frakk2000 Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Jeg har en Nissan Maxima, og det er en egen tank med påfylling til Air Conditon, og den skal jo ha en viss type væske, men hvor kan jeg få tak i sånt? De har liksom ikke på biltema. Og det er skåltomt på tanken Noen tips? Og er det dyrt? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Du må få lekkasjetestet anlegget, og få det etterfyllt. Dette er ikke jobber man gør selv med mindre man jobber med slikt og har tilgang til spesialutstyr og gass. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Og dersom du etterfyller med feil type gass, kan du ødelegge A/C-kompressoren din. Det blir MYE dyrere enn et lite verkstedbesøk som foreslått over..... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Du har vel ikke åpnet noe for og se på nivået? Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Det er ikke gass. Det er væske! Skjønnte ikke helt selv heller, vet at de fleste bilene bruker gass, men denne gjør visstnok ikke det? Ser ut som en vanlig beholder for spylervæske eller liknende, med en skrukork og min-max nivå. Står Refrigerant Cooling Liquid på korken. Kan det være kjølevæske tank? Til radiatoren that is? (Den er jo god og kald, og virker ikke som den mangler væske?) Gammel AC, bilen er jo fra 1989. Any clues? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Det er ikke gass. Det er væske! Skjønnte ikke helt selv heller, vet at de fleste bilene bruker gass, men denne gjør visstnok ikke det? Ser ut som en vanlig beholder for spylervæske eller liknende, med en skrukork og min-max nivå. Står Refrigerant Cooling Liquid på korken. Kan det være kjølevæske tank? Til radiatoren that is? (Den er jo god og kald, og virker ikke som den mangler væske?) Gammel AC, bilen er jo fra 1989. Any clues? 5279462[/snapback] Det er gass, kluet med AC og kjøleskap o.l er at man lar en veske/gass gå over fra veske til gass og tilbake og med disse overgangene transporter den vekk varmen. Har du ett bilde av denne beholderen? Gammel AC? Neppe, en gammel AC er mye eldre. Kongen hadde AC i sin 1941-modell og det var vel ingen nyhet selv da. Endret 11. desember 2005 av agvg Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Kjølemedie kan hete R10 eller R410A og en masse andre nummer, Det enkleste er å gå å spørre en nissan forhandler hvilket kjølemedie klima anlegget bruker Eller kan du lese her om klima anlegg Edit Toyota Camry fra den tidsalderen med AC brukte Kjølemedie R12 Endret 11. desember 2005 av zandro Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Det er ikke gass. Det er væske! Skjønnte ikke helt selv heller, vet at de fleste bilene bruker gass, men denne gjør visstnok ikke det? Ser ut som en vanlig beholder for spylervæske eller liknende, med en skrukork og min-max nivå. Står Refrigerant Cooling Liquid på korken. Kan det være kjølevæske tank? Til radiatoren that is? (Den er jo god og kald, og virker ikke som den mangler væske?) Gammel AC, bilen er jo fra 1989. Any clues? 5279462[/snapback] Det er tanken til kjølevæsken du mener.... Du må bare fylle etter til maks med ferdigblandet kjølevæske (50/50 men konsentrat og vann) AC anlegget bruker en gass, men som de fleste gasser blir den til væske når den settes under trykk. Det er også en viss mengde spesialolje i væsken som smører AC pumpen, og som ved lekkasje vil kunne sees med UV lampe. Den gamle gassen R10 er ganske farlig, og man bør sette inn bilen til et verksted som kan gjøre dette. Den nye R410A er mer miljøvennlig, men krever utsyr og kompentanse den og. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Står det "Refrigerant Cooling Liquid" på korken så må du for all del *ikke* fylle vanlig kjølekveske på den! Det skal fylles på kjølemedium av rett type. Vist den brukte R12 som er ulovlig i dag så skal den ha milijøvennlige r134a som erstatter R12 som kjølemedium Edit: Det er ikke noe du kan gjøre selv må påberegne en tur på verksted der de har utstyr for slikt Endret 11. desember 2005 av zandro Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Tok noen bilder, er temmelig sikker på at det er til Radiatoren (Ekspansjonstank eller hva det nå heter). Blei bare litt usikker. Skal spørre på Nissan hvor mye det koster å fylle på AC på onsdag, skal jo innom og bytte registerreim uansett. