horetore Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 hei! jeg har en amd athlon xp 2100+ (1733 mhz om jeg ikke tar feil) som jeg ikke får til å kjøre med den hastigheten den skal.. når jeg starter maskinen kjører den på 1300 mhz, og det står at det er en xp 1500+. jeg fikk den til å kjøre på 1700 mhz, og har kjørt det i en uke ca. men i dag ville den altså ikke det mer.. maskinen låste seg helt; tastatur og mus funket ikke, ingenting unntatt power/reset-knappene funket.. etter jeg restartet maskinen pep den tre ganger, også en pause, også tre ganger etc. maskinen har låst seg før, men da har det gått an å restarte den. først trodde jeg det var driveren til skjermkortet i linux (nvidia geforce4 mx 420), men nå tror jeg altså det er prosessoren. det hører vel med til historien at da jeg satte på cpu-viften så skjedde dette ganske klumsete, fordi den var et herk å få på diverse info som kan være nyttig å vite: hovedkort: msi kt3 ultra2 (via kt333 chipset) cpu: amd athlon xp 2100+ ram: 512mb ddr ram (tror jeg en ting til: hvordan skal jeg egentlig sette hastigheten på prosessoren? regner med det er i bios, men har ikke peiling på hva jeg skal velge som multiplier og hastighet og spenning og slikt. og skal ikke hovedkortet finne ut automatisk hvilken hastighet prosessoren har? Lenke til kommentar
hurst Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 multiplier: den kan du ikek forandre. fsb: standard for athlon xp er 133mhz (x2 om du vil, altså 266 ddr) vcore: standard er vel 1,75 på xp prosessorer? For å finne ut hvor i bios du forandrer disse instillingene kan du se i manualen til HK'et ditt :smile: PS: Vær forsiktig og nøye når du setter på kjøler'n neste gang da.. :wink: Lenke til kommentar
horetore Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 x2? ville dette være lurt for meg å gjøre? har dette noe med ram å gjøre? er en stund siden jeg har drevet med slike hardware-ting Lenke til kommentar
hurst Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Prosessoren (og minnet for den del) kjører med en fsb på 133mhz. Så langt holder du vel følge? :smile: ) Vet det var en litt dårli forklaring, menmen *edit: kom på noe: DDR=Double Data Rate (det forklarer jo litt da) [ Denne Melding var redigert av: hurst på 2002-09-03 22:14 ] Lenke til kommentar
horetore Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 men burde jeg fikse slik at det ble 266, og hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 min XP 2100+ startet opp med 1300MHz, det er fordi det er en sikker modus for å være sikker på at alt virker, når du har startet for første gang så går du inn i bios og endrer til 1733MHz. dette er vertfall hva som skjedde med meg har et ASUS A7V333 hk Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 se om multipliern din er 13x133,3 = 1732,9MHz, hvis ikke så må du endre på dette Lenke til kommentar
airguard Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 det er fsb du må forandre den står sikkert på 100mhz. Den skal stå på 133 og vips så har du hastigheten du skal ha. Ganske kjent problem at hovedkortene bøller med dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå