Gå til innhold

Skolerevy-fotografering - tips?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke helt om topicen ble stavet riktig, men det ornder seg :p

Min gruppe på revyen har ansvaret for å ta alle bildene av folkene som er med i revyen. I fjor ble bildene tatt med lite lys rundt og blits, slik at kun personen (portrett) ble tydelig. Noe mer lys måtte til på gruppebildene, så her kan man se bakgrunnen.

Hvordan burde man ta et gruppe-/portrettbilde for at det skal se best mulig ut? Bildene MÅ være i sort/hvit, så derfor passer det kanskje med en svart/mørk bakgrunn, blits som lyser opp personen(e) og lager store kontraster mellom sort og hvit?

Eneste tilgjengelig utstyr er et speilreflekskamera, et ganske så gammelt, blant de første digitale speilrefleksene som kom til lands, Olympus E-10 eller no i den duren, et stativ og kanskje en noe sterkere ekstern blits.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok bilder av et kor i en kirke tidligere i dag. Lokalet var vel belyst, og det gikk forsåvidt bra, utenom at ansiktene ser uskarpe ut :mad: Hadde ekstern blitz, men jeg tror faktisk at bildene ble best uten (har ikke sett de på PC enda.)

Jeg er amatør, men håper dette kan være til hjelp:

- Finn et lokale med mye lys.

- Ikke klin personen(e) inntil bakgrunnen. Da kan du få stygge skygger, og bakgrunnen kan bli like skarp som motivet.

- Er lokalet vel belyst, kan du kanskje zoome mest mulig før du tar bilder. Da skal bakgrunnen bli enda mer uskarp, og personene skarpe (funker vel ikke så bra om det er mange personer på et bilde.) :)

- Grunnen til at ansiktene til koret jeg fotograferte er sikkert delvis pga. at jeg hadde kameraet på stativ, og fikk ikke fokusert nok i ansikthøyden. De var mange, og det var mye å tenke på akkurat da... :ermm: Råd: om det er nok lys, dropp stativ :D

- Bruker du ekstern blitz og det er lavt tak, styr blitzen like over objektene. Det leste jeg her på forumet, og praktiserte det i helgen. Forskjellen fra når jeg styrte rett mot objektene og i taket var vidunderlig! Men det kommer jo an på lyset...

Lykke til, håper du ble klokere :cool:

Lenke til kommentar

Ja, ble en del klokere nå! :D Tror jeg skal prøve å ta med stativ, sånn at jeg slipper å holde kameraet i en time og ta bilder :p *host* lat *host* Tror det blir dårlig med ekstern blits, men får vel bare overleve dette... :(

Det med å ikke kline personene inntil bakgrunnen hadde jeg ikke tenkt på en gang, men når du sier det, så ringer det en liten bjelle oppi her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...