norg Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Hva forårsaker egentlig artifacts, og hva kan gjøres med problemet? Vil f.eks. et godt kjøleanlegg fjerne noe? Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Lurer på det samme. Men jeg tror ikke det er kjøling som har noe å si i om med at jeg får artifacts når jeg klokker mitt x800SE til 625 core og 470 minne og alikavel har tempen på 55 load Lenke til kommentar
Humbug Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Artifacts kommer vel kort fortalt av at kortet regner feil som regel på grunn av at gpu må gjøre ting kjappere enn den klarer. Rent praktisk hjelper vel bedre kjøling siden lavere temperatur = mindre motstand i kjernen eller noe sånnt. Kan ikke komme med noe kjempesvar. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Artifacts kommer vel kort fortalt av at kortet regner feil som regel på grunn av at gpu må gjøre ting kjappere enn den klarer. Rent praktisk hjelper vel bedre kjøling siden lavere temperatur = mindre motstand i kjernen eller noe sånnt. Kan ikke komme med noe kjempesvar. 5277500[/snapback] Det er motsatt. Jo lavere temperatur, jo høyere resistans er det i halvledermateriale. Ved -273 grader er en halvleder en fullstendig isolator. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Så det vil si at hvist jeg tetter i gjenn pcen så den blir varmere så kan den kjøre høyere klokker? Lenke til kommentar
Mats J. Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Nei, omvendt. Kaldere temperatur jo bedre. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Så det vil si at hvist jeg tetter i gjenn pcen så den blir varmere så kan den kjøre høyere klokker? 5278901[/snapback] Nei, det betyr det ikke. Hvis du tenker litt, så består den lille chippen av millioner av transistorer. Jo høyere temperatur, jo lettere vil det bli overslag mellom disse transistorene, og jo mer vil egenskapene, dvs. hvor mye de leder i forhold til x spenning, til disse bli endret. Ved ca. 150 grader bryter hele krystallstrukturen sammen, og komponenten er ødelagt. Endret 11. desember 2005 av jonepet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå