Christian86 Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Har D70 med 18-70 objektiv. Har også stativ. Hva er anbefalt fremgangsmåte for gode nyttårsbilder? Lenke til kommentar
saschagabor Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Ett lite tips bare, vær litt edru, sånn at du ikke plutselig får for mye "inspirasjon" og legger deg under rakettene for å få med deg en oppskytning (nei, jeg har ikke prøvd det selv...) Ellers ville nok jeg prøvd å ta bilder av folk i lys av fyrverkeri, for å slippe mest mulig unna blitsen, blir mer stemningsfulle bilder som regel. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Skal du ha bilder av fyrverkeriet, er det best å ta en tur på dagtid og finne hvor kameraet skal stå. Så fokuserer du, for det blir ikke bra med digitalkamera på uendelig. Merk eller husk hvor fokus er, og sett kameraet på manuell fokus når du skal ta bilde. Stativ er en selvfølge. For å unngå rystelser bruker du timerfunksjonen. Funker stort sett greit med auto lysmåling, bare ikke full auto. Ha kameraet på blender- eller lukkerprioritert, jeg liker best blenderprioritert. Blender på 5,6, 8 eller 11bør være et greit utgangspunkt. Prøv også mindre blendere, men ofte standardobjektiver er best rundt 8. Da velger kameraet en lang lukkertid. Ta så mange bilder du rekker. Største fordelen med digitalt....... Synes også det blir best dersom noe er i forgrunnen som kan funke som en ramme, men dette er en smakssak. Blir litt mer dybde da. Endret 11. desember 2005 av dhjerp Lenke til kommentar
engekri Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Nattportrettmodus burde vel fungere fint? Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Jeg har vært mindre edruelig de siste to nyttårsafter, og har fått brukbare resultater (selvsagt også mye dårlig ). Hadde øynene på LCD-skjermen og kameraet vendt opp mot himmelen fra 12 og utover, funket bra på rakettbilder :!: Brukte Nikon Coolpix 4500. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Les tråden om nordlysfotografering. Bruk samme innstillinger som utgangspunkt. Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Her er en lærdomsrik artikkel om fotografering om fyrverkeri. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Her er en lærdomsrik artikkel om fotografering om fyrverkeri. Hvor? Lenke til kommentar
maxmhz Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 dumme meg, jeg gjør dette stadig...referer til link uten å gi fra meg linken. Vel, uansett her er den: http://www.deviantart.com/view/9221106/ Står nok en del matnytting informasjon der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå