Gå til innhold

Dual Core eller ikke

Martin Klemp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det siste spøsmålet bør du vel ta i den tråden der du fant den infoen.

Jeg tror du har fått omtrent de svare du kan regne med å få her. Så må du bare velge ut fra økonomi, bruksområde, langsiktighet og magefølelse.

Fakta har du jo fått-

Dual yter i dagens spill ~ singelcore @samme frekvens.

Noen spill sliter litt med dual, og må tweekes som du har sett i den andre tråden.

Når spill etterhvert vil lages for flertråd vil dualcore teoretisk kunne yte det dobbelte av dagens singelcore.

Det er dette du da må velge ut i fra, akkurat når denne ytelsesgevinsten vil være alminnelig på spill kan ingen gjøre særlig annet enn å gjette på, men at det VIL skje er det vel ingen som er i tvil om.

Det er også da på dette siste punktet mitt syn avviker noe fra mange andre her, jeg er ikke så helt overbevist om at vi vil få alle spillene laget slik at de faktisk utnytter dual 100% så fort som de fleste andre tror. At spillene vil kunne kjøres problemfritt på dual tror jeg vil skje veldig fort, men fra det til og kunne bruke dual 100% tror jeg vil ta noe lenger tid. På samme måte som vi har sett med 64Bits- mange spill fungerer fint med det, svært få har noen reell glede av denne teknologien.

Men jeg oppgradere da også oftere enn gjennomsnittet, så så fort det viser seg at spill flest yter vesentlig bedre, bytter jeg bare til dual. Hvis du ikke oppgraderer så ofte, er det "tryggere" og velge dual med en gang hvis du føler at du har råd til det. :)

Edit, snakker kun om spill her nå, som nevnt før er det ingen som en gang diskuterer hvorvidt dual er det rette valget ved multitasking, altså fler oppgaver samtidig. På slike ting er dual overlegen. ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Martin Klemp Postet i dag, 16:15

Hjertelig for ett laaaangt og utfyllende svar

Hvor lenge tror du jeg kan ha en 4000+ før jeg blir nødt til å bytte den ut med dual?

He he, det var det jeg håpet at essensen av innlegget mitt over skulle gi deg svar på. Alle som svarer deg på det- de gjetter!!

Og jeg gjetter da litt anderledes enn flertallet her fordi jeg ikke gråter om jeg om 6 mnd innser at jeg tok feil. Da kjøper jeg dual, og koser meg over at jeg har hatt maksimal utbytte av spill frem til den dagen.

Du må nok desverre gjette du også, men et hint kan jo være at de fleste tilsynelatende er uening med meg...

Lenke til kommentar
Martin Klemp Postet i dag, 18:17

Jeg fant ikke noe på om den skifter automatisk tilbake til dualcore etter bruk av et singlecore spill i det emnet 

Jeg går ut fra at du snakker om det og sette afinitet fast i exe. filen til spill som ikke trives med dual?

I så fall er svaret ja, du går tilbake til å benytte begge etterpå.

Det er dette som er hele hensikten med og modifisere exe filen, slik at man ikke trenger og styre med dette i taskmanager hver gang man bytter oppgave. Hver gang de "programerte" exe filene åpnes vil de kjøre på den kjerne som er angitt, alle ikke redigerte vil bli styrt av windows. Det er altså det som ikke alltid er like velykket.

Lenke til kommentar

En dobbeltkjerne er dobbeltkjerne hele tiden. Et "enkeltkjerne"-spill vil bare bruke den ene kjernen, men den andre vil være klar for å motta jobber hele tiden. Dobbeltkjernen kjører altså i dobbeltkjerne-modus hele tiden.

Se på det som en bil med 5 seter. Bilen er fortsatt en 5-seters bil og kjører i 5-seters modus selv om du bare velger å benytte ett av setene.

Lenke til kommentar

Jeg kommenterte bare påstanden om at CPU'en skulle kunne kjøre som enkelt CPU i perioder og at man skal kunne slå av og på den andre kjernen. Noe man ikke kan.

Jeg sa ikke noe om at enkelte spill kan ha problemer på dobbeltkjerner eller funksjonen til ImageCFG.

Lenke til kommentar
[Ellers så synes jeg det er litt hipp som happ. Jeg har dobbeltkjerne her, men er ikke helt imponert. Den eneste forskjellen jeg merker er at loggen for CPU-bruk i oppgavebehandling nå har to grafer i stedet for en.

5278842[/snapback]

:!: Det må være tidenes nedtur, men det er sikkert kult å se på.

Men... hva er da pratet om at enkelte spill ikke støtter dualcore da?

5294355[/snapback]

At de bare bruker den ene kjernen.

Noen hakk ned i denne tråden finner du noen innlegg om spill og dobbelkjerne. Støtter det pcp160 sier over her om at det ikke nødvendigvis er gjort i en fei å programmere om spill for dobbelkjerne.

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer litt på, man kjører jo ALDRI et program(en prosess) uansett..

Da vil jo en dualcore være bedre å avbelaste.. altså f.eks kjør opp et spill og unrar en stor fil.. dette burde vel gå en del glatere enn med en enkelcore

5300372[/snapback]

Jepp, jeg har heller aldri skjønt folk som hardnakket påstår at "single-core er bedre til spill". Syns det iallefall er digg å kunne ta video med fraps uten noe form for lagg i det hele tatt i bf2. Menmenm, hver sin smak.

Lenke til kommentar

For å fortsette "bil og 5 seter" metaforen til Simen1, så er det helt korrekte at begge kjerner (alle seter) er der hele tiden.

Hensikten med den endringen av afinintet er jo bare å angi hvem av de to kjernene akkurat den exe.filen kjørers på, og dette har vist seg å løse en del problemer for noen.

Altså; alle setene er der, men i steden for å la Windows avgjøre hvilket sete man skal sitte i mens man kjører, bestemmes dette på forhånd.

Det dere i de 2 siste innleggene nevner er jo multitask oppgaver, og da vil dual naturligvis være overlegen.

Det eneste jeg hardnakket påstår er at en 3800+ dual aldri vil kunne yte noe bedre enn en 3200 singelcore i et spill, før spillene blir laget for det. Og hvis man da ikke er opptatt av og extrakte winrar eller kjøre andre ting er det en dyr 3200+

Men jeg er helt ening i at jo mer av annet man har innstallert som surrer i bakgrunnen, jo større fordel vil en dual kunne gi. Dette er da av de litt mindre målbare tingene, som jeg forøvrig også mener Intel's HT har hatt et "usynelig" forsprang på AMD når det gjelder singelcore, og også der på bekostning av fps på et helt clean spill oppsett.

Men igjen, dette er bare min mening.

Lenke til kommentar
Dr3as Postet i dag, 15:23

Grunnen til at jeg tok det opp er at jeg altid kjører dualscreen og spill i windowed.. surfer chatter og gjør alt mens jeg spiller*wow for det meste*

Og da mener jeg det er en fordel med dualcore.. grunnet lastbalansen

Absolutt 100% enig, og det er et glimrende eksempel på oppgaver der en dual cpu vil være totalt overlegen med spillene som de er i dag.

Og det er også derfor jeg tydelig preiserer at man må tenke gjennom hva slags bruk man er opptatt av. Fordi det er, i ditt eksempel, det som foregår på skjerm nr 2 du i prinsippet betaler det en 3800+ koster ekstra ifht en 3200+. Det er ikke noe annet jeg sier.

Spillet ditt kjører som om du hadde hatt en 3200+, og ikke gjorde noe ved siden av spillingen, som dekoding, extracte filer, filme med fraps, kjøre virusscan osv osv. (snakker da fortsatt om 3800+ vs 3200+, altså DC vs SC @ samme frekvens)

Det jeg syns er litt merkelig i alle disse diskusjonene rundt dette, er at det ser ut til at man plutselig nå er villig til og redusere ytelsen i sine spill, fordi man da kan gjøre andre ting samtidig. Og det er jo ikke noe galt med det, alt til sin bruk.

Men samtidig virker som mange har vanskelig for å innse at det er akkurat det man gjør.

Hvis man ikke tror på dette, tror man heller ikke på at en FX er bedre enn en 3200+ i spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...