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Sjekka den sia, det ser ut som jeg må ha litt vedlikehold på både AC og kupéfilteret. Har ingen støy, men det lukter litt når jeg fyrer på viftene på full varme og gnur. Dugger litt gjør det også. Satser på at ikke AC'en er gåen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Hvis du følger den slangen som kommer ut på bortsiden av tanken på bildet så ender vel den opp ved lokket på radiatoren? Isåfall er det ekspansjonstanken til kjølesystemet *edit: alle AC systemene jeg har sett har egen radiator og er lukkede trykksystem Endret 11. desember 2005 av Erik Braseth Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Satser på at ikke AC'en er gåen. 5280972[/snapback] Du kan be de om en AC-service, den tanken du har bilde av har ingenting med AC og gjøre. Har du testet AC-en? Ikke så lett om vinteren og finne ut om den fungerer eller ei. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Tok noen bilder, er temmelig sikker på at det er til Radiatoren (Ekspansjonstank eller hva det nå heter). Blei bare litt usikker. Bilde Skal spørre på Nissan hvor mye det koster å fylle på AC på onsdag, skal jo innom og bytte registerreim uansett. 5280955[/snapback] Litt missvisende teks på den korka :!: Da er det jo bare å kjøpe ferdigblandet frostveske på bensinstasjonen og helle på ekspansjonstanken. At det dugger på rutene tyder på at AC`en trenger en rens, mugg og bakterier kan samle seg og lage dårlig lukt, hvist det er et kupe filter der så bør det også byttes. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Bare å fylle på kjøleveske da ja. Var helt tomt i ekspansjonstanken til kjøleveska når jeg fikk min bil også i Mars. Tenkte ikke noe særlig over det, og fylte den opp til det nivået den skal være på. Brukte ikke bilen noe særlig når det var kaldt, men brukte den fint hele sommeren. Inegn endring i nivået til kjøleveska før det ble kaldt igjen og jeg måtte begynne å bruke varmeapparatet igjen. Da begynte nivået å synke sagte nedover, og etter ca 1000 km var det nede på minimum og jeg fikk problemer med dugg i bilen. Viste seg da at det var lekasje i varmeregisteret, men lakk ikke før man satt vifta til å blåse gjennom det. Får satse på at det ikke er det som er problemet i din bil da. Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Det var egentlig ikke noe "problem" sånn sett, jeg testa duggfjerneren fra Biltema, og den gjorde egentlig bare ting værre. Har vasket rutene med no sterk jif og nal, og nå er de knusktørre og uten dugg. Bedre å vaske vinduene, enn å smøre dem inn med duggfjerner. >_< Lukter litt brent støv av varmeapparatet når jeg kjører det på full pupp. Av og til lukter det litt "deilig" havbris, eller skikkelig vaffelpung og torskeslo. Så tror nok AC'en må koses litt med, og bytte Kupéfilter er nok ikke så dumt nei. Skal høre hvor mye de skal ha for å kikke på det når jeg skal på verksted på onsdag. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Det er ikke gass. Det er væske! Skjønnte ikke helt selv heller, vet at de fleste bilene bruker gass, men denne gjør visstnok ikke det? Ser ut som en vanlig beholder for spylervæske eller liknende, med en skrukork og min-max nivå. Står Refrigerant Cooling Liquid på korken. Kan det være kjølevæske tank? Til radiatoren that is? (Den er jo god og kald, og virker ikke som den mangler væske?) Gammel AC, bilen er jo fra 1989. Any clues? 5279462[/snapback] Står det "Refrigerant Cooling Liquid" på korken så mådu for all del *ikke* fylle vanlig kjølekveske på den! Det skal fylles på kjølemedium av rett type. Vist den brukte R12 som er ulovlig i dag så skal den ha milijøvennlige r134a som erstatter R12 som kjølemedium Edit: Det er ikke noe du kan gjøre selv må påberegne en tur på verksted der de har utstyr for slikt 5280123[/snapback] Si ifra når du får flytende AC gass på "fyll selv, bare lukk opp lokket" flasker på SHELL Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 13. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2005 Verkstedet skal blåse gjennom AC'en i morra, og muligens rense og fylle på. Var visstnok ikke kupefilter på bilen. Lenke til kommentar
garrasjen Skrevet 13. desember 2005 Del Skrevet 13. desember 2005 Deilig med en rens lykke til Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. desember 2005 Del Skrevet 14. desember 2005 (endret) Står det "Refrigerant Cooling Liquid" på korken så mådu for all del *ikke* fylle vanlig kjølekveske på den! Det skal fylles på kjølemedium av rett type. Vist den brukte R12 som er ulovlig i dag så skal den ha milijøvennlige r134a som erstatter R12 som kjølemedium Edit: Det er ikke noe du kan gjøre selv må påberegne en tur på verksted der de har utstyr for slikt Si ifra når du får flytende AC gass på "fyll selv, bare lukk opp lokket" flasker på SHELL For de som kan lese så står der Edit: Det er ikke noe du kan gjøre selv må påberegneen tur på verksted der de har utstyr for slikt Maskiner som gjør dette koster fra 27000kr og oppover AC 600 PRO Endret 14. desember 2005 av zandro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå