Gjest medlem-82119 Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Når Akam setter terningkast på de enkelte funksjoner til de ulike kameraene, tas det da hensyn til prisen slik at en 5-er på en funksjon er en 5-er til et kamera i den prisklassen, eller vil en 5-er være en 5-er. Kan man med andre ord si at f.eks hvis et kamera får en 5-er på bildekvaliteten så er det en 5-er uansett pris. Videre så lurer jeg på om dere sjekker om dere får forbedrede testkameraer som produsenten modifiserer for å få gode testresultat med tilsendt, eller om dere plukker et tilfeldig i en butikk når dere tester? Jeg har jo sett mest på Sony DSC-P200 og Olympus Camedia C-70 som ser ut til å passe meg. Jeg ser da at det regnes som et problem at Olympus kameraet har zoom område tilsvarende 38-190 mm, mens det tilsynelatende ikke er noe problem på Sony kameraet som har 38-114. Problemet med Olympuskameraet var at man ikke kom langt nok unna i f.eks en stue hvor man ofte ikke kunne bevege seg langt nok bakover. Trodde slike ting avgjordes av nedre grensen på 38, men den er jo lik? Synes også det er rart at for eksempel Nikon 7900 kameraet får veldig mye skryt, omtale og anbefalinger over tid, mens disse to kameraene har fått gode karakterer og så nærmest glemt. Var igår innom nærmeste elektrobutikker (Elkjøp og Expert). Selv om dette ikke er rene fotobutikker, så får man stort sett kameraet. Elkjøp hadde flere Sony og Olympus kamera (blandt annet Olympus C-60), men var sluttet å ta inn mine to favoritter, og de nektet også å bestille dem selv om de førte merkene. Expert kjører en kampanje nå på Sony kameraet. Selv om de fører opp feil data på det (blandt annet mener de at videofunksjonen har 30 bps) så fører de det og de kunne bestille Olympus kameraet. Har vært i flere rene fotobutikker før, og med ett unntak har jeg ikke fått bedre service eller møtt bedre expertise enn Elkjøp og Expert har hatt. Den ene som faktisk visste hva de snakket om og kunne fortelle mer enn prisen på kameraet kjøpte jeg mitt forrige kamera hos. En siste ting jeg lurer på om digitalkamera, er om det er mulig å kopiere bilder direkte fra kamera til kamera? På dv-kameraet mitt er det av og til greit å kopiere opptak direkte med 4-pins firewire mellom kameraene, er noe slikt mulig med digitalkameraene også? Så til minnekortene. Det hevdes at ulike produsenter oppnår ulike hastigheter og levetid på bilder. Har lest tester på usb minnepinner til pcer, og i det verste tilfellet var innholdet uleselig etter 6 måneder. Andre gir 10 års garanti, slik at innholdet er like bra etter inntil 10 år. Det skal også være ulike hastigheter ikke bare mellom ulike kort men også mellom ulike produsenter. Savner derfor en oversikt over kortene, der det er tatt med overføringshastighet og holdbarhet dvs hvor lenge bildene kan ligge på kortet og fortsatt være inntakte når kortet ikke er i kameraet. Lurer også på om det er forskjeller i ting som påvirkelighet fra magnetfelt, f.eks om man legger det ved mobiler som jeg har slettet masse hotell dørkort med og temperaturer hvis kameraet blir liggende i en varm bil. Sony kameraet har for eksempel memorystick, som skal være veldig dyrt. I følge Expert kunne man regne ca. en hundrelapp mer enn for et tilsvarende SD-kort, og det spiller da egentlig ingen rolle. De skulle ha ca. 600 kroner for 512 Mb ifølge betjeningen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 For å ødelegge litt av din oppfatning om at de som jobber i fotobutikk stort sett ikke vet mer enn prisen på kameraet så skal jeg svare deg på dette (jobber selv i en fotobutikk) Når Akam setter terningkast på de enkelte funksjoner til de ulike kameraene, tas det da hensyn til prisen slik at en 5-er på en funksjon er en 5-er til et kamera i den prisklassen, eller vil en 5-er være en 5-er. Kan man med andre ord si at f.eks hvis et kamera får en 5-er på bildekvaliteten så er det en 5-er uansett pris. Nå er ikke jeg med på å lage disse testene, men på Akam gjelder vel det som gjelder alle andre steder; personlige erfaringer og tilhørighet til ett merke. Samme kamera får gjerne alt fra terninkast 2 til 6 i forhold til hvor de testet, og det kommer av at noen vektlegger bildekvalitet, mens andre vektlegger funksjoner (også har vi talentløse tester som i f.eks Dagbladet og Din Side). Noen er også "kjøpt og betalt" og selv om dette stort sett gjelder useriøse utenlandske tester så skal vi være forsiktige med å tro blindt på tester også her i Norge. Et terninkast 5 kan derfor bety at bildekvaliteten er veldig bra, eller at det er andre ting som er bra. Man må lese hele testen og selv vurdere om det testeren vektlegger, er det samme som du vektlegger. Videre så lurer jeg på om dere sjekker om dere får forbedrede testkameraer som produsenten modifiserer for å få gode testresultat med tilsendt, eller om dere plukker et tilfeldig i en butikk når dere tester? De får tilsendt et testkamera fra produsent, og det er jo helt klart at dette er modifisert for å bli bedre. Men det som er så bra med det, er at ALLE kamera, også de i butikkene, er modifisert for å bli best mulig. Tenk på det, for hvis de kunne modifisert kameraet de sendte til test bedre enn de andre, så kunne de modifisert også de som de solgte til å bli bedre. Kostnaden ved å sette inn dyrere elektronikk i noen