Gå til innhold

hva trengs for å få gode nyttårsbilder og hvordan?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett lite tips bare, vær litt edru, sånn at du ikke plutselig får for mye "inspirasjon" og legger deg under rakettene for å få med deg en oppskytning :p (nei, jeg har ikke prøvd det selv...)

Ellers ville nok jeg prøvd å ta bilder av folk i lys av fyrverkeri, for å slippe mest mulig unna blitsen, blir mer stemningsfulle bilder som regel.

Lenke til kommentar

Skal du ha bilder av fyrverkeriet, er det best å ta en tur på dagtid og finne hvor kameraet skal stå. Så fokuserer du, for det blir ikke bra med digitalkamera på uendelig. Merk eller husk hvor fokus er, og sett kameraet på manuell fokus når du skal ta bilde.

Stativ er en selvfølge. For å unngå rystelser bruker du timerfunksjonen. Funker stort sett greit med auto lysmåling, bare ikke full auto. Ha kameraet på blender- eller lukkerprioritert, jeg liker best blenderprioritert. Blender på 5,6, 8 eller 11bør være et greit utgangspunkt. Prøv også mindre blendere, men ofte standardobjektiver er best rundt 8. Da velger kameraet en lang lukkertid.

Ta så mange bilder du rekker. Største fordelen med digitalt.......

Synes også det blir best dersom noe er i forgrunnen som kan funke som en ramme, men dette er en smakssak. Blir litt mer dybde da.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...