Gå til innhold

Tipp navnet på gjenstanden [Oppdaterte regler i førstepost]

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja sånn ca. ozelot... det er ekspansjonskammer for CO2 til paintballmarkører, men du var veldig nær så du får godkjent.

6088523[/snapback]

Neinei, filnavnet avslører deg. Det er doble fustasjopphengsforkoblere! :D

6088678[/snapback]

Hehehe, tittelen laga jeg med vilje. 1 bonuspoeng til de som kan forklare hvor uttrykket doble fustasjopphengsforkoblere kommer fra

Lenke til kommentar
Ja sånn ca. ozelot... det er ekspansjonskammer for CO2 til paintballmarkører, men du var veldig nær så du får godkjent.

6088523[/snapback]

Neinei, filnavnet avslører deg. Det er doble fustasjopphengsforkoblere! :D

6088678[/snapback]

Hehehe, tittelen laga jeg med vilje. 1 bonuspoeng til de som kan forklare hvor uttrykket doble fustasjopphengsforkoblere kommer fra

6089375[/snapback]

Wesensteen ?

Lenke til kommentar
Formmessig minner den litt om ein motordrevet ventil med dei forskjellige nivåene med elektronikk på

6089353[/snapback]

Nei det er det ikke. Det er et måleinstrument. Dersom noen kan fortelle meg hvor man bruker slike måleinstrumenter henne (behøver ikke si hva det måler), så er det OK.

Tilleggsopplysning: Denne står i utstillingsmonteret til rom- og plasmafysikkgruppa.

Esa: DUH! Ingen har gjetta dingsen min ennå!

EDIT: Likner litt på SKYLAB da... vet ikke helt hvorfor jeg sier det men. Husk at det ikke er lov å poste bilder av DELER av en ting for å gjøre det vanskeligere.

EDIT2: Glem det. Det er en raktettmotor i en "utskytningsbrønn", ikke så lenge før utskytning. Men et søk på "space shuttle engine" på wikipedia fortalte meg at det er en av dens motorer under testfyring. Syntes det likna litt ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_shuttle_main_engines

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Formmessig minner den litt om ein motordrevet ventil med dei forskjellige nivåene med elektronikk på

6089353[/snapback]

Nei det er det ikke. Det er et måleinstrument. Dersom noen kan fortelle meg hvor man bruker slike måleinstrumenter henne (behøver ikke si hva det måler), så er det OK.

Tilleggsopplysning: Denne står i utstillingsmonteret til rom- og plasmafysikkgruppa.

Esa: DUH! Ingen har gjetta dingsen min ennå!

EDIT: Likner litt på SKYLAB da... vet ikke helt hvorfor jeg sier det men. Husk at det ikke er lov å poste bilder av DELER av en ting for å gjøre det vanskeligere.

EDIT2: Glem det. Det er en raktettmotor i en "utskytningsbrønn", ikke så lenge før utskytning. Men et søk på "space shuttle engine" på wikipedia fortalte meg at det er en av dens motorer under testfyring. Syntes det likna litt ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_shuttle_main_engines

6090472[/snapback]

haha, denne er ikke vanskelig :p

og det har ingenting å gjøre med plasma eller ioner ;)

og ja det har noe med rom å gjere, men det er veldig lett...

esa

EDIT: du fant den til slutt ja :tease:

din tur...

Endret av esa
Lenke til kommentar

Jeg har allerede postet en som ingen har funnet ut av:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=508758&st=1520#

Har gitt noen tips og "nei, det er det ikke" om du leser tråden fra det punktet (er ikke så veldig langt). Du tok den forrige jeg la ut, kansje du tar denne her også? De er nemlig relatert...

EDIT: Den hører ikke til på en rakett... Men når/om noen gjetter den, skal jeg legge ut noe gøy som hører til en rakett ;)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar

Ingen som greier å gjette? Får slenge ut en annen ting da. Men først:

Svaret var "nyttelast til værbalong", mer spesifikt hører den til "VLF-eksperimentet". Dette var forskning på nordlys og påvirkning av radiokomunikasjon på høyere breddegrader. Et google-søk på "VLF experiment" burde gi et par treff...

Først et bilde som jeg tviler på at noen av dere greier uansett, så beskrivelsen følger med:

post-25283-1147472836_thumb.jpg

Det er en radioaktiv klut til å vaske seg med. Laget av en eller annen kjemiprofessor rundt 1920 for sin søster som hadde problemer med stiv nakke. Radioaktiv som et h****te... (sylinderen på høyre side er "sensoren" til en geigerteller, som tikket temmelig bra. På utsiden av boksen...)

Så: Hva er nå dette?

post-25283-1147473597_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det er en radioaktiv klut til å vaske seg med.

6091730[/snapback]

Alfastråling eller betastråling? Jeg tror kanskje den professoren fikk et sjokk når han innså virkningen av disse stoffene over lang sikt.

6092489[/snapback]

Hun døde ?

En ting er sikkert, den kluten hjelper sikkert mot alt!

Lenke til kommentar
Det er en radioaktiv klut til å vaske seg med.

6091730[/snapback]

Alfastråling eller betastråling? Jeg tror kanskje den professoren fikk et sjokk når han innså virkningen av disse stoffene over lang sikt.

6092489[/snapback]

Hun døde ?

En ting er sikkert, den kluten hjelper sikkert mot alt!

6092734[/snapback]

Forøvrig levde hun (og så vidt jeg vet, søsteren hennes) i beste velgående lenge etter dette. Bildet er tatt på en utstilling borte på kjemisk institutt, det står en lapp med en litt lenger forklaring vedsidenav. Nå har jeg prosjektoppgave på mandag og tirsdag, så hadde vært fint om noen andre kunne fotografert/skrevet ned den lappen.

Kyrsjo, har du mer stoff om den kluten?

6093002[/snapback]

Den var dynket i radium-løsning, så ut i fra dette skulle det være mulig å finne ut om det var alfa eller beta. Alfastråler er ikke spesiellt farlig så lenge de kommer fra en ekstern kilde, betastråling heller ikke veldig ille. Gammastråler bør være relativt kraftige for å forårsake noen skade, da de fleste går bare rett igjennom. Det som er ille når det gjelder radioaktivitet, er alfakilder som tas opp i kroppen... Så jeg var ikke så veldig redd for å stå ved siden av og ta det bildet.

Forøvrig fantes det "vannkanner" ala dagens vannkjølere (av porselen med fint mønster og messingkran, riktignok...) med radium, som var ansett for å være sunt. Ved nærmere ettertanke tror jeg ikke det kan være så ille - så lenge det ikke er snakk om stråling som danner nye radioaktive isotoper (nøytronstråling), og strålekilden ikke lekker ut, så vil det virke steriliserende, uten å "aktivere" vannet.

Det finnes også brun-røde talerkner fra den tiden, som er emaljert med en uranforbindelse. Disse er *meget* radioaktive...

Lenke til kommentar

Ang. dingsen som nå er "på gjetting" - den hører til en rakett, og ut i fra merkene på den å dømme, så er den vært på tur. Fant den i samme utstillingsskapet som nyttelasten for værballong, og den hører så vidt jeg vet til samme forskningsprosjekt...

Legg merke til at den er laget av *klar* plast. (eller noe sånnt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...