Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Væske til Aircondition?


frakk2000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Og dersom du etterfyller med feil type gass, kan du ødelegge A/C-kompressoren din. Det blir MYE dyrere enn et lite verkstedbesøk som foreslått over.....

Lenke til kommentar

Det er ikke gass. Det er væske! Skjønnte ikke helt selv heller, vet at de fleste bilene bruker gass, men denne gjør visstnok ikke det? Ser ut som en vanlig beholder for spylervæske eller liknende, med en skrukork og min-max nivå.

 

Står Refrigerant Cooling Liquid på korken. Kan det være kjølevæske tank? Til radiatoren that is? (Den er jo god og kald, og virker ikke som den mangler væske?)

 

Gammel AC, bilen er jo fra 1989.

 

Any clues?

Lenke til kommentar
Det er ikke gass. Det er væske! Skjønnte ikke helt selv heller, vet at de fleste bilene bruker gass, men denne gjør visstnok ikke det? Ser ut som en vanlig beholder for spylervæske eller liknende, med en skrukork og min-max nivå.

 

Står Refrigerant Cooling Liquid på korken. Kan det være kjølevæske tank? Til radiatoren that is? (Den er jo god og kald, og virker ikke som den mangler væske?)

 

Gammel AC, bilen er jo fra 1989.

 

Any clues?

5279462[/snapback]

 

Det er gass, kluet med AC og kjøleskap o.l er at man lar en veske/gass gå over fra veske til gass og tilbake og med disse overgangene transporter den vekk varmen.

Har du ett bilde av denne beholderen?

Gammel AC?

Neppe, en gammel AC er mye eldre.

Kongen hadde AC i sin 1941-modell og det var vel ingen nyhet selv da.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Det er ikke gass. Det er væske! Skjønnte ikke helt selv heller, vet at de fleste bilene bruker gass, men denne gjør visstnok ikke det? Ser ut som en vanlig beholder for spylervæske eller liknende, med en skrukork og min-max nivå.

 

Står Refrigerant Cooling Liquid på korken. Kan det være kjølevæske tank? Til radiatoren that is? (Den er jo god og kald, og virker ikke som den mangler væske?)

 

Gammel AC, bilen er jo fra 1989.

 

Any clues?

5279462[/snapback]

 

Det er tanken til kjølevæsken du mener.... Du må bare fylle etter til maks med ferdigblandet kjølevæske (50/50 men konsentrat og vann)

 

AC anlegget bruker en gass, men som de fleste gasser blir den til væske når den settes under trykk. Det er også en viss mengde spesialolje i væsken som smører AC pumpen, og som ved lekkasje vil kunne sees med UV lampe.

Den gamle gassen R10 er ganske farlig, og man bør sette inn bilen til et verksted som kan gjøre dette.

Den nye R410A er mer miljøvennlig, men krever utsyr og kompentanse den og.

Lenke til kommentar

Står det "Refrigerant Cooling Liquid" på korken så må

du for all del *ikke* fylle vanlig kjølekveske på den! Det skal

fylles på kjølemedium av rett type. Vist den brukte

R12 som er ulovlig i dag så skal den ha milijøvennlige r134a

som erstatter R12 som kjølemedium

 

Edit: Det er ikke noe du kan gjøre selv må påberegne

en tur på verksted der de har utstyr for slikt

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Hvis du følger den slangen som kommer ut på bortsiden av tanken på bildet så ender vel den opp ved lokket på radiatoren? Isåfall er det ekspansjonstanken til kjølesystemet :)

 

*edit: alle AC systemene jeg har sett har egen radiator og er lukkede trykksystem

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Tok noen bilder, er temmelig sikker på at det er til Radiatoren (Ekspansjonstank eller hva det nå heter). Blei bare litt usikker.

 

Bilde

 

Skal spørre på Nissan hvor mye det koster å fylle på AC på onsdag, skal jo innom og bytte registerreim uansett.

5280955[/snapback]

 

Litt missvisende teks på den korka :!:

Da er det jo bare å kjøpe ferdigblandet

frostveske på bensinstasjonen og helle på

ekspansjonstanken. At det dugger på rutene

tyder på at AC`en trenger en rens, mugg og

bakterier kan samle seg og lage dårlig lukt, hvist

det er et kupe filter der så bør det også byttes.

Lenke til kommentar

Bare å fylle på kjøleveske da ja. Var helt tomt i ekspansjonstanken til kjøleveska når jeg fikk min bil også i Mars. Tenkte ikke noe særlig over det, og fylte den opp til det nivået den skal være på. Brukte ikke bilen noe særlig når det var kaldt, men brukte den fint hele sommeren. Inegn endring i nivået til kjøleveska før det ble kaldt igjen og jeg måtte begynne å bruke varmeapparatet igjen. Da begynte nivået å synke sagte nedover, og etter ca 1000 km var det nede på minimum og jeg fikk problemer med dugg i bilen. Viste seg da at det var lekasje i varmeregisteret, men lakk ikke før man satt vifta til å blåse gjennom det. Får satse på at det ikke er det som er problemet i din bil da.

Lenke til kommentar

Det var egentlig ikke noe "problem" sånn sett, jeg testa duggfjerneren fra Biltema, og den gjorde egentlig bare ting værre.

 

Har vasket rutene med no sterk jif og nal, og nå er de knusktørre og uten dugg.

 

Bedre å vaske vinduene, enn å smøre dem inn med duggfjerner. >_<

 

Lukter litt brent støv av varmeapparatet når jeg kjører det på full pupp. Av og til lukter det litt "deilig" havbris, eller skikkelig vaffelpung og torskeslo. Så tror nok AC'en må koses litt med, og bytte Kupéfilter er nok ikke så dumt nei. Skal høre hvor mye de skal ha for å kikke på det når jeg skal på verksted på onsdag.

Lenke til kommentar
Det er ikke gass. Det er væske! Skjønnte ikke helt selv heller, vet at de fleste bilene bruker gass, men denne gjør visstnok ikke det? Ser ut som en vanlig beholder for spylervæske eller liknende, med en skrukork og min-max nivå.

 

Står Refrigerant Cooling Liquid på korken. Kan det være kjølevæske tank? Til radiatoren that is? (Den er jo god og kald, og virker ikke som den mangler væske?)

 

Gammel AC, bilen er jo fra 1989.

 

Any clues?

5279462[/snapback]

 

 

Står det "Refrigerant Cooling Liquid" på korken så må

du for all del *ikke* fylle vanlig kjølekveske på den! Det skal

fylles på kjølemedium av rett type. Vist den brukte

R12 som er ulovlig i dag så skal den ha milijøvennlige r134a

som erstatter R12 som kjølemedium

 

Edit: Det er ikke noe du kan gjøre selv må påberegne

      en tur på verksted der de har utstyr for slikt

5280123[/snapback]

 

Si ifra når du får flytende AC gass på "fyll selv, bare lukk opp lokket" flasker på SHELL :tease:

Lenke til kommentar
Står det "Refrigerant Cooling Liquid" på korken så må

du for all del *ikke* fylle vanlig kjølekveske på den! Det skal

fylles på kjølemedium av rett type. Vist den brukte

R12 som er ulovlig i dag så skal den ha milijøvennlige r134a

som erstatter R12 som kjølemedium

 

Edit: Det er ikke noe du kan gjøre selv må påberegne

      en tur på verksted der de har utstyr for slikt

 

 

Si ifra når du får flytende AC gass på "fyll selv, bare lukk opp lokket" flasker på SHELL  :tease:

 

 

For de som kan lese så står der :tease:

 

Edit: Det er ikke noe du kan gjøre selv må påberegneen tur på verksted der de har utstyr for slikt

 

Maskiner som gjør dette koster fra 27000kr og oppover

 

AC 600 PRO

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...