Gå til innhold

Navn på barnet mitt.

Mr.Locke

Anbefalte innlegg

Ikke ser jeg hvorfor trådstarter skal navngi ungen sin på mobberens premisser. Herregud, unger blir mobbet for alt. Trangsynte mennesker vil altid eksistere, da er det bare flott om folk utfordrer slike menneskers snevre syn. Ungen vil ikke få noe dårlig barndom pga et navn.

Kan for ordens skyld opprette en egen diskusjon rundt navn og mobbing om trådstarter ønsker å få fokuset vekk fra dette i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg enig her med en del folk om at Kal El kan bli noe eventuelle mobbere henger seg opp i, men det er ikke det galeste en kunne gitt som mellomnavn ^^.

Det jeg reagerer litt på er at denne ungen vil få 4 navn, jeg har selv 4 navn og det er slitsomt å få folk til å skrive det rett ^^

BTW. Gratulerer med den fremtidlige ungen ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
EDIT: Glemte et navn.

EDIT: Filip, Jørgen, Kristian er også fine guttenavn...

5292860[/snapback]

kosepå :love:

...

Dette blir veldig OT, men det er kun for din sønns eget beste.

5356650[/snapback]

;)

Jeg syntes fortsatt at Kal-El blir litt for mye av det gode, du kan jo bare ta i tanke på hvor mange her som faktisk reagerer negativt på det og tenke om det ikke vil bli minst like mange som reagerer likedan når din fremtidige sønn skal leve sitt liv. (Og selv om det "bare" er et mellomnavn vil det komme opp i de fleste situasjoner, eksempelvis opprop på første skoledag; "John-Kåre Kal-El Olsen") Alt jeg vil frem til er at du (dere) kanskje burde tenke litt over all negativiteten omkring navnet før dere bestemmer dere.

Lenke til kommentar
Hva er poenget ditt?

La oss sammenligne navnene.

Christopher

Kal-El

Hvilket høres rart ut.

Dessuten, Christopher er et navn mange i verden har. Kal-El er noe man kun kan forbinde med supermann.

5357443[/snapback]

Om det høres "rart ut" er en ting. Jeg bare påpekte at mitt navneforslag også kan knyttes til Kal-El. Er ikke et poeng som er vanskelig å fatte.

Edit; Og det er også litt vanskelig å avgjøre hvor "rart" det høres ut uten etternavnet. Om Kal el nærmest "går i ett" med etternavnet så blir det mindre "rart".

Men å oppkalle navn etter fortellinger er ikke uvant. "Peer Gynt" er jo bare et eksempel i historien hvor navn ble populære.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Hva er poenget ditt?

Christopher

Kal-El

Hvilket høres rart ut.

Dessuten, Christopher er et navn mange i verden har. Kal-El er noe man kun kan forbinde med supermann.

5357443[/snapback]

Om det høres "rart ut" er en ting. Jeg bare påpekte at mitt navneforslag også kan knyttes til Kal-El. Er ikke et poeng som er vanskelig å fatte.

Edit; Og det er også litt vanskelig å avgjøre hvor "rart" det høres ut uten etternavnet. Om Kal el nærmest "går i ett" med etternavnet så blir det mindre "rart".

Men å oppkalle navn etter fortellinger er ikke uvant. "Peer Gynt" er jo bare et eksempel i historien hvor navn ble populære.

5357755[/snapback]

Skjønner poenget ditt nå.

På den annen siden, Clark Kent (som er to vanlige navn) kan også knyttes veldig tett til det.

Tror jeg melder meg ut av diskusjonen, forrige gang jeg diskuterte med en moderator ble jeg bannet for å være uenig. :ermm:

Lenke til kommentar
Hva er poenget ditt?

Christopher

Kal-El

Hvilket høres rart ut.

5357443[/snapback]

5357755[/snapback]

Skjønner poenget ditt nå.

På den annen siden, Clark Kent (som er to vanlige navn) kan også knyttes veldig tett til det.

