golebiow Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Hei! Jeg har jo i tidligere tråder diskutert hva slags kamera jeg skal kjøpe. Nå har det seg slik at jeg faktisk skal bo i sveits fra etter jul. Og da jeg kikket på priser i går fra sveitsiske nettbutikker ble jeg temmelig overrasket. ( http://www.toppreise.ch kan brukes til å sammenligne ulike nettbutikker i sveits) Det er veldig mye billigere. Feks : Olympus e-500 dobbeltkit: 5500 kroner . Jevnt over er kameraene endel biligere. Men for Nikon d50 er det veeeldig mye billigere. Det er kun dette kameraet som skiller seg så vesentlig ut. Nikon d50 dobbletkit med/18-55/55-200 mm koster ca 5500 kr! OG i tillegg har Nikon i sveits ett spesialtilbud der du får tilbake 750 fra dem ved kjøp av ett d50 kamera ut januar. Dvs at eff pris blir 4750 kr! (Nikon.fr har samme tilbud ut desember - 100 euro tilbake på d50). Regnet på det og fant ut at jeg kan få nikon d50 dobbeltkit (18-55/55-200) og 50 mm/1,8 og 1 GB kort og veske til ca 7300 kroner!! (fra www.architronic.ch) Og i tillegg betaler nikon sveits tilbake 750 kroner... Hvordan kan det ha seg at d50 er priset så til de grader annerledes (relativt til andre modeller) i sveits enn i norge?Dette må jo skyldes importørens prissetting? Hvorfor verdsettes d50 så mye lavere? Og er det ett kjent fenomen at kameraer er billige i sveits? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Det kommer av flere ting: *Lønnsnivået. Norge er ikke nødvendigvis dyrere enn andre land om man sammenligner lønnsnivået i de forskjellige landene. Høyere lønn fører til at både forhandlere og importører har større utgifter når det gjelder å lønne sine ansatte. *Kronekursen har mye å si. *Moms og tollavgifter. *Norge har en kjøpslov som er meget fordelaktig for kundene. For importører og forhandlere er den derimot mindre fordelaktig enn i de fleste andre land. For å dekke opp for tapet kjøpsloven gir forhandlere og importør, må prisene skrus opp. Synes allikevel at prishoppet fra mange andre land er verdt denne rettigheten. *Transportkostnader. Norge er et langt land, og det er langt mellom tettstedene. Slikt sett blir transportkostnadene høyere. *Importørens ønske om å tjene penger, og hvor solid grunn de står på. *Merkenavnets populæritet i det aktuelle landet. *Kampanjer, tilbud og lignende. Kunne funnet flere grunner om jeg grublet litt, men sannheten er at Norge ikke er så verst på pris sammenlignet med andre land om vi tar lønnsnivået med i betraktning... da ligger Norge faktisk veldig bra an. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Dersom man ser en del år tilbake i tid, var det STOR forskjell på kamerapriser i Norge og andre land, spesielt i andre verdensdeler. Jeg har kjøpt fotoutstyr i USA til ca 50% av prisen i Norge på 80-tallet. De siste årene er forskjellen blitt så liten at min oppfatning er at det er lite å spare på å kjøpe utenlands, i hvertfall i forhold til kjøpsloven vi har i Norge, som gir deg stor sett 5 års reklamasjonsrett på ting du ikke herper selv...... Lenke til kommentar
golebiow Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) joda... men det som slo meg som så merkelig var at akkurat D50 var så billig i forhold til andre modeller/merker. Det er det eneste kameraet som skiller seg kraftig ut. Tydelig at Nikon i sveits/frankrike kjører en aggressiv strategi på dette kameraet... Endret 11. desember 2005 av golebiow Lenke til kommentar