få utvalgte kamera ville påført større kostnader enn man ville "tjent" på det med gode resultater i tester. Grunnen til at man får tilsendt kamera fra produsent/importør fremfor å kjøpe selve kameraet, er at med den mengden kamera man må kjøpe til slike tester, ville det blitt veldig dyrt å drive en reklamefinansiert web-side.Jeg har jo sett mest på Sony DSC-P200 og Olympus Camedia C-70 som ser ut til å passe meg. Jeg ser da at det regnes som et problem at Olympus kameraet har zoom område tilsvarende 38-190 mm, mens det tilsynelatende ikke er noe problem på Sony kameraet som har 38-114. Problemet med Olympuskameraet var at man ikke kom langt nok unna i f.eks en stue hvor man ofte ikke kunne bevege seg langt nok bakover.Trodde slike ting avgjordes av nedre grensen på 38, men den er jo lik? Her har vi igjen det med personlige preferanser. Testeren av Olympuskameraet har antakeligvis større krav til vidvinkel enn testeren av Sonykameraet. Synes også det er rart at for eksempel Nikon 7900 kameraet får veldig mye skryt, omtale og anbefalinger over tid, mens disse to kameraene har fått gode karakterer og så nærmest glemt. Det er nok slik at Nikon 7900 har blitt solgt i flere eksemplarer, og da er det så klart også flere som kan anbefale det slik at færre glemmer det enn kamera som ikke så mange kjøper. Knøttsmå kamera (som Nikon 7900) med 3x zoom selger stort sett mye mer enn litt større kamera med 5-8x zoom. Medier skriver oftest mest om kamera som de vet blir bestselgere.Var igår innom nærmeste elektrobutikker (Elkjøp og Expert).Selv om dette ikke er rene fotobutikker, så får man stort sett kameraet. Elkjøp hadde flere Sony og Olympus kamera (blandt annet Olympus C-60), men var sluttet å ta inn mine to favoritter, og de nektet også å bestille dem selv om de førte merkene. Dette kalles enkelt og greit dårlig kundeservice, at de ikke gidder å gjøre en innsats for kunden. Der jeg jobber, bestiller vi det som kan bestilles om kunden ønsker det... enten det er et kamera til mange tusen kroner eller en liten dings til 50 kroner. Det kalles kundeservice, som er et fremmedord for mange butikker i de største kjedene.Har vært i flere rene fotobutikker før, og med ett unntak har jeg ikke fått bedre service eller møtt bedre expertise enn Elkjøp og Expert har hatt.Den ene som faktisk visste hva de snakket om og kunne fortelle mer enn prisen på kameraet kjøpte jeg mitt forrige kamera hos. Butikk i en større kjede? Velg heller butikker utenfor de største kjedene. De må fortsatt drive kundebehandling for å få kunder, mens de største lever på navnet og ikke gidder å lære opp alle sine ansatte. Stor gjennomtrekk er det også i de største kjedene, og å lære opp nye ansatte hele tiden er en stor utgift de ikke er villige til å benytte.En siste ting jeg lurer på om digitalkamera, er om det er mulig å kopiere bilder direkte fra kamera til kamera?På dv-kameraet mitt er det av og til greit å kopiere opptak direkte med 4-pins firewire mellom kameraene, er noe slikt mulig med digitalkameraene også? Dette er ikke standard på vanlige digitale stillbildekamera. Mulig det finnes noen der ute, men av alle merkene jeg kjenner til, har ingen denne funksjonen. De har imidlertid gjerne en pictbridge funksjon som kan sende bilder direkte til en skriver, men har ikke kjennskap til noen kamera som har mulighet til å motta dette.Så til minnekortene.Det hevdes at ulike produsenter oppnår ulike hastigheter og levetid på bilder. Har lest tester på usb minnepinner til pcer, og i det verste tilfellet var innholdet uleselig etter 6 måneder. Andre gir 10 års garanti, slik at innholdet er like bra etter inntil 10 år. Mange gir 10 års garanti, men det betyr ikke at innholdet er like bra etter 10 år. Man bør ikke gå blindt etter garantitiden, fordi 10 års garanti også kan gis av produsenter som produserer ustabile minnekort. De billigste minnekortene er også de som har flest krasj. At bildene forsvinner over tid er stort sett ikke et problem fordi minnekort ikke fungerer som et langtids-lagringsmedium. Problemet er at de kan krasje og låse seg, og det kan skje med et minnekort selv om du tok bildene for en time siden... eller for ti år siden. De tryggeste produsentene er Lexar og Sandisk. Hold deg unna no-name kort, Twinmos og ukjente merker.Det skal også være ulike hastigheter ikke bare mellom ulike kort men også mellom ulike produsenter.Savner derfor en oversikt over kortene, der det er tatt med overføringshastighet og holdbarhet dvs hvor lenge bildene kan ligge på kortet og fortsatt være inntakte når kortet ikke er i kameraet. Tror ikke det finnes en såpass omfattende oversikt, men hvor lenge bildene kan være på kortet er egentlig irrelevant da de overføres til en datamaskin lenge før de evt. blir borte som en følge av tid. Lurer også på om det er forskjeller i ting som påvirkelighet fra magnetfelt, f.eks om man legger det ved mobiler som jeg har slettet masse hotell dørkort med og temperaturer hvis kameraet blir liggende i en varm bil. Dette er nok en av grunnene til at det finnes dårlig med oversikter på dette med holdbarhet, samt at jeg tror et feilfritt minnekort uansett kan holde bildene lenger enn de til nå har eksistert. Sandisk sine Extreme III kort skal være best på å tåle "ekstreme" situasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå