

Og setter multiplieren til 12above og fsb til 133/33

Får man problemer så kan ikke abit lastes ettersom de ikke ofisielt støtter dette, men som sagt det skal funke og det funker her.....

Har man derimot et abitkt7a v1.3 kort så har abit lagt ut en egen bios update som støtter dette.....

Værre er det ikke.....alt gjøres på eget ansvar :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...