Gå til innhold

nikon 7900 riktig valg?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i den siste måneden sett på kameraer for rundt 3000.

det har vært utrolig vanskelig, hadde egentlig bestemt meg for casio ZX750, men fikk beskjed at jeg burde holde meg til de tradisjonelle kameramerkene.

så da var det Olympus 800, nikon 7900 og ixus 750 igjen.

jeg vil helst velge Nikon kameraet fordi jeg har hatt en forkjærlighet til Nikon merket i alle år. Men dette kameraet er også billigst av disse tre

burde jeg gå for Nikon eller finnes det gode argumenter for å velge et av de andre istedet og gi noen hundrelapper til?

takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus 800: Flere manuelle muligheter, større (men dårligere) skjerm, fysisk større. Dyr og ustandarisert minnekortstandard (XD). Sprutsikkert.

Ixus 750: Større skjerm, men ikke bedre oppløsning. Mer designkamera for å "vise" det frem på byen (selv om jeg personlig synes Nikon 7900 i svart er mye stiligere).

Coolpix 7900: Bedre grep, flere nyttige funksjoner. Stilig i svart. Noe tregere på utløseren enn Ixus 750 (men forhåndsfokusering fikser dette til en viss grad).

Personlig har jeg en forkjærlighet for 7900. Du vil ikke bli misfornøyd med noen av kameraene, kanskje bortsett fra skjermen på Olympus mju-800. Søk etter Nikon Coolpix 7900 og Ixus 700/750 her på forumet, så finner du masse informasjon om disse. Søk gjerne på Nikon Coolpix 5900 også... eneste forskjellen mellom de er fem og syv megapixler, så det som skrives om det ene, gjelder stort sett også det andre :)

Grunnen til at Nikon'en er dyrere, er at det ikke er lagt inn så mye penger i design. Du betaler også ekstra for "Ixus" preget på fronten av Ixus 750.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg slenger meg på her med et par av mine kjepphester:

- Et kamera bør ha optisk søker. LCD er ikke alltid brukbart i dårlig lys, eller kraftig lys, pluss at batteriet varer MYE lenger uten LCD på. Selv om man stort sett bruker LCD, er det fint å ha muligheten. Dessverre ser det ut som om bare Canon er enig med meg her, og har dette på (så godt som) alle sine modeller..... 7900 har det også

- For å kunne ta bilder inne må autofokusen klare å finne kontraster i dårlig lys. Mange kamera er dårlig på dette, men de som har hjelpelys klarer seg som regel bedre (innenfor et par meter). Litt ymse hvem som har dette, stort sett er Canon (igjen) og Sony flinke til å utstyre sine kamera med dette, men 7900 har også dette.

For å oppsummere: Jeg ville ikke valgt Oly 800 pga manglende optisk søker, manglende fokushjelpelys (selv om den har god autofokus) og at den bruker xD-kort.

Lenke til kommentar
Olympus 800: Flere manuelle muligheter, større (men dårligere) skjerm, fysisk større. Dyr og ustandarisert minnekortstandard (XD). Sprutsikkert.

Ixus 750: Større skjerm, men ikke bedre oppløsning. Mer designkamera for å "vise" det frem på byen (selv om jeg personlig synes Nikon 7900 i svart er mye stiligere).

Coolpix 7900: Bedre grep, flere nyttige funksjoner. Stilig i svart. Noe tregere på utløseren enn Ixus 750 (men forhåndsfokusering fikser dette til en viss grad).

Personlig har jeg en forkjærlighet for 7900. Du vil ikke bli misfornøyd med noen av kameraene, kanskje bortsett fra skjermen på Olympus mju-800. Søk etter Nikon Coolpix 7900 og Ixus 700/750 her på forumet, så finner du masse informasjon om disse. Søk gjerne på Nikon Coolpix 5900 også... eneste forskjellen mellom de er fem og syv megapixler, så det som skrives om det ene, gjelder stort sett også det andre :)

Grunnen til at Nikon'en er dyrere, er at det ikke er lagt inn så mye penger i design. Du betaler også ekstra for "Ixus" preget på fronten av Ixus 750.

5276520[/snapback]

jeg regner med at du mente at Nikon'ën er billigere :D

uansett så er jeg forsåvidt enig med deg om "look'en" til 7900 er kulere. har egentlig mindre og mindre lyst på ixus'en....og jeg føler at jeg får mer valuta for pengene på en nikon. det er tross alt i "vanlige" butikker en prisforskjell på ca 5-600 kr ...og det er faktisk minnekort og taske det....

men jeg er ikke sikker på om det jeg selv vil er "riktig" ift kvaliteten. man kjøper liksom ikke på "feelingen"

Endret av Blackster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...