Martin Klemp Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Skal kjøpe meg ny CPU til hovedkortet mitt og lurte derfor å om jeg burde gå for dualcore istedefor single? PCen skal for det meste brukes til spilling (CoD2, BF2 etc.) men skal også brukes til videoredigering. Hva er plussene og minusene ved dualcore og hva er plussene og minusene ved singlecore? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Det eneste negative med dualcore er vel høyere strømforbruk og kanskje litt mer varme. I et program som ikke støtter dualcore vil prosessoren oppføre seg som en singlecore. Lenke til kommentar
Computerwolf Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Dual core: +Bra til videoredigering -Ikke støttet av de fleste spill enda, men dette blir nok rettet utover i 2006 -Litt dyre for øyblikket. Singel core: +Støttet i alle spill utgitt så lang +Ikke like dyrt som Dual core -Mindre ytelse etter som dual core blir mere brukt i spill og programmer. Jeg ville gått for Dual core siden de fleste spill og andre programmer i framtiden vil støtte det, men det er jo litt dyrt for øyeblikket. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 høyere strømforbruk AMD X2 skal ha like stort strømforbruk som singlecore CPUene. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 høyere strømforbruk AMD X2 skal ha like stort strømforbruk som singlecore CPUene. 5278254[/snapback] Jeg har lest at dualcore skal ha høyere strømforbruk, men det er isåfall lite og uvesentlig. Så det er vel ingenting i veien for å velge dualcore, så lenge du vil bruke penger på det. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 er vel nesten hipp som happ. Etter det ejg har skjønt lønner singlecore seg til spill pga at spill ikke støtter dualcore enda, og siden dualcoreprosessorer gjerne har en litt lavere frekvens på kjernene enn singelcore til ratingen så er ikke de like kjappe når bare en av kjernene på dualcoreprosessoren belastes. Men derimot når begge brukes så knuser dual single. =) Håper det hjalp på vei Lenke til kommentar
Martin Klemp Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 Hva vil det si når dere sier "ikke støtter dualcore"? Vil det si at enkelte spill da ikke virker i det heletatt på PCer med dualcore da eller vil det si at CPUen kjører single istedetfor selvom det er en dualcore du spiller på? Lenke til kommentar
ErikBlodøks Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Martin Klemp: Det vil si at motoren som spillet er bygget opp av, ikke er programmert til å støtte DC. Man har for eksempel motoren Unreal 3.0, som vil bli brukt i blandt annet (spill) Gears og War http://gamer.no/image.php?productId=32350&imageId=73631 Unreal 3.0 støtter DC CPU. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Kjøp en Opteron 165 og klokk den opp til 2.6 Ghz Lenke til kommentar
Computerwolf Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) Ville gjort som Betroz sier og kjøpt en 165, men hvis du skal det burde du skynde deg for hvis man skal tro på ryktene rundt på forumet, så går denne prosessoren ut av produksjon! Endret 10. desember 2005 av Computerwolf Lenke til kommentar
Martin Klemp Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 Har nå hørt at AMD 64 er de beste til gaming jeg da men... Blir nok en AMD 64 på meg uansett.. lurte bare på om jeg burde gå for dualcore eller single Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Hva vil det si når dere sier "ikke støtter dualcore"? Vil det si at enkelte spill da ikke virker i det heletatt på PCer med dualcore da eller vil det si at CPUen kjører single istedetfor selvom det er en dualcore du spiller på?5278537[/snapback] Spill som ikke støtter dobbeltkjerner vil fungere som de skal, men ikke få noe ytelseøkning av den andre kjernen. Spillet vil altså yte som om det kjørte på en enkel CPU av samme type med samme klokkehastighet. Ellers så synes jeg det er litt hipp som happ. Jeg har dobbeltkjerne her, men er ikke helt imponert. Den eneste forskjellen jeg merker er at loggen for CPU-bruk i oppgavebehandling nå har to grafer i stedet for en. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Har nå hørt at AMD 64 er de beste til gaming jeg da men... Blir nok en AMD 64 på meg uansett.. lurte bare på om jeg burde gå for dualcore eller single5278803[/snapback] Både Athlon64 og Opteron er AMD64. Altså svært like og helt kompatible. Den eneste forskjellen er at Opteron har gjennomgått hardere testing enn Athlon64. De brikkene som klarer kravet til Opteron har derfor ofte mer å gå på når de skal overklokkes. Både Opteron og Athlon 64 kommer med sokkel 939, bruker de samme hovedkortene og er ellers like i ytelse. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Martin Klemp Postet i dag, 21:50 Hva vil det si når dere sier "ikke støtter dualcore"? Vil det si at enkelte spill da ikke virker i det heletatt på PCer med dualcore da eller vil det si at CPUen kjører single istedetfor selvom det er en dualcore du spiller på? Du kan titte litt på den listen som er laget her "Den Store DualCore Spilljakten" vedrørende hva som støttes og hvordan med dual. Siden du skal drive med litt redigering ol kan nok det forsvare et kjøp av dual, og det samme gjelder hvis du sjelden oppgraderer, samt bytter spill raskt. Men å kjøpe noe som yter lite for pengene med alle spill man har i dag, fordi det vil funke bra i fremtiden ville ikke jeg gjort. Men jeg ser at de fleste andre vil det, så det er altså bare min mening. Og akkurat Opteron er litt anderledes, siden den er relativt billig, har 1MB (MiB Simen1 )cache som 4400+, og klokker bra. Men det spørs jo om man får tak i den da. Uansett er det ikke noen stor tabbe samme hva du velger, men en X2 3800+ vil i dagens spill fungere som en 3200+ til kr1400,-. Lenke til kommentar
Martin Klemp Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Takk for alle svar Hva bør jeg velge av AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz, 1MB og AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz, 1MB? Hvem av dem yter mest? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 dualcoreprosessoren yter litt mindre enn singlecoreprosessoren i spill, men personlig ville jeg valgt dualcoreprosessoren siden noe av det jeg driver med snart får støtte for dualcore, og det hjelper en del å ha det da. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Takk for alle svar Hva bør jeg velge av AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz, 1MB og AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz, 1MB? Hvem av dem yter mest? 5280161[/snapback] Det er ett umulig spørsmål å svare på så lenge du ikkje spesifiserer bruken. De har helt forskjellige egenskaper. 4000+ vil foreløpig være en bedre spilll-prosessor, mens X2 4200+ vil være bedre på omtrent alt annet. Når det kommer spill med støtte for dualcore vil X2 4200+ gruse 4000+. Eg ser det er mange her på forumet som sier at man ikkje skal kjøpe dualcore til spill-PC, fordi det er så få spill som utnytter dualcore enda. Det synest eg er helt utrolig kortsiktig tenkt. De færreste kjøper ny CPU tre ganger i året, de fleste skal ha en PC ihvertfall to-tre år. Det er ingen tvil om at en dualcore vil være mye bedre over ett så langt perspektiv. Så helt kortsiktig så vil 4000+ yte bedre i spill, men på lang sikt vil X2 4200+ være ett bedre valg. Lenke til kommentar
InZane.OC Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 har et spørsmål om DC, kan du velge å bruke en core til spilling og en til server... foreksempel vis du er på lan, å bruker en core til å hoste Dedicated Server, og en core til å spille cs? Lenke til kommentar
Martin Klemp Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Hvis jeg skal spille nyere spill OG CS 1.6... bør jeg da heller gå for single? Eller bør jeg bare deaktivere den ene kjernen på dualcore når jeg spiller 1.6? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Hvis jeg skal spille nyere spill OG CS 1.6... bør jeg da heller gå for single? Eller bør jeg bare deaktivere den ene kjernen på dualcore når jeg spiller 1.6? 5280461[/snapback] les tråden som det ble linket til https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=491003 tror du trygt kan gå for dualcore, forskjellen er ikke så stor Endret 11. desember 2005 av Admin'c Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå