Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lav hastighet med trådløst?

Anbefalte innlegg

Jeg har Adsl2 med 8mb inn og 1mb ut, har nå koblet opp et trådløst nettverk, men får da bare 3mb inn og 1mb ut? Er det noe jeg har gjort galt? Signalkvalitet ligger på 91%, styrke på 74%

Kort: Gigabyte AircruserG 54Mbps

Router: Gigabyte 108mbps (GN_B49G)

Mvh

Spiro76

Endret av Spiro76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du holder musmarkøren over symbolet på trådløstilkoblingen nede i systemmenybokse, hvilken hastighet får du da. Skal vises i en gul "lapp".

Jeg har selv hatt en del trøbbel med trådløs, har omtrent samme kvaliteten som du, men har allikevel opplevd at trådløstilkoblingen har kjørt med mellom 1 og 3mb. :hmm:

Lenke til kommentar

Hvor sterkt signal har du? Om du har svakt signal får du dårlig hastighet. Prøv å flytt maskinen helt inntil routeren og se om det blir bedre da. Om det blir bedre da er det for svakt signal der du sitter vanlgivis.

En ting som kan være problem er støy på kanalen du bruker. Prøv å bytt kanal og se om det blir noe bedre da. Dette gjør du i web grensesnittet til routeren. Bytt til en kanal som er lengst mulig unna den kanalen du bruker nå.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Har link quality på 100%, og signal strenght på 85%, noise er på 70% !! kanskje dette som gjør det da? Får prøve å skifte kanal, Takk for all hjelp alle sammen :)

Spiro

Har nå skiftet kanal, den har bare 13% noise, men det ble ikke noen forskjell :(

ligger fortsatt på 3mb. Er det mulig at det ikke går med mere? Har jo 8mb, så da er det jo kjipt med bare 3mb på trådløst........

Endret av Spiro76
Lenke til kommentar
Har link quality på 100%, og signal strenght på 85%, noise er på 70% !! kanskje dette som gjør det da? Får prøve å skifte kanal, Takk for all hjelp alle sammen :)

Spiro

Har nå skiftet kanal, den har bare 13% noise, men det ble ikke noen forskjell :(

ligger fortsatt på 3mb. Er det mulig at det ikke går med mere? Har jo 8mb, så da er det jo kjipt med bare 3mb på trådløst........

5280994[/snapback]

Sjekk at du har siste firmware®. Prøv med annet accesspunkt / router.

3Mbps høres ut som 11b standard...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

måtte bare svare på dette fordi jeg har _akkurat_ samme problemet :(

har selv 4mbit/4mbit fiber fra lyse, hjemme har jeg en Linksys wrt54gx og et d-link swl-g520m som støtter ruteren. Når jeg sjekker linja på speedometeret på itavisen får jeg stabilt 840kbit/s som normalt ligger på 4000-5000kbit/s med kabel. Det som er litt rart at det ser ut til og fungere sånn ca på ut linjen min som også er på 4mbit (på dc++ osv) men ikke full fart her heller. Han har rett i at det er ¤¤#& kjipt å få en slik hastighet når du har en 3 ganger så rask linje med kabel.

Ingen som vet hva man kan gjøre for å fikse det? :hmm:

Også jeg har nesten full dekning der jeg sitter, kanal står på auto og alt ser egentlig greit ut.

Lenke til kommentar

Problemet deres er veldig enkelt forklart forsinkelsen trådløsnettverket gir, grunnen til at dere får lavere nedlastingshastighet, er fordi itavisen måler fra du begynner å laste ned til bildet er ferdig nedlastet, på større filer, så vil hastigheten ta seg opp etter en liten stund, men på "små" filer sånn som bildet som laster på itavisen, så vil du få ett "dramatisk" fall i hastigheten. Poenget mitt er : Du må laste ned større filer, da trådløst nettverk som regel bruker litt tid på å "gire seg opp" til maks hastighet. Er derfor hastigheten er lik på torrent, men varier på itavisen.... Skjønner ?

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar

wee :D

tro det eller ei, men jeg fant ut hva problemet er :tease:

Jeg fikk mistanken når jeg så hvor stabilt det var på den lave hastigheten som i dette tilfellet var på itavisen. Det jeg gjorde var å skifte kanal på det trådløse helt opp til kanal 11, bare for å teste. Etter dette gikk hastigheten på nedlasting o.l drastisk opp, jeg lå faktisk stabilt på 5500kbit/s på itavisen :w00t:

Trodde faktisk at "auto" funksjonen skulle fikse dette, men det gjør den sannsynligvis ikke :hmm:

Så dere som fortsatt sliter med dette bør prøve å skifte kanal og deretter sjekke hastigheten på linjen for deretter å finne ut hvilken kanal som er gir raskest signal osv. Sannsynligvis vil også dere merk forskjell ;)

Lenke til kommentar

Sitter på Linksys WRT54G og har samme problem.:

* Kabel rett i PC'n - full hastighet på speedometer.

* Kabel via routeren - halv hastighet.

* Trådløst via routeren - halv hastighet

Altså ser det ikke ut som det er det trådløse som er flaskehalsen...

EDIT:

Problem løst! Firmware upgrade...

Firmware 1.00.4

- Resolves issues with slow downstream speeds

- Resolves issues with certain web sites not loading or loading slowly

Endret av ivarhoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...