Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gammel disk vises ikke etter nyinnstallering av Xp

Anbefalte innlegg

Kjopte ny HDD i dag og innstallerte Xp Pro Sp 2 paa denne. Gammel disk ble satt inn som slavedisk.

Begge diskene vises i Bios og i Device Manager, men den gamle disken vises ikke under Min datamaskin. Det er akkurat som om jeg ikke har disken koblet opp mot systemet i det hele tatt!

Hva hvar skjedd og hva kan jeg gj;re for aa faa tilgang til filene disken, partisjonene og mappene igjen

Mvh

Rune

Endret av eryxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv i å åpne egenskapene for disken i enhetsbehandling. Så velger du egenskapsfliken "Volumer". Dersom det ikke står noe der, så klikk på "Fyll ut"-knappen. Se om du får opp noe info nå.

5278563[/snapback]

Jeg får opp følgende informasjon:

Type: Unknown

Status: Unreadable

Partition style: Not applicable

Capacity: 0 mb

Unallocated space: 0 mb

Reserved space: 0 mb

Lenke til kommentar
Har sett endel andre tråder på forumet som omhandler samme problem. Du kan jo alternativt søke litt.... :hmm:

Men det virker som disken har mistet partisjonsinformasjonen, et aleternativ kan være å prøve med fdisk /mbr for å få skrevet ny MasterBoot Record til den.

5278607[/snapback]

Har forsøkt søk, men når man ikke nødvendigvis vet hva man leter etter kan søkeformuleringen være litt problematisk :blush:

Nytt problem... :(

Når jeg setter inn innstallasjonsCden stopper innstallasjonen i første blå bilde "Windows setup." Nok en ny erfaring...

Finnes det andre måter å få frem Recovery console enn å gå via innstallasjonsCden slik at jeg kan kjøre kommandoen fixmbr?

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis du kobler ut den nye disken? Antar at du har xp installert på gammel disk. Får du bootet fra den gamle disken?

5278766[/snapback]

Ja, det er riktig. Xp er innstallert på den andre disken, men vil ikke starte fra denne (NTldr mangler...)

Lenke til kommentar

Har du mye du ikke vil miste på denne disken, eller er det viktigere å få den opp å gå ?

I tilfelle du ikke må ha tak i noe på den, kan det jo være et alternativ å bruke partition Magic. Har hatt samme problemet selv, og når jeg brukte PM så fant det disken. Kunne da gå inn og sette den opp (partisjonere, formatere osv). Kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Har du mye du ikke vil miste på denne disken, eller er det viktigere å få den opp å gå ?

I tilfelle du ikke må ha tak i noe på den, kan det jo være et alternativ å bruke partition Magic. Har hatt samme problemet selv, og når jeg brukte PM så fant det disken. Kunne da gå inn og sette den opp (partisjonere, formatere osv). Kan være verdt et forsøk.

5279038[/snapback]

Fant frem PM7 som jeg kjøpte for "mange" år siden. Når jeg starter programmet får jeg feilmeldingen; "Error 48. Init failed." Antar at programmet ikke støtter Xp Pro :(

Det er en del filer jeg gjerne skulle hatt tak i på disken... Samt at jeg gjerne skulle benytte denne videre.

Alternativene slik jeg ser det er å få tak i et program (helst freeware) som kan akksessere disken og hente filene derfra. Deretter skulle jeg gjerne ha formatert hele greia for å kunne gjenbruke denne som lagringsdisk på en annen pc.

Uansett, takker for all hjelp og forslag frem til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...