Krismix Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Enig i at Nordmenn er veldig privligerte med tanke på prisnivå kontra lønningsnivå. Vi er vel faktisk de i verden som får mest materielle goder pr. arbeidstime, service-goder som servering/hotellopphold er en annen ting, men det har jo noe med lønnsnivået å gjøre igjen. Jeg har bodd i Ungarn nå i 4 år, her er lønnsnivået ca 1/7 av det norske, mens prisene på de fleste varer ligger på samme nivå som i Norge, hvis ikke noe dyrere. Da kan man jo gange prisen på et fint kamera med 7 og få den "relative" prisen en ungarer må betale for et slikt kamera. Så vi skal alle være veldig takknemmelige for de lønningen vi får hjemme i Norge Et tips til deg som skal flytte til sveits er å kjøpe kamera hjemme i Norge for så å få igjen merverdiavgiften når du flytter til sveits, greit å ha kjøpt varen i norge hvis du ikke skal bo alt for lenge i Sveits. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) joda... men det som slo meg som så merkelig var at akkurat D50 var så billig i forhold til andre modeller/merker. Det er det eneste kameraet som skiller seg kraftig ut. Tydelig at Nikon i sveits/frankrike kjører en aggressiv strategi på dette kameraet... 5280425[/snapback] Det kan sikkert ha noe med markedssituasjon og posisjonering å gjøre. Kanskje er det del av et eksperiment fra Nikon sin side også, for å teste hvor mye av konkurransen en greier å blåse av banen med å kjøre kjempetilbud. Det kan jo være markedssegmenter som bryr seg mindre om pris, der Nikon føler de er bra inne, mens de nå prøver å henvende seg til nye, lavbudsjetts/prisbevisste kjøpergrupper. Muligens er det et element av ballespark til Olympus med sin E-500-satsing også. Olympus sliter økonomisk, men er produkt/prismessig på høyde og vel så det. Og kanskje har Nikon D50/D70 konkurrert altfor dårlig med 350D i Sveits/Frankrike hittil. Et annet spørsmål, er jo hvor høye/hva slags produksjonskostnader Nikon egentlig har i Thailand, der D50-kitet settes sammen. Hvis de kostnadene er skalafølsomme (f.eks med forholdsvis høye faste kostnader), vil det jo kunne lønne seg å skru opp volumet til litt dårligere pris. Når det gjelder priseffekten av norsk lovgivning, skal den ikke behøve å være så stor når produsentene holder hva de lover. I forhold til utsalgspris med MVA, vil jo importørens inn-pris gjerne ligge på omkring halvparten, og hvis en garantireparasjon koster f.eks halve inn-prisen (hvis den koster mer, vil det snart lønne seg å gi kunden nytt) og slike forekommer ved ett av hundre salg, så bør vi ha max ca 1% effekt på prisen. I forhold til andre lands garantier, bør vel de norske heller ikke gi så mye ekstraansvar. Men dårlige produkter straffes hardt, og det synes iallfall jeg er bra for alle. Når det gjelder norsk lønnsnivå, må vi også huske at høyutdanna arbeidskraft er relativt billig i Norge, og jo støre del av arbeidsstokken som er slik, desto mindre vil priseffekten av den høyere norske minstelønna være. Endret 11. desember 2005 av capricorny Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Sveits er også et høykostland, lønnsnivået der er neppe noe vesentlig lavere enn i Norge. Kronekursen har neppe stort å si, Nikon har nettopp oppdatert prisene og har helt sikkert tatt hensyn til dagens kurs. Fraktkostnadene har også lite å si sålenge vi snakker om nettbutikker med store volum. Mye av forskjellen skyldes at momsen i Sveits er 7% mens den er 25% i Norge. Det er også meget mulig at den norske kjøpsloven, og spesielt returretten, gjør at norske nettbutikker må ta høyere priser enn i andre land. Det kan selvsagt også være at konkurransen rett og slett ikke er like sterk her som i Sveits? Og at mange produsenter utnytter at Norge er et lite prisfølsomt marked. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Når det gjelder priseffekten av norsk lovgivning, skal den ikke behøve å være så stor når produsentene holder hva de lover. I forhold til utsalgspris med MVA, vil jo importørens inn-pris gjerne ligge på omkring halvparten, og hvis en garantireparasjon koster f.eks halve inn-prisen (hvis den koster mer, vil det snart lønne seg å gi kunden nytt) og slike forekommer ved ett av hundre salg, så bør vi ha max ca 1% effekt på prisen. I forhold til andre lands garantier, bør vel de norske heller ikke gi så mye ekstraansvar. Men dårlige produkter straffes hardt, og det synes iallfall jeg er bra for alle. Det er bra du er positiv og ser lyst på livet Men det er nok en god del mer kamera enn ett av 100 som kommer inn til garantireparasjon bare i løpet av det første året hvis vi ser kameramarkedet (og spesielt digitalkameramarkedet) under ett. I løpet av fem år, er antallet reklamasjonssaker langt høyere, og der har norske butikker og/eller importører en større utgift enn sine kolleger i andre land. Endret 12. desember 2005 av Afseth Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Når det gjelder priseffekten av norsk lovgivning, skal den ikke behøve å være så stor når produsentene holder hva de lover. I forhold til utsalgspris med MVA, vil jo importørens inn-pris gjerne ligge på omkring halvparten, og hvis en garantireparasjon koster f.eks halve inn-prisen (hvis den koster mer, vil det snart lønne seg å gi kunden nytt) og slike forekommer ved ett av hundre salg, så bør vi ha max ca 1% effekt på prisen. I forhold til andre lands garantier, bør vel de norske heller ikke gi så mye ekstraansvar. Men dårlige produkter straffes hardt, og det synes iallfall jeg er bra for alle. Det er bra du er positiv og ser lyst på livet Men det er nok en god del mer kamera enn ett av 100 som kommer inn til garantireparasjon bare i løpet av det første året hvis vi ser kameramarkedet (og spesielt digitalkameramarkedet) under ett. I løpet av fem år, er antallet reklamasjonssaker langt høyere, og der har norske butikker og/eller importører en større utgift enn sine kolleger i andre land. 5286620[/snapback] Interessant! Hadde vært fint å fått fram noen tall på dette, for det er jo et veldig viktig argument for forbrukerne til å kjøpe i Norge - den norske lovgivningen virker jo som en tvungen kollektiv forsikringsordning, og ut fra det du sier, lever vi farligere enn vi gjerne tror.. Hvis f.eks sannsynligheten for en >2000 kroners reparasjon på et 6000 kroners kamera i år 2-5 er 10%, gjør jo det at jeg som forbruker bør være villig til å betale minst 200 kr ekstra, og mye mer dersom sannsynligheten for dyrere reparasjoner er betydelig. Her spiller for øvrig MVA også inn: Staten legger 25% av verkstedprisen på reparasjonen forbrukeren betaler, mens butikk/importør ikke har noe "value added" å skatte for i garantisaker, tvertimot får de fratrukket fradragsberettiget inngående avgift. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Kjøper du i Norge, så har du jo fem års reklamasjonsfrist da. Men det er klart det er kjedelig å måtte sende kamera fra deg en stund for å få det reparert. F.eks Canon videokamera i den lavere prisklassen, type MV5xx, 6xx, 7xx, 8xx... her får vi en stor del inn til reparasjon på båndføring, at kameraet begynner å spise tape. Har skjedd med mitt eget MV550i også. Når vi førte Sigma objektiver før, fikk vi til tider halvparten tilbake på grunn av mekanisk feil. Canon sine Ixuskamera har til tider en lei tendens til å få en E18 feil, det er en feil i objektivet, og kan komme selv uten at objektivet har vært utsatt for støt. Olympus sine mju-kamera med skyvelokk... de fleste av disse blir såpass slitt med tiden at man til tider kan få problemer med å få slått det på og av. Nikon D70 (ikke D70s) hadde en feil i lysmåleren som gjorde at mange fikk problemer som en følge av dette. Dette er bare eksempler. Har altså ingen tall, men man får jo en viss følelse av hva som kommer tilbake, og hvor mye, når man står i en fotobutikk. Enkelte merker og modeller har en skremmende høy feilrate. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå