Gå til innhold

Tipp navnet på gjenstanden [Oppdaterte regler i førstepost]

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HER (i Online Instruments?)

er det noen av de?

btw jobber du med raketter?  :hmm:

esa

6096864[/snapback]

Den har nok (så vidt jeg vet) vært på tur fra andøya ja. Lurer alvorlig på hvordan de greier å recovere dem :) Btw. på den siden du linket til var det et bilde på toppen ("hotel payload") - var den jeg postet bilde/tegning av.

Nei, jobber ikke med raketter. Hadde jeg gjort det, kunne jeg fortalt mye mer om dem ;) Menmen. Får vel avsløre det - det er et fotometer for å måle de optisk synlige delene av nordlyset.

Det jeg driver med er å studere fysikk på universitetet i Oslo, noe som er veldig gøy og annbefales på det sterkeste :) Ikke at jeg har kommet så veldig langt ennå - var russ sist vår, så... Men det forhindrer meg ikke i fra å snike meg rundt i gangene med kamera på jakt etter "rare ting" jeg kan poste her :)

Anyway. Et ny rar ting, som jeg vil tro at ingen uansett har noen mulighet til å gjette, så jeg setter den ikke opp som et spørsmål. Nok en gang fra samme utstillingen:

post-25283-1147549594_thumb.jpg

Denne var vistnok på tur i den første Ariane-5 raketten - den som sa "BANG!" soim Ødegaard ville sagt det :p Grunnen til at den sa "BANG!"? Noen hadde brukt et kontrollprogram for en eldre rakett, hvor de når de skreiv koden hadde matematisk motbevist at en viss feil kunne oppstå, og derfor unnlatt å håndtere den for å spare tid (både for maskin og mennesker). Problemet var at det beviset var ikke gyldig i den nye raketten, så da hendelsen intraff ante ikke maskinen hva den skulle gjøre, og gjorde derfor ingenting etter dette...

Men hva er dette modell av, og hvor befinner denne modellen her seg?

post-25283-1147549933_thumb.jpg

Siste spørsmålet er fordi det ikke skal være ALT for lett :p Ikke at det er så veldig vanskelig uansett...

Lenke til kommentar
Ok, siden den er gjennomsiktig og kan måle noe antar jeg at det er en måler av elektromagnetisk stråling av en eller annen type. Antakeligvis med bølgelengder som ikke er kortere enn synlig lys hvertfall.

6096954[/snapback]

HEY! Korrekt :) Før jeg posta posten, så det burde være godkjent det!

Lenke til kommentar

Hvordan kunne dere tippe det :p Den står ca. 10-20 meter fra den radiumkluten.

Her har dere en til. Nest siste fra meg før jeg gir meg og overlater til noen andre å poste bilder:

post-25283-1147554352_thumb.jpg

Et bilde til:

post-25283-1147554379_thumb.jpg

Det jeg da selvsagt vil vite er: Hva (grovt sett) er dette for noe?

Tar begge oppgavene mine i en smell: Hva er dette:

post-25283-1147554524_thumb.jpg

Tips: Hører til en heeelt annen kategori enn de andre tingene jeg har posta, du ser sannsynligvis titalls av dem hver dag, dog kansje i en litt annen tilstand (her er en del fjernet) :)

Lenke til kommentar

Ja. Korrekt. Det er et skillt uten skiltet. Og ja, jeg er enig i at det antagelig var lett å gjette hvor det var fra når jeg helt tydelig har lekt paparatzi i gangene, og ikke lagt skjul på hvor jeg har gjort det hen :) Da er ikke "hmm... Sikkert noe som heter kjemisk institutt" så vanskelig. Og at det er en C60 "buckyball" eller en karbonfulerener er nå ikke så vanskelig å se... Er det sant at du finner mye av dem i sot?

Eeen ting til, som jeg denne gangen ikke har komprimert heeelt til døde (bare 20% av opprinnelig filstørrelse :p). Hovedsakelig gjør jeg det fordi det er et fint bilde, men det skal seff. gjettes på hva det er. Ikke at det er vanskelig.

post-25283-1147555198_thumb.jpg

Oppgave 1 fra ovenfor gjelder selvsagt også ennå... Beklager dårlig bildekvalitet der, ikke så lett å ta bilde igjennom et glass som er opplyst fra alle mulige kanter...

Lenke til kommentar
partikkeldetektor for partikkelaksellerator?

6098141[/snapback]

Korrekt :)

Da er jeg tom for bilder som er mulig å gjette på (tror jeg da), så det er opp til noen andre å lage oppgave. Slenger ut de tre siste instrumentene jeg har bilder av, bare for gøy:

Disse stod ved siden av radiumkluten. Ene skiltet sier at professorens navn var Ellen Gleditsch (jeg er litt usikker på de siste bokstavene), så da har man noe å google etter.

Denne aner jeg ikke hva er:

post-25283-1147596064_thumb.jpg

Elektroskop står det. Ikke spør meg hva det er, har tydeligvis noe med måling av radioaktivitet å gjøre:

post-25283-1147596193_thumb.jpg

Så en siste rakettdel:

post-25283-1147596258_thumb.jpg

Noe som vistnok er en "electron emitter" - dvs en dings som produserer og sender ut elektroner til bruk i et-eller-annet forsøk. Står tom. hvilken satelitt den hører til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...