Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra -99 motorstyringsproblemer

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har en Opel Astra -99 med 1,2 liter 16 V motor som har fått en merkelig feil. Av og til, når den går på tomgang, eller når jeg slipper gassen i fart og lar motoren bremse, så lyser den gule lampen som viser at motorstyringen er i nødprogrammet. Dersom jeg trykker inn clutchen når bilen er i fart, er tomgangen forsåvidt stabil, men i stedet for ca 800 o/min som den skal være, kan den være 500 eller 1600, eller noe imellom. Dersom jeg berøres gassen, og lar den gå tilbake til tomgang, kan alt være OK.

Anslår at dette skjer ca hver 5. gang den går på tomgang eller motorbremser. Sjekket loggen i motorstyringen, og den viste at tomgangsspenningen var enten for høy eller for lav. Motorstyringen er oppgradert med ny software flere ganger, men har ikke vært rørt på over 1 år, og har fungert fint helt til for ca 1 måned siden. Noen som har en ide om hva som er feil her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har sjekkert kodene, ja, men lurer på hva som forårsaker dette, om det noe jeg kan bytte selv. Hvor sitter denne tomgangsregulatoren?

Lenke til kommentar
Har sjekkert kodene, ja, men lurer på hva som forårsaker dette, om det noe jeg kan bytte selv. Hvor sitter denne tomgangsregulatoren?

5283109[/snapback]

Sitter som vanlig rundt gasspjeldet med en slange som går forbi spjeldet ville jeg tro. En liten rundt ting for å si det slik. Har ikke no bilde å vise her og nå heller. Hvilken motorkode har du på motoren din?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tomgangen på bilen skal ikke være den samme når bilen triller som når den står stille.Den er høyere når den triller.Din bil har gasspjeldstyreenhet.Det eneste du kan gjøre er å rense godt rundt kantene hvor spjeldet legger seg mot kanten når det lukker.Resten må verksted gjøre.Det har vært software feil på din,men hvis de har gjort noe med det så er ikke det noe tema.Problemet med sot ved spjeldet gjør at spenningen blir for høy og du får problemer.På opel har de eget dysesystem for å rense gasspjeldet.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har nå demonteret gasspjeldstyreenheten, og åpnet denne. Enkel konstruksjon, en liten el-motor som styrer et stempel via et par drev. Dette stempelet styrer gasspjeldet ved tomgang, eller når gasspedalen ikke røres. Renset enheten etter beste evne, blåst ren el-motor med trykkluft, men samme feil etter montering. Bestilte ny del, byttet denne, nå går den som den skal igjen. Delen kostet 12-1800, spørs litt hvor man sjekker. Sparte noen hundre på å bestille med Bosch-nummeret i stedet for Opel sitt.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...