kyrsjo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 haha, ja det var litt seint ute, men eg vet at det tar av aksler og sånt men nå er det tilbake til dette bildet... hva er dette? esa 6066293[/snapback] JAAA! Endelig først! LETTT! Ionemotor. EDIT: Poste et bilde ja. Her er det: Det er en rakett, som brukes i et forskningsprosjekt for FFI (forsvarets forskningsinstitutt). Vi hadde en skalamodell stående på standen vår for fysisk institutt på UiO's åpne dag. Men hva i alle dager måler den, og hva forsker de på? Skal se om jeg kan få skaffet et skikkelig bilde i morgen, sender mail nå... 6066338[/snapback] ja, men gullfolien er mest meint til å isolere og eg vett at rakettene som skytes opp fra andøya er "sounding rockets" de forsker på nordlysene og forskjellige vær mønstrer eller noe, fordi andøya ligger nærmt den artisk sirkel, osv... men eg er ikke sikkert hva ditt bilde egentlig er... esa 6066772[/snapback] ja, men gullfolien er mest meint til å isolere og eg vett at rakettene som skytes opp fra andøya er "sounding rockets" de forsker på nordlysene og forskjellige vær mønstrer eller noe, fordi andøya ligger nærmt den artisk sirkel, osv... men eg er ikke sikkert hva ditt bilde egentlig er... esa 6066772[/snapback] Ja. De driver og forsker på plasma i ionosfæren eller noe, den greia som "bretter seg ut" når raketten spinner blir nesten to meter brei... Metallkulene på tuppen fungerer både som vekt og elektrisk kontakt med atmosfæren. De kopler noe som vistnok er temmelig likt et voltmeter til det. Poenget er å kunne varsle når radiosamband etc. detter ned for fly over nordpolen. Kan se om jeg kan få tatt et annet "rakettdelbilde" i morgen, har ikke med kamera i dag. Pendelvake 6068430[/snapback] Litt mer info om den dingsen, dersom noen er interessert: Probene ble faktisk utviklet her ved instituttet og ideen har vært brukttil mange rakettprosjekter i etterkant. Instrumentet måler potensialforskjellen mellom proben og finner det elektiske feltet. Det er vel i prinsippet raketten som spinner men siden probene sitter fast i raketten spinnner de også og presses ut. Lenke til kommentar
TEAM:defcon Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Denne blir _veldig_ lett! 6072937[/snapback] Eletrisk blyantspisser? Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Denne blir _veldig_ lett! 6072937[/snapback] Eletrisk blyantspisser? 6076731[/snapback] Nei. Trodde virkelig dette skulle være enklere for alle forum-geekene! . Hint: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Det har noe med elektrisitet å gjøre Goscinny Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Avmantlingstang, kabelskotang? Du stapper kabelen gjennom hullet, velger kor langt kniven skal skjæe til høgre og trykker ned knappen for å få kniven til å gå ut og snurrer den rundt kabelen. Endret 10. mai 2006 av zeph Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Måleinstrument for elektrisk strøm? Du snurrer "hullet" rundt ledningen, og så leser du av hvor mye strøm som går igjennom den? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Måleinstrument for elektrisk strøm? Du snurrer "hullet" rundt ledningen, og så leser du av hvor mye strøm som går igjennom den? 6076945[/snapback] Tenkte i dei banar eg og, men du kan ikkje åpne den og dei greiene til høgre ser ikkje ut til å høyre heime på eit amperemeter. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Festeutstyr av noe slag, for å feste en ledning til et stålrør eller noe slikt? Ser ut som greia til høyre kan åpnes... Lenke til kommentar
esa Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 det er å måle hvor stort ledninger er? esa Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hvis jeg forstod zeph riktig, så har han rett. Det er et redskap som fjerner isolasjonen på ledninger. Innser nå at mitt tips var mer villedende enn til hjelp. Goscinny Lenke til kommentar
kdog Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Edit: For sent, og ganske riktig helt på jordet Endret 10. mai 2006 av kjerts Lenke til kommentar
esa Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 lol! rart at eg visste ikke det! men hva er den 'hul' tingen på venstre siden av bildet? esa Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 lol! rart at eg visste ikke det! men hva er den 'hul' tingen på venstre siden av bildet? esa 6077117[/snapback] Her stapper du inn kabelen. Når du trykker ned knappen oppå verktøyet vil eit lite knivblad stikke inn i denne ringen og når du snurrer det rundt kabelen vil det lage eit fint kutt så du kan få av isolasjonen. Lenke til kommentar
esa Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 lol! rart at eg visste ikke det! men hva er den 'hul' tingen på venstre siden av bildet? esa 6077117[/snapback] Her stapper du inn kabelen. Når du trykker ned knappen oppå verktøyet vil eit lite knivblad stikke inn i denne ringen og når du snurrer det rundt kabelen vil det lage eit fint kutt så du kan få av isolasjonen. 6077178[/snapback] haha, vett det, men eg har noen som er noe slik: er ikke de det 'vanlige'? esa Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Den der er til å avisolere ein ledning, mens den som var i oppgåva blir brukt til å avisolere ytterkapp(ene)/(a) på heile kabelen. Det finnes mange forskjellige tenger og verktøy for avisolering, men eg held framleis på kniv og denne tanga: Endret 10. mai 2006 av zeph Lenke til kommentar
esa Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 nytt oppgave, hva er dette? esa Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 en skikkelig tøff og dyr dings med mange lasere. nemlig! Lenke til kommentar
esa Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Hint... Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): det måler noe esa Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 (endret) Ehhhh... Tid? Eventuelt cesiumatomets egenfrekvens... Endret 10. mai 2006 av JBlack Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. mai 2006 Del Skrevet 10. mai 2006 Mikrobølgefrekvensmålar? Den høyrer heime på eit atomur iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå