Gå til innhold

hvordan vet man om chipsettet er skadet

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

vel topic sier vel sitt...vis chipsettet er skadet eller ødelagt hvordan vil pcen være

prøver å finne ut om chipsettet mitt har skader

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om det er ødelagt vil ikke systemet ditt boote skikkelig =)

Om det er skadet, og bare delvis ødelagt.... umulig å isoloere vil jeg tro, ved mindre du har et identisk hovedkort som du kan bruke som kontroll-enhet mens du kjører tester.

Generellt sett ,ved mindre du har en spesiell grunn til å mistenke hovedkort chipsettet, så ville jeg utelukket andre faktorer. Jeg har enda ikke vært borti et tilfelle der jeg kunne bekrefte at et delvis defekt hovedkort var årsaken til noe problem (med unntak når det har vært fysiske skader).

Litt mer info rundt situasjonen hadde sikker hjulpet =)

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

joa;)det har seg slik at jeg har et asus A8N-sli deluxe hovedkort og jeg skulle liksom bytte ut den med en passiv kjøleribbe

er litt usikker på om skraping med kniv på chipsettet er bra. for det gjorde jeg for å skrape vekk det gamle kjølepastaen

ihvertfall resultatet ble at pcen hadde restarte alt som var av hovedkort

og når jeg starter opp maskinen kommer opp sånn Raid meny

men jeg kjører ikke i raid

vet ikke men kan dette komme opp fordi raid kontroller ikke er installert som også skjedde... den finner ikke driverne på hovedkortcden min heller

Lenke til kommentar
joa;)det har seg slik at jeg har et asus A8N-sli deluxe hovedkort og jeg skulle liksom bytte ut den med en passiv kjøleribbe

er litt usikker på om skraping med kniv på chipsettet er bra. for det gjorde jeg for å skrape vekk det gamle kjølepastaen

vet ikke men kan dette komme opp fordi raid kontroller ikke er installert som også skjedde... den finner ikke driverne på hovedkortcden min heller

5276986[/snapback]

Skraping med kniv er vel ikke å annbefale. Jeg påfører en væske med q-tips som myker/løser opp goopen og deretter fjerner jeg den med en tøyfille. Hvis det sitter litt hardt så har jeg brukt et kredittkort eller lignede til å fjerne det værste med.

Men du vil jo se om det er riper eller lignende i chippsettet, skulle jeg tro...

Lenke til kommentar

Skrape med kniv på den chipen med overflatemonterte komponeter tett ved kjernen er galskap! Selve kjerne er temmelig hard, men dette er og betrakte som smykker...

Men det høres da ut som du ufrivillig har resatt bios, enten fordi du har koblet vekk strømkabel og/ eller annet, eller fordi du har kortsluttet noe på din ville ferd med kniven... ;)

På A8N er det slik at SIL sata raid controlleren er enablet som standard (altså om man resetter bios må man gå inn og skru den av hver gang etterpå) Man må da vente ca 5 sekunder på melding om å trykke F4 og bla bla...

Men for å fikse dette trykker du del knappen med en gang du starter for å komme i bios, og går på advanced- onboard device config, og finner der "Silicon sata" config, og setter den til disable. Trykk F10 (save and close) og maskinen restarter, denne gangen uten at du får opp raid menyen først.

Prøv dette først.

Når du sier at den ikke finner drivere på cd, betyr det at du er i Windows og prøver og innstallere et eller annet? i så fall hva skal innstalleres?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...