Krismix Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Heisann!! Ser at jeg som mange andre her har vanskelig for aa bestemme meg for hvilket kamera jeg skal kjoepe. Bestilte faktisk KM 7D fra Japanphoto i gaar, men saa naa at jeg fant det enda rimeligere paa mpx.no og avbestilte det. Naar jeg gikk in paa mpx.no fant jeg at de ogsaa selger NIkon D70s til ca 8.500 med kitlinsa.. Da ble jeg usikker... KM 7D: Har AS Men daaarligere linse, Autofokus Lang service-tid ?? Nikon D70s: - Beste linse - Kjappere - Bedre utvalg av ekstrautsyr Noen som har noen gode argumenter!! Setter stor pris paa alle inlegg Lenke til kommentar
kak Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Bare på bakgrunn av de tingene du selv har trukket frem, virker det som om du har en "favoritt"? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Konica Minolta har ikke norsk importør for øyeblikket, men mange av de andre merkenes kamera sendes også til utlandet for service, dog via norsk importør. Så dette ville ikke vært noe jeg valgte ut fra. Ellers kommer som sagt D70s med bedre optikk og en langt større tilgjengelig objektivpark. Men KM har anti-shake innebygget i kamera, noe som koster mye om det skal implementeres i objektivet. En bruker på forumet hevder også at KM 7D var nær ubrukelig på ISO 1600, mens D50 (lillebroren til D70s) tok rene fine bilder på samme ISO. Kan bekrefte at Nikon sine DSLR er gode også på høy ISO, men kjenner ikke til 7D og KM bildekvalitetsmessig. Selv ville jeg valgt D70s, men det er vel ingen hemmelighet. Vil allikevel anbefale deg å kjøpe kameraet i en vanlig butikk, for da kan du ta og kjenne på de før du bestemmer deg. Det er det som er det viktigste... ikke spesifikasjoner og hva alle andre mener. D70s får du til under 9000 også i de billigste vanlige butikkene. 500 kroner er det verdt for bedre service over disk, mulighet til å prøve kameraene før du kjøper det og et sted å gå om du trenger råd og tips eller det er problemer med kamera (husk at du også slipper porto). Lenke til kommentar
Krismix Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 Bare på bakgrunn av de tingene du selv har trukket frem, virker det som om du har en "favoritt"? 5276524[/snapback] Vel, helt fram til i dag har jeg kun tenkt paa Konica sine modeller, hoeres veldig spennende ut med AS funksjonen, men fikk oeynene opp for D70s naa.. Alikevel, 7D til 7998 er vel en uslaaelig pris.. kostet vel fort 14000 for et aar siden Lenke til kommentar
kak Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Alikevel, 7D til 7998 er vel en uslaaelig pris.. kostet vel fort 14000 for et aar siden 5276569[/snapback] For 783,- kr ekstra har du D70S! Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Hei! Har selv hatt en KonicaMinolta 7D som jeg nå har byttet i en 5D (mer konevennlig) i påvente av KM's neste kamera. Har tatt mange bilder med høy ISO, og stiller meg noe undrende til påstanden om at 1600 ISO skal være 'nær ubrukelig'. Uansett vil AS gjøre at du kan ta bilder på ISO 200 eller 400 med samme lukkertid som et kamera uten AS og ISO 1600, så det reelle behovet for faktisk å måtte bruke høy ISO på 7D'en vil være mindre enn på et kamera uten AS. Når det gjelder service, så så jeg på foto.no at Nikon etter at de tok over importen selv sender kamera i D70-klassen til Estland for service. Kun proffkameraene (D200 og oppover) har service her i Norge, så servicetid blir nok mye det samme. Når det gjelder ekstrautstyr og objektiver, så har kanskje Nikon en litt tykkere katalog, men jeg vil påstå at KM har alt man faktisk trenger, og vel så det. Til 7D kan man dessuten få batterigrep, det finnes så vidt jeg vet ikke til D70'en. En annen fordel i favør 7D er søkeren, som er i en annen klasse enn D70(s), den er både større og klarere. Og til prisen kameraet selges for i dag, syns jeg 7D er et bedre kjøp enn D70s. -Torstein Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) Bare en liten korrigering. Det finnes ikke originale batterigrep til Nikon D70(s), men det finnes flere uoriginale på markedet. Ellers vil ikke anti-shake hjelpe på objekter i begevelse, kun på bevegelsene du lager med kamera. Derfor vil behovet for høy ISO på mange motiver være like stort som på et kamera uten anti-shake. Tror også du blander litt begreper, ettersom du i realiteten kan ha lengre lukkertider uten at bildet blir uskarpt Derfor kan du også gå ned i ISO hastighet på motiver som tillater dette. Endret 10. desember 2005 av Afseth Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Bare en liten korrigering. Det finnes ikke originale batterigrep til Nikon D70(s), men det finnes flere uoriginale på markedet. Sant, men har noen av de utløserknapper o.l.? KM's vertikalgrep dupliserer kontrollhjul, utløser, AE-lås og fokuspunktvelger, noe som gjør det veldig anvendelig til vertikal-bilder. Ellers vil ikke anti-shake hjelpe på objekter i begevelse, kun på bevegelsene du lager med kamera. Derfor vil behovet for høy ISO på mange motiver være like stort som på et kamera uten anti-shake. Tror også du blander litt begreper, ettersom du i realiteten kan ha lengre lukkertider uten at bildet blir uskarpt Derfor kan du også gå ned i ISO hastighet på motiver som tillater dette. Lengre lukkertider, eller lavere ISO, alt etter hva man ønsker å oppnå. Kanskje man vil bruke en bestemt blender for å få en bestemt dybdeskarphet, da kan man med AS bruke litt lenger lukkertid, mot å skru ned ISO for å få mindre støy. Stemmer ellers det med motiver i bevegelse, glemte det ettersom jeg stort sett fortograferer ting som står stille -Torstein Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 For å oppsummere... Anti-shake er en god ting så lenge motivet står stille Noen batterigrep til D70 har utløserknapp, men da går det en kort kabel fra grepet til en kontakt på kameraet. Vet ikke om noen har kontrollhjul. Lenke til kommentar
Krismix Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 ja.. Takker for alle raad, har selvfoelgelig ikke klart aa bestemme meg helt enda, men tror det heller mot 7D. Eneste jeg lurer paa er om noen har noe aa utsette paa kvaliteten paa det kit-objektivet som foelger med til 7D, ser at det er samme som de til 5D.. Har ingen erfaring med Minolta kameraer fra foer av, og er litt interessert i info/kommentarer rundt fokushastiget. Har ogsaa sett i noen omtaler at 7D skal ha en litt treig Shutter lag. Stemmer det, og tilfelle, i hvilken grad boer det vektlegges ved valg av kamera? Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Eneste jeg lurer paa er om noen har noe aa utsette paa kvaliteten paa det kit-objektivet som foelger med til 7D, ser at det er samme som de til 5D.. Har ikke brukt det så mye, men foreløpig har jeg ikke stort å klage på, ihvertfall ikke til prisen. Nikons er nok bedre, men så koster det nesten tre ganger så mye også... Hvis du vil ha noen testbilder, så bare angi motiv Har ingen erfaring med Minolta kameraer fra foer av, og er litt interessert i info/kommentarer rundt fokushastiget. Hadde jeg vært pressxefotograf som skal ta bilder av fotball og annen sport hadde jeg kjøpt Canon, til alt annet er det mer enn rakst nok. Minolta kommer nok etterhvert med flere SSM-objektiver også (tilsvarer Nikons Silent Wave). Har ogsaa sett i noen omtaler at 7D skal ha en litt treig Shutter lag. Stemmer det, og tilfelle, i hvilken grad boer det vektlegges ved valg av kamera? På papiret er det kanskje noen millisekunder tregere, men merker man det i praksis? Nei. Jeg har brukt både Nikon D70 og Minolta 7d, og 5D, og på alle sammen tas bildet i praksis i det men trykker på utløseren. -Torstein Lenke til kommentar
Krismix Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Takk for gode råd Torstein!! Da har jeg og Visakortet mitt bestemt at valget faller på KM D7!! - Spørs om det blir no særlig julefred i år!! Kristian Lenke til kommentar
jenspetter Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Det med norsk importør kan nok ha noe å si. Mitt 5D røk den tredje dagen. Jeg returnerte kameraet til forhandleren som tok garanti saken videre. Et hav av ulike aktører var på banen. KM skulle priorieter saken, fikk jeg vite av forhandleren den 27. oktober. Hva den prioriteringen gikk ut på, fatter jeg ikke: Den 14. desember sendte Ziger Teknik i Sverige kameraet til InfoCare i Oslo. Men kameraet gikk til tollen, og der ble det. Det var mange som argumenterte godt for at de ikke hadde gjort noe feil, men jeg fikk ikke, og har ikke fått mitt kamera tilbake. Det er bedre med en norsk importør. I det minste et verksted på rette siden av grensen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå