Gavekort Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 For å ikke stagnere tråden så gir jeg dere et megahint. Jeg leter altså etter delen/teknologien som er i den røde firkanten. Bildet viser samme greia, bare fra et annet merke. Dere tar nok hintet om at det tilhører en bil også. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Andre siden av prosessen. Plasseringen i det nye bildet hjelper. Ikke EGR Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Nope. Det er et system som ofte går under et "merkenavn" for hver produsent. Ikke alle biler har det, men man kan trygt si at de fleste moderne bensinmotorer har en slik ting på seg. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 En form for elektronisk wastegate? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Nope. Du ser at den sitter på innsuget, ikke eksosen. Nytt hint kan være at første bildet er en styreenhet fra BMW, og andre bildet er en styreenhet fra Mazda. Begge deler gjør samme jobben og er en spesiell teknologi brukt. Hva heter denne teknologien eller enheten? De går som oftest under en forkortelse på tre eller fire bokstaver (slik som f.eks EGR), men teknologien har også et særeget norsk navn satt sammen av to ord. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Eksos-resirkuleringsventil? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Ikke noe med eksos nei. Det er rimelig vanlig på biler, men det er ikke noe alle er kjent med. Det begynte på 90-tallet. Stikkord: Variabelt Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Googlet meg fram til at det er et system som endrer lengden/formen på luftinntaket (ved å f.eks. bytte mellom to forskjellige inntakskanaler) etter hvor hardt motoren belastes, BMW kaller det DISA, Mazda kaller det VICS. På norsk kan det kanskje kalles variabelt inntak/innsug? Hadde ikke hørt om dette før, så da lærte jeg noe i dag også. En lånt illustrasjon fra autozine.org: Jeg kommer ikke på noe å legge ut bilde av i farten, så hvis noen andre vil er det bare å legge ut. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Riktig. VLIM ventil eller variabelt innsug. Første bildet er en DISA-valve, andre er en VRIS (ikke VICS) ventil. https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-length_intake_manifold Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Nye bilder, vanskelig så tok 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Nei, ikke i nærheten. Det er ingen skjulte funksjoner inni den eller noe slikt, ingen mekanikk, ingen bevegelige deler. Det er forresten en del av noe annet, en del man vanligvis ikke ser mer enn den tykke enden av. Endret 7. januar 2016 av aklla Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg mener jeg har sett noe lignende, men da var det noe bevegelige deler tror jeg, så det kan ikke ha vært det samme. Ikke husker jeg hva det var heller. Er det noe som roterer som noe annet sitter fast på? Type nesehårsklipper. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 Strøm er på ingen måte involvert, verken på delen eller tingen den hører til. Men ja, man roterer delen, men den roterer ikke selv. Den er forresten sånn ~30 cm lang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå