Gå til innhold

I startgropa for nytt kamera, men hvilket?

Anbefalte innlegg

Har nå (endelig) tatt avgjørelsen om at det må et nytt kamera i hus.

Grunnen til dette er simpelthen at blitzen på mitt Fuji S5500 ikke holder mål i mørke vinternatter. Dessverre er eneste løsningen med dette kameraet å sette på en ekstern slaveblitz hvilket jeg har sett i praksis er en heller dårlig løsning.

Som de fleste sikkert har fått med seg har jeg kikket litt på en Fuji S9500 av den enkle grunn at den har hotshoe, og bruker en type batterier jeg allerede har et tilhengerlass av (pluss at jeg kan bruke samme type batterier i blitz og kamera). Dessuten er det et svært rimelig kamera og jeg føler jeg får "mye for pengene". Prisen på dette er kr 4935,- hos Fotovideo.

Men nå har det seg jo slik at den gang jeg kjøpte S5500 trodde jeg også at jeg fikk "mye for pengene" og at det skulle dekke mitt behov i lange tider fremover...

Saken er at når jeg leser til øyet blir stort og vått, så finnes flere alternativer i veldig lav prisklasse hvor jeg kan supplere med optikk og kanskje heller bytte kamera senere uten å "tape" like mye.

Jeg har lest om Konica Minolta Dynax 5D og Olympus E-500 på nett, og begge får tildels gode kritikker og er rimelige i anskaffelse.

Deretter har jeg sett på og testet (i butikken) Nikon D50 og for meg "føltes" det som et greit kamera.

Av Canon har jeg testet (og brukt over tid) både EOS 300D og EOS 350D. 300D synes jeg (og det er min personlige mening) har en litt "simpel" konstruksjon i veldig tynn og lett plast. 350D synes jeg virker liten å holde i. Dette høres nok rart ut ettersom jeg bruker en S5500 til daglig, men med litt tyngde på, blitz og større optikk blir det litt for spinkelt.

Alle disse er kameraer i sjiktet fra under kr 5000,- opp til rundt kr 6500,-

Ser også at Foto&Video har KM 5D i kit med et Konica Minolta AF DT 18-70mm f/3,5-5,6 (D). til kr 5820,- og Nikon D50 med 18-55mm AF-S til 5995,-.

Ellers kan jeg vel nevne at jeg har et Canon EF 35-70mm 1:3,5-4,5 objektiv liggendes, men det er vel kanskje for verdiløst å regne ...

Har ikke prøvd EOS 300D eller EOS 350D med batterigrep, så kanskje det vil endre "følelsen" på kameraet.

Alt i alt regner jeg med å kunne stable på beina rundt kr 6000,- i rimelig nær fremtid til en "startpakke", men hva bør jeg satse på? Vet jo at mye kan kjøpes etterhvert, og ut fra hva jeg merker i dag trenger jeg bedre vidvinkel enn S5500 kan tilby (35mm), men gjerne tilsvarende tele (370mm).

Utover dette har jeg sett det er mye billig å kjøpe brukt, EOS 300D til rundt kr 4500,- og EOS 10D til noe av det samme. Kunne kanskje være en idè å gå for et "simpelt" 300D for å ha noe å bygge opp en samling optikk rundt,og så bytte selve kameraet senere?

Foto&Video har ellers også en EOS D60 til under kr 5000,-, kunne det være en start?

Mvh Dan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Dan!

Det finnes utallige diskusjoner rundt disse kameraene i forumet, anbefaler deg å titte der.

Jeg har nettop gått til innkjøp av mitt DSLR kamera selv. Når jeg beynte å vurdere kandidater stod det mellom 5D,D50 el 350D.. Etter å ha prøvd dem alle fant jeg ut alle føltes litt for "små" og jeg rykket opp en liten prisklasse til å stå mellom 7D og D70s..

Etter å ha prøvd begge valgt jeg til slutt 7D grunnet litt lavere pris (7990) samt bedre ergonomi, fantastisk søker og den geniale AS funksjonen, samt det faktum at man kan bruke eldre linser til Minolta kameraet.

Mener at 7D til 7990 er et røverkjøp og hvis du kan ta deg råd til det så mener jeg du får mye mer kamera for pengene enn ved kjøp av de "billigste" kameraene i klassen..