Tror jeg melder meg ut av diskusjonen, forrige gang jeg diskuterte med en moderator ble jeg bannet for å være uenig. :ermm:

5357808[/snapback]

Ja du har rett i at Clark og Kent har tilknytting, den er jo ganske direkte. Men Christopher har en litt mer vag tilknytting som ikke ville vært mulig uten skuespilleren. Når det er sagt vil du ikke bli bannet for å være uenig med meg, så ikke unnlat diskusjon bare fordi jeg er moderator. Er ikke mer enn en vanlig bruker som har som ryddejobb på si ;)

Lenke til kommentar
Hva er poenget ditt?

Christopher

Kal-El

Hvilket høres rart ut.

5357443[/snapback]

Han ene karn som spiller han onde mannen i Face of for eksempel har jo oppkalt ungen sin for Kal El.

Lenke til kommentar
Hva er poenget ditt?

Christopher

Kal-El

Hvilket høres rart ut.

5357443[/snapback]

Han ene karn som spiller han onde mannen i Face of for eksempel har jo oppkalt ungen sin for Kal El.

5358820[/snapback]

Kort sagt, Nicholas Cages sønn.

Lenke til kommentar

*Svar på mange poster på en gang*:

Hvis man absolutt kommer i en kinkig situasjon, er det ikke værre enn at det er ett mellomnavn, folk kan gå hele livet uten å nevne mellomnavnet sitt til noen, og når de er små er det stort sett opp til foreldre om de i det hele tatt gidder å nevne det til f.eks skolen for ting som lister/opprop osv.

"Kal El" kan også lett forveksles med "Carl L." på norsk, og sneversynte mennesker vil nok tro det er "Carl L." og neppe reagere på det. Sneversynte bedømmende mennesker har vel også en magisk evne til å utlevere seg selv om hvor forhåndsdømmende de er, det pleier somregel å sveve en rød varsellampe over dem som kan sees milesvis unna, noe som får de fleste mennesker til å nevne minst mulig om seg selv ovenfor slike personer.

Ang. Interessen og hvorfor vi skal gi det mellomnavnet, har jeg forklart i detalj tidligere i tråden, men kan ta det en gang til:

A: Fordi vi synes det er et fint/estetisk pent både muntlig og skriftlig og litt mystisk navn.

B: Fordi vi liker verdiene Supermann symboliserer (Kal El), og vi er ikke religiøse

C: Fordi vi ønsker å fremheve at religion/tradisjon ikke har enerett på verdier/moral, til og med en tegneserie-figur kan symbolisere de samme sterke verdiene, og akkuratt Supermann er vel verdenskjent for verdier som mot,godhet,ydmykhet osv osv osv.

Jeg har nevnt det tidligere, men har absolutt ingen ønsker om å gi barnet en A4 dans-på-roser oppdragelse med den "enkleste" veien som er å tilpasse seg mere enn nødvendig for å leve i dette samfunnet.

Jeg er langt mere bekymret for at barnet blir en mobber, enn at barnet kommer til å bli mobbet i noe stor / større grad enn hos alle barn.

Ang. meninger her inne: Dette er et forum, her er folk veldig lite diplomatiske, sier rett ut hva de mener, ofte med en tendens til å kverrullere/være negative/kritiske kun og alene fordi de er nettopp på et forum, og kan neppe sammenlignes med virkeligheten, ikke en gang i barnehagen er barn like over-ærlige som voksne personer på et forum på nettet hvor folk føler ingenting vil ha en konsekvens uansett.

Ang. mobbing: Jeg synes som sagt før, at enkelte her inne overdriver mobbefaktoren pga. et mellomnavn til det ekstreme, hvis det virkelig er så ille der ute i verden, da har verden et problem, ikke barnet, og ikke vi som foreldre, og det dummeste vi kan gjøre da er å tilpasse oss noe så ille/negativt. Jeg mener det er å sende feil signaler hvis man skal tilpasse seg på den måten, og mener nettopp det er usunt, ikke det motsatte.

Ang. skylapper, det er her jeg mener, som nevnt ovenfor, det stikk motsatte, å tilpasse seg mobbefaktor er nettopp å gå med skylapper, å la seg bedøve / lamme av en negativ norme, følge flokken/bølgen, det er vel neppe noe som er å gå med mere skylapper enn det synes jeg personlig.

