Gå til innhold

Hva betyr formfrihet? ( jus )


asad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Formfrihet betyr at man kan bruke hvilken form man vil, det betyr at det kan være muntlig, skriftlig, ved hjelp av nikking, ved passivitet, sms, ved blunking, + mye mer. Det trenger altså ikke inngis i en bestemt form.

 

Et godt eksempel her er avtaler, de fleste avtaler er like bindende uansett åssen man inngår de.

dem.

 

Tilfeller hvor man krever form:

 

Ektepakt, leieavtaler kan kreves skriftlig, arbeidsavtaler, testament (med min dre det foreligger grunner til at man kan bruke muntlig testament som er en form for nødtestament) etc.

Kort oppsumert: Ved formfrihet er man ikke bundet av et bestemt oppsett.

Lenke til kommentar
Formfrihet betyr at man kan bruke hvilken form man vil, det betyr at det kan være muntlig, skriftlig, ved hjelp av nikking, ved passivitet, sms, ved blunking, + mye mer. Det trenger altså ikke inngis i en bestemt form.

 

Et godt eksempel her er avtaler, de fleste avtaler er like bindende uansett åssen man inngår de.

dem.

 

Tilfeller hvor man krever form:

 

Ektepakt, leieavtaler kan kreves skriftlig, arbeidsavtaler, testament (med min dre det foreligger grunner til at man kan bruke muntlig testament som er en form for nødtestament) etc.

Kort oppsumert: Ved formfrihet er man ikke bundet av et bestemt oppsett.

5280214[/snapback]

 

Den forklaringen var bedre mer forståelig enn den i pdf`en, blir lettere å huske. takk!

Lenke til kommentar

Det er greit å også huske på at formfriheten har visse begrensninger; for eksempel vil det ved kjøp av fast eiendom, dyre biler eller lignende være nærmest en selvfølge å inngå en skriftlig kontrakt, og i disse tilfellene vil mangelen på kontrakt være et sterkt indisium for at avtale ikke er inngått.

 

Også verdt å bemerke er at passivitet i de fleste tilfeller ikke er bindende, unntakene finner du i lovteksten.

Lenke til kommentar
Også verdt å bemerke er at passivitet i de fleste tilfeller ikke er bindende, unntakene finner du i lovteksten.

5280406[/snapback]

 

Her må jeg nok dessverre arrestere deg, det er direkte feil. Gode eksempler på at passivitet binder: (og som ikke står i lov)

 

At man ikke reklamerer i tide, da oppgir man stilltiende sin rett.

 

At man ikke protesterer mot at naboen bygger en garasje halv meter inn på egen grunn.

 

Et eksempel i rettspraksis på at passivitet binder er Rt. 2000 s. 1279 også kjent som PEAB dommen: Her hadde innbyder vært passiv overfor et brev som anbyder hadde sendt angående en økning i pris hvis de måtte jobbe i ferien.

Lenke til kommentar

La meg sitere Gundersen & Brudvik, Jus for Økonomer; «Selv uten lovhjemmel er det sikker rett at situasjonen kan ligge slik an at tilbyderen må kunne tolke taushet som aksept. Men det må alltid foreligge en spesiell omstendighet...»

(Min uthevning)

 

Jeg burde i stedet for «i de fleste tilfeller» ha skrevet «i utgangspunktet», da det i utgangspunktet ikke vil foreligge spesielle omstendigheter som tilsier at passivitet kan tolkes som aksept. Ellers berettiget kritikk.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner poenget. Men, har et spørsmål til når dere er så godt igang.

 

sliter igjen med å finne det i boka.

 

Når det gjelder Rettskildeprinsipper, hva er forskjellen mellom:

 

egenvekt og relativ vekt. Det er snakk om vekt på en slutning.

begynner å få litt noia før eksamen :(

Lenke til kommentar

Vel, når jeg leste til jus eksamen i høst så brukte jeg Boe i rettskildelæren. Han opererer med henholdsvis generell vekt (samme som relativ vekt) og spesiell vekt (samme som egenvekt).

 

Relativ/ generell vekt er:

Det er kort fortalt hvilke faktorer som trekker i motsatt retning.

 

Faktorene høyt på relevanslista teller mer enn de som er under.

 

Egenvekt/spesiell vekt:

 

Hvor sterkt hver faktor trekker i en retning.

 

Hvilke særtrekk det er ved hver faktor, hvor klar den er, grundig den er etc.

 

Du må huske på at det er snakk om vekting av faktorene i det Boe kaller relevanslista som er rettskildefaktorer.

 

Hvis du ikke vet hva rettskildefaktor er så er dette lista:

 

1. Lovtekst.

2. Lovens forarbeid, etterarbeid og formål.

3. Rettspraksis

4. Annen mynjdighetspraksis.

5. Menneskerettigheter og annen folkerett.

6. EØS- / EF-rett

7. Rettsoppfatninger.

8. Reelle hensyn. (En skikkelig grønnsakssuppe :tease: )

 

Håper dette fiokk det til å løsne litt. Var ihvertfall det jeg fikk ut av Boe når jeg leste han. Lykke til da med eksamen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...