Lykke til, og husk at du kan bruke et helt liv på å lese omtaler på internett uten å bli noe særlig mye klokere, alle disse kameraen får kjempegode skussmål så det blir mer en smaksak enn å finne det "beste" kameraet

Kristian

Lenke til kommentar

Til de bruktprisene 10D og D60 er nå i forhold til prisen på nyere og til dels bedre apparater, så er rådet å holde seg langt unna. Årsaken til dette er at den rimeligste originale vidvinkelen du får til disse apparatene er EF17-40 til snaue 7000 kroner fordi disse to ikke tar EF-S objektiver. Ikke noen god busjettløsning med andre ord. Generelt syns jeg heller ikke at 1500 kroner besparelse for å få en brukt, utgått modell som potensielt kan slukne neste måned er en dårlig ide.

Alle de billige husene er ålreit, og vurderingen mellom disse er ikke helt ulik de vurderinger en tar når man skal kjøpe mellomstor stasjonsvogn eller you name it; forskjellene er stort sett i navnet som står trykket på. Alle merkene har sin tour-de-force, KM har stabilisator, Pentax har best tilgang på gode vidvinkler og Nikon og Canon trenger vel antakelig ikke noen særlig introduksjon. Derfor bør vurderingen først og fremst tas på hvilken modell du syns er mest ålreit.

Behovet for system med AA-batterier er strengt tatt begrenset, med mindre du reiser dagesvis i gangen uten tilgang på strøm, batteripakkene i SLR holder til 700-1500 bilder og lader i halvannen time, og kan i tillegg lades i bilen, slik at to batteripakker holder til alt annet enn flerdagers fotturer i minusgrader med hundrevis av eksponeringer om dagen. Imidlertid tror jeg om det er viktig at i alle fall Pentax har SLR med AA.

Når det gjelder vurderingen prosumer vs. speilrefleks så ser jeg argumentet med kostnader, særlig med hensyn til teleoptikk. Imidlertid mener jeg å ha sett et sted at du driver med litt frilansvirksomhet, har som du sier behov for blitsfotografering og at du i tillegg har blandede følelser over det prosumersystemet du har, og sånn sett kan kjøp av et nytt prosumersystem bære litt preg av å "pisse på seg for å holde varmen".

Lenke til kommentar

På bakgrunn av hva du selv skriver, ser jeg overhodet ingen grunn til å kjøpe noe annet enn dSLR. Prisnivået på disse kameraene er på ett lavt nivå nå, og ett veldig bra ikke-dSLR koster også ganske mye penger, i noen tilfeller faktisk mer. Hva er poenget da? :nei:

Den store forskjellen økonmisk sett er kanskje at man aldri klarer å stoppe etter å ha kjøpt ett dSLR kit.. det blir alltids mer utstyr etterhvert. MEN, det kan man jo ta etterhvert som behovet eller pengene melder sin ankomst! ;)

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

I din situasjon hadde jeg sjekka ut KM 7D grundig. Grunn: Bildestabilisering, bedre byggekvalitet, skikkelig søker/bra ergonomi for øvrig. Dette kameraet hadde jo ligget atskillige tusener høyere i pris hvis de hadde fått fart på salget. Hvis du er endel utpå med kamera i mørke vinternetter, synes jeg ikke inngangsnivået (D50/350D) er det du bør satse på. Og i mine øyne er ikke D70 så mye bedre: Jeg har vært veldig overraska over hvor bra min D50 viser seg å være, og skal en ha virkelig solid Nikon, må en gå opp til D200. Bildemessig gjør D50 jobben meget bra, støymessig til og med til dels bedre enn D70, men den er ingenting å ta med seg i krigen.

Når det gjelder brukt, ser jeg i din situasjon liten grunn til å gå under proffkvalitet. Hvis 2.7-4 MPix kan holde, er det bl.a. rimelige (3-7000) brukte NIkon D1H å få tak i, men de er jo noen skikkelige kladeiser.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Og i mine øyne er ikke D70 så mye bedre: Jeg har vært veldig overraska over hvor bra min D50 viser seg å være, og skal en ha virkelig solid Nikon, må en gå opp til D200. Bildemessig gjør D50 jobben meget bra, støymessig til og med til dels bedre enn D70, men den er ingenting å ta med seg i krigen.

Når det gjelder brukt, ser jeg i din situasjon liten grunn til å gå under proffkvalitet. Hvis 3-4 MPix kan holde, er det rimelige (3-7000) brukte NIkon D1H å få tak i, men de er jo noen skikkelige kladeiser.

5281045[/snapback]

Forskjellen på D50 og D70(s) er nok minimal når det kommer til bildekvalitet. D70ene har derimot bedre ergonomi, med f.eks to kommandohjul, slik at du kan justere blender og lukkertid uten fingergymnastikk. Dessuten hadde jeg ikke klart meg uten blitzstyringen til D70, og DOF-preview er også kjekt å ta med seg.

D1* ser jeg ikke helt vitsen i til normal bruk, med mindre du trenger hammer, båtanker og/eller slagvåpen i samme slengen. De er digre, bygd som en liten stridsvogn (og veier like mye), og vil kke gi bedre bildekvalitet, selv om hastigheten er direkte herlig.

Lenke til kommentar
Forskjellen på D50 og D70(s) er nok minimal når det kommer til bildekvalitet. D70ene har derimot bedre ergonomi, med f.eks to kommandohjul, slik at du kan justere blender og lukkertid uten fingergymnastikk. Dessuten hadde jeg ikke klart meg uten blitzstyringen til D70, og DOF-preview er også kjekt å ta med seg.

D1* ser jeg ikke helt vitsen i til normal bruk, med mindre du trenger hammer, båtanker og/eller slagvåpen i samme slengen. De er digre, bygd som en liten stridsvogn (og veier like mye), og vil kke gi bedre bildekvalitet, selv om hastigheten er direkte herlig.

5281105[/snapback]

Helt med på tankegangen - blitzstyring og dybdeskarphetskontroll kan være avgjørende argumenter for D70. Er litt mer usikker når det gjelder hjula, hadde trodd det skulle være mye verre på D50 enn det faktisk oppleves. Søkerbildet hadde også vært et sterkere argument om D70 var enda bedre på det!

Det har vært snakk om frilansbruk, vinternetter og brukt utstyr her, og det er i den sammenhengen jeg drar inn stridsvognene - ikke til normalbruk! Med god tid, får en jo i mange tilfeller bedre bilder med D70, men D1H kan vel iblant være et strå hvassere når en må "skyte fra hofta"? Hvis en f.eks kjøper en brukt D1H til 4000 og en Sigma 18-125 til ca 2500, har en et utstyr som dekker veldig mange situasjoner. Hvis det var en fotojournalist-konkurranse med endel tøffe opgaver innlagt, der deltakerne fikk velge utstyr for 6500 kr å jobbe med, ville jeg nok gått for den kombinasjonen..

Lenke til kommentar
Det har vært snakk om frilansbruk, vinternetter og  brukt utstyr her, og det er i den sammenhengen jeg drar inn stridsvognene - ikke til normalbruk! Med god tid, får en jo i mange tilfeller bedre bilder med D70, men D1H kan vel iblant være et strå hvassere når en må "skyte fra hofta"?  Hvis en f.eks kjøper en brukt D1H til 4000 og en Sigma 18-125 til ca 2500, har en et utstyr som dekker veldig mange situasjoner. Hvis det var en fotojournalist-konkurranse med endel tøffe opgaver innlagt, der deltakerne fikk velge utstyr for 6500 kr å jobbe med, ville jeg nok gått for den kombinasjonen..

5281234[/snapback]

Stemmer at jeg jobber en del som frilanser (fulltid faktisk), men som skrivende journalist, ikke fotograf. Dette utelukker ikke det faktum at jeg tar veldig mye bilder, også om natten ved for eksempel trafikkulykker og lignende.

Så lenge jeg likevel sleper med meg en bag med utstyr er ikke vekt og størrelse direkte avgjørende. Da er funksjonalitet viktigere, og med litt størrelse på utstyret er vel risikoen for at noen stikker av med det noe mindre...

Synes D1H høres interessant ut så jeg får kikke litt nærmere på den kombinasjonen.

::dan

Lenke til kommentar

Oppsummering

Da har jeg vel landet sånn budsjettmessig på rundt kr 10000,-

Vurderer nå et Nikon D50 kit m/ Nikon 18-55mm til kr 5999,- og et Sigma 55-200mm f:4-5,6 til kr 1700,-

Med minnekort kommer dette på rundt 8500,-

Høres dette sånn noenlunde greit ut eller bør jeg vurdere andre løsninger?

Jeg vet erfaringsmessig at jeg nok burde hatt noe mer vidvinkel, og kanskje ikke trenger fullt så mye tele. Dessuten trenger jeg en mye bedre blitz.

::dan

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp dynax 5D kit til 5820,-. Hvis du tar bort D70s sitt kit obj. har nok 5D kit'en best obj + lengst tele(se www.cameralap.com 5D test).

På bruktmarkedet hos foto.no kan du plukke opp en minolta 70-210 mm F 4 til 1000,-, som er et kongeobjektiv sett iforhold til de som er nevnt over.

Da får du 27-300++mm med bildestabillisator for -7000! + at 300++mm kan "skytes" ved F 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...