Til sist, mitt syn, som alle andres her inne, er mitt (vårt) personlige syn, og kun det, og ikke ubestridelig fakta. Greit når folk kommer med sine meninger, sålangt det blir fremlagt som nettopp det - meninger, og ikke fakta.

Til nesten sist, jeg sa jeg ikke er en supermann-fan, men må vel innrømme at jeg er en hemmelig skap-supermann fan, og løp rundt i supermann-drakt (ikke si det til noen) når jeg var liten og syntes det var urmorsomt. Grunnen til at jeg likte supermann som liten, er den samme grunnen som hvorfor jeg liker supermann i dag: verdiene figuren/personen står for (som nevnt ovenfor).

Ang. OT-diskusjon, som nevnt før, det ville vært mye bedre med en helt egen tråd ang. mobbing, faktorer som navn vs mobbing osv, enn å ta det i detalj i denne tråden, ettersom da kan det diskuteres på emnet i det uendelige uten at det skyver noe annet til side (som f.eks ønsket om forslag til fornavn som i denne tråden.)

Til aller sist, til de som gratulerte: Takk takk. :w00t:

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Navnevalget er enkelt: Sue på guten!;)

"A Boy Named Sue"

My daddy left home when I was three

And he didn't leave much to ma and me

Just this old guitar and an empty bottle of booze.

Now, I don't blame him cause he run and hid

But the meanest thing that he ever did

Was before he left, he went and named me "Sue."

Well, he must o' thought that is quite a joke

And it got a lot of laughs from a' lots of folk,

It seems I had to fight my whole life through.

Some gal would giggle and I'd get red

And some guy'd laugh and I'd bust his head,

I tell ya, life ain't easy for a boy named "Sue."

Well, I grew up quick and I grew up mean,

My fist got hard and my wits got keen,

I'd roam from town to town to hide my shame.

But I made a vow to the moon and stars

That I'd search the honky-tonks and bars

And kill that man who gave me that awful name.

Well, it was Gatlinburg in mid-July

And I just hit town and my throat was dry,

I thought I'd stop and have myself a brew.

At an old saloon on a street of mud,

There at a table, dealing stud,

Sat the dirty, mangy dog that named me "Sue."

Well, I knew that snake was my own sweet dad

From a worn-out picture that my mother'd had,

And I knew that scar on his cheek and his evil eye.

He was big and bent and gray and old,

And I looked at him and my blood ran cold

And I said: "My name is 'Sue!' How do you do!

Now your gonna die!!"

Well, I hit him hard right between the eyes

And he went down, but to my surprise,

He come up with a knife and cut off a piece of my ear.

But I busted a chair right across his teeth

And we crashed through the wall and into the street

Kicking and a' gouging in the mud and the blood and the beer.

I tell ya, I've fought tougher men

But I really can't remember when,

He kicked like a mule and he bit like a crocodile.

I heard him laugh and then I heard him cuss,

He went for his gun and I pulled mine first,

He stood there lookin' at me and I saw him smile.

And he said: "Son, this world is rough

And if a man's gonna make it, he's gotta be tough

And I knew I wouldn't be there to help ya along.

So I give ya that name and I said goodbye

I knew you'd have to get tough or die

And it's the name that helped to make you strong."

He said: "Now you just fought one hell of a fight

And I know you hate me, and you got the right

To kill me now, and I wouldn't blame you if you do.

But ya ought to thank me, before I die,

For the gravel in ya guts and the spit in ya eye

Cause I'm the son-of-a-bitch that named you "Sue.'"

I got all choked up and I threw down my gun

And I called him my pa, and he called me his son,

And I came away with a different point of view.

And I think about him, now and then,

Every time I try and every time I win,

And if I ever have a son, I think I'm gonna name him

Bill or George! Anything but Sue! I still hate that name!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hehehe.

Til Mr.Locke: Da skal ikke jeg klage mer på navnet, siden du er fast bestemt. Får bare ønske deg lytte til med ditt barn, og håpe han/hun blir like sterk som "Sue" ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...