Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverk ARRRRGH!!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har dette et eller annet sted på forumet, om IP addresser, og da ser du at hvis windows ikke finner DHCP server når den er "få auto", så finner den opp en som er ferdig definert, typisk 169.254.x.x så i teorien skal dette gå, siden begge maskiner er windows og begge får 169.254.x.x og begge har fildeling aktivert, men da er du _mye_ mer safe med en ferdig definert IP, netmask.

Det er hverken vanskeligt eller komplisert å endre på IP innsillinger senere uansett. Akkurat som hus, må hver PC har gatenr, bare at du kan bytte nabolag hvis naboene er dårlige.

Lenke til kommentar

installer ipx/spx på begge maskinene så er det ok.

kan ikke gjøres enklere.

ikke stress med ip hvis du ikke har peiling.

skal du drive med det kjøp en bok eller ta et kurs.

Det eneste du får ut av imformasjon her er den ene nerden etter den andre som prøver og lære hverandre hvordan det skal gjøres.

lykke til

Lenke til kommentar

Klure sier at det ikke skal være nødvendig med adresser hvis man bruker kryssede kabler, det er feil. Det er i prinsippet ingen forskjell om du bruker rette kabler og hub, eller krysset kabel. En hub gjør ikke noe med signalet, og sender det samme ut til alle noder i nettet. Hvis det har funket hos deg uten ip-adresser, har du nok innst. netbeui protokollen. Ser at en klager på den lengere oppe, der er jeg ikke enig, det er en rask og lett protokoll å sette opp, men den har den begrensningen at den ikke kan routes, og derfor ikke kan brukes utover lokalnettverk. Jeg driftet ett lite lan med en nt-server og 8 arbeidsstasjoner en ganske lang periode, og vi brukte netbeui som lokalprotokoll, og vi hadde aldri noen problemer verken med støy eller komunikasjon forøvrig. Er ellers enig med dem som diagnostiserer problemene til han som startet tråden i at han må skaffe seg en krysset kabel eller en hub.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-05 14:45, jevel skrev:

Posten over er bare å stryke. Slik fungerer ikke TCP/IP.

Delvis riktig.

TCP/IP fungerer ikke slikt, men Win2k og XP (aner ikke hvordan win9x er satt opp) setter selv opp maskinen med private ip'er dersom den ikke får kontakt med en dhcp server eller om ip ikke er satt manuelt.

Så ja, man trenger bare å ha tcp/ip INSTALLERT, å knote med ip instillinger er ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

De tilfellene jeg har vært borti med kun krysset kabel mellom to maskiner har det ALLTID vært nok med KUN TCP/IP protokollen uten å definere ip instillinger... Dette gjelder i alle fall, Win98SE, Win2k, WinXP.... Så hold kjeft dere som ikke har peiling og ikke har prøvd det selv... Når man har et av disse OS'ene hvorfor begynne å knote med noe annet når det kan gjøres så enkelt?

Lenke til kommentar

Hva er vel mere enkelt en å definere ett nettverk med to maskiner uten internett access. Man trenger ikke å subnette engang (Det er da IP addressering blir avansert) :smile:. Man tager bare en klasse C addresse range som 192.168.100.x eller lignende bare man passer på att de tre første octettene er like, setter subnettmasken til 255.255.255.0, ikke noe default gateway (ikke internett). Sørg bare for att ingen av maskinene har addressen 0 til slutt for det er ikke gyldig (det er nettverks addressen) ei heller 255 (for det er Broadcast til det samme nettverket). Man skal nemlig ikke stole på at Windows eller noe annet OS gjør det for deg. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: DjSlayer på 2002-09-06 13:15 ]

Lenke til kommentar

Heh. Syntes litt synd på stakkaren som spurte her. Har fått så mange kryssa meldinger stakkar :smile:

Men jeg må komme med min oppskrift jeg også:

Først må du ha en kryssa. Kjøp en eller lag en.

Eller gå på biltema el. å kjøp deg en billig hub...

Du får uansett aldri kryssa kabel fra et tele/tv-selskap.

Bruker du ikke IP i nettverket kan Netbeui funke da det ikke bruker IP protokollen, men det er ikke anbefalt da det er bare de gamle operativsystemene Windows 95 og tidligere (spes DOS) som brukte dette.

Bruk TCP/IP og IPX. Sett begge ip'ene til f.eks: 169.254.123.11 og den andre til 169.254.123.12 (pleier å bruke de IP'ene selv)

Restart begge maskinene og ping hverandre:

Start-->kjør-->cmd

ping 169.254.123.11

Får du ikke kontakt er det noe feil med nettverkskortet eller helt sansynlig kabelen. Du har da satt nettverket riktig opp, og det er eksternt feilen ligger (det *kan* ligge internt, men lite trolig, men med windows nå til dags er det ikke lett å vite :razz:)

Mvh

A. lyse

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!!!

ENDA ett problem: hvorfor blinker adsl som om jeg er på internett når jeg prøver å gjøre noe på maskinene?? internett er ikke aktivert men alikevell?

er det komunikasjon fra internett eller?

hvorfor må adsl stå på for og komunisere mellom maskinene??

etter config står det pluteslig i xp når jeg skal

overføre filer: Bruker:(navn jeg valgte på delt mappe/gjest hva menes med gjest i dette tilfelle??

passord: har valgt passord på mappe på andre maskin

Problemet: jeg valgte ikke brukernavn, og passordet på mappa jeg valgte er noe annet enn det jeg skrev..HVA i £$$€€€€ er det som foregår?? Noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...