Hyper Ado Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Hei. Har nettopp fått meg ny forsterker :smile: Men får bare dolby pro logic lyd fra filmene mine (selv om de er spillt inn med AC3 codec Stargate f.eks) Må jeg ha en digital utgang på lydkortet mitt for å få DTS til å virke? Eller mangler jeg bare en driver til kortet mitt? Har et soundblaster live kort. Så på creative sine sider at det finnes en ekstramodul som koples til dette kortet for å få optisk og koaksial utgang. noen som har prøvd dette? Evt. hvor dette selges? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. september 2002 Del Skrevet 3. september 2002 Du trenger en adapter fra 3,5mm plugg til mono RCA kontakt, og en RCA-RCA kabel (gjerne en som er spesielt beregnet for "digital" men andre billige kabler virker også). plugg den ene enden av kabelen (med adapteret) til lydkortets digitale utgang (gul eller oransje jack på kortet) og den andre til receiverens digitale inngang. Gå inn i "surround mixer" og enable "digital output only" og disable "AC3 decoding". Velg S/PDIF output i DVD programmet ditt, og det bør virke. Hvis du trenger mer info om dette og annet ang Soundblaster kortene, sjekk ut gruppene "Products.Sound_Blaster.Audigy" og "Products.Sound_Blaster.Live"på newsserveren "news.creative.com" Håper du får det til :wink: Lenke til kommentar
Hyper Ado Skrevet 3. september 2002 Forfatter Del Skrevet 3. september 2002 Takker! Så en helt vanlig mono overgang fra minijack og en RCA kabel holder... Verker enkelt hvertfal.. Det er vel en vanlig del som kan kjøpes over alt? Prøver i morgen å ser hvertfall... Men Surround mixer?? er det et program som følger med kortet? eller er det et eget program? Er lei av å lete rundt i windows, så jeg spør heller... Og S/pdif i dvd programmet... Jeg bruker for det meste media player (divx filmer). Og der fant jeg ikke noe sånt.. Spør kanskje mye... Men trenger som regel bare lære det 1 gang :wink: [ Denne Melding var redigert av: Hyper Ado på 2002-09-04 00:02 ] Lenke til kommentar
Hyper Ado Skrevet 4. september 2002 Forfatter Del Skrevet 4. september 2002 Hei igjen. Fant kabelen i en 10kroners eske hos access :smile: Første gang jeg har handlet der uten å bla opp for mye penger. Har testet ut systemet, og fikk lyd direkte uten å skru å trykke på noen som helst :smile: :smile: MEN.... får fremdeles bare pro logic på forsterkeren :sad: Finner ingen av de innstillingene Inge nevner... " Gå inn i "surround mixer" og enable "digital output only" og disable "AC3 decoding". Velg S/PDIF output i DVD programmet ditt " Gjelder alt dette for DVD programmet kanskje? Tips til hvor jeg setter opp dette i windows XP mottas med takk (hvis det går da...) SKAL HA DTS før jeg gir meg :wink: [ Denne Melding var redigert av: Hyper Ado på 2002-09-04 15:34 ] Lenke til kommentar
Hyper Ado Skrevet 4. september 2002 Forfatter Del Skrevet 4. september 2002 Siste gang (tror jeg :wink:) Testet med et DVD program og en DVD-film med Digital lyd. og vips.. så slo forsterkeren over til DTS mode :smile: :smile: Prøvde deretter å starte DivX filene som skulle ha ac3 lyd i DVD spilleren, men de viser fremdeles bare Pro logic.. :sad: Er det fordi mine DivX drivere ikke fungerer? eller fungerer ikke dette uansett? Trodde at hvis ac3 dekoder-codec'en ikke fungerte så fikk jeg ikke lyd i det hele tatt. har hvertfall ikke gjort d hos meg. Håper noen kan komme med en god forklaring eller tips til hvordan jeg skal få DTS lyd fra DivX filer også. (For AC3 er det samme som DTS??? eller har jeg misforstått?) [ Denne Melding var redigert av: Hyper Ado på 2002-09-04 21:53 ] Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Det finnes ingen divx-spillere åp pc ( hvis ikke creative sin media player støtter det) som kan spille ac3-lyd. I hvert fall ikke den som følger med divx-codecen. WMP 8.x støtter det heller ikke, men i Windows Media Player 9 kommer filmer med Ac3-lyd til å bli støttet ( med unntak av MPEG2 filmer (DVDer osv) som blir støttet.. mitt råd: vent! og i tillegg kjøp et SB Platinum 5.1 lydkort.. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Du må stille AC3-codecen til å sende ut AC3 på digitalutgangen på lydkortet. Til vanlig dekoder maskinen selv AC3 med codecen og sender det ut i stereo. I Media Player 6.4 går du på View/Settings, så skal du kunne komme inn i konfigurasjonen til AC3-codecen tror jeg. Lenke til kommentar
XaTrIx Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 http://forum.doom9.org/showthread.php?s=&t...&threadid=18318 Lenke til kommentar
Hyper Ado Skrevet 5. september 2002 Forfatter Del Skrevet 5. september 2002 Takker!!!! Nå bør jeg ha nok informasjon til å få dette til å fungere. Takk takk takk takk takk takk :smile: Håper flere enn jeg har lært noe nytt av dette het :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Den 2002-09-04 21:52, Hyper Ado skrev:[...](For AC3 er det samme som DTS??? eller har jeg misforstått?) Ja, det har du nok. AC3 er det gamle navnet på Dolby Digital. Det er ikke lenger i bruk offisielt. DTS er et vesentlig annerledes flerkanalsformat. Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Quote: Ja, det har du nok. AC3 er det gamle navnet på Dolby Digital. Det er ikke lenger i bruk offisielt.DTS er et vesentlig annerledes flerkanalsformat. AC3 er den lydkodeken som blir brukt ved enkoding av et Dolby Digital signal, og sier ingenting om hvor mange kanaler det er i bruk. DD kan like gjerne være 5.1 som mono, eller stereo for den saks skyld. Og AC3 er fremdeles i bruk, men dog, ikke med den misforståtte betydningen av at AC3=DD5.1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå