Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken nettverkskabel til ny leilighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Ok, noen spørsmål:

 

-Vil cat6 ha noen ytelsesmessig gevinst over cat5e på lengder på maks 30 meter?

 

-Bør jeg velge en skjermet kabel?

 

-Hva med veggbokser, er det noe jeg bør passe på her? Jeg ser at noen er beskrevet som "uskjermet", har det noe å si hvis jeg velger en skjermet kabel? Monteres kablene på disse med vanlig krympetang?

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

cat 7 er godkjent for opptil 10GBit max 140 mtr

cat 6 er godkjent for opptil 1 GBit max 140mtr

 

Vil anta at du kan presse eb cat5e stp opp til 1000Mbit inntil 30-40 mtr med standard rj45, men det er veldig avhenging av kvalitet(produsent) for det finnes cat5 som leverer bedre enn cat5e, det kommer ann på kabelinpedansen. Men Cat 6 og 7 er 23AWG og 5 er 24 AWG dvs at du må ha andre plugger på 6&7 da isolasjon og leder ikke går inn i standard rj 45.

Men har du LSA i hver ende er det ikke noe prb.(kronekobling/plinter)

Vil anta at cat 7 ligger på ca 7-8 kr pr mtr (den er indviduell screen'et) og cat5e ligger på rundt 1,80-2,00 kr pr mtr.

så det kommmer vel ann på hvor mye kabel vi snakker om.

cat 6 godkjente koblinger koster 130 pr stk og cat 7 koster 280 pr stk ;)

 

Håper dette var opplysende, men ville selv valgt cat 7 for da vil du kunne presse 2 cat 5 i en kabel uten problemer.

 

lykke til....

Endret av Beo
Lenke til kommentar

Tja, vil tro at fiber er mer fremtidsrettet.

 

Er på ingen måte sikker men hvor mye høyere hastighet er det mulig å kjøre på TP? Vil tro at du med fiber vil kunne gå høyere!?

 

Hvis du har tenkt å bo i leiligheten leeenge, så ville jeg lagt, (hva er det det heter) rør som du trekker ledningen i....

Slik at du om behovet skulle melde seg, kan trekke fiber.

 

Bare min mening....

 

 

 

Kent

Lenke til kommentar

Hvorfor fiber eller ikke??

 

hva koster en 62,5 eller 50 micron switch eller for ikke å snakke om en 9 micron switch(single mode) og så må du i tillegg ha kort og verktøy for fiber

f.eks 3com hotmelt?

Bra greier men det er MYE billigere med cat7 kobber i et bolighus med små avstander

 

Multimode fiber har max 35 mtr på 10GBit!! 62,5 micron.

 

Antar at fiber ikke er et alternativ i et bolighus hvis du ikke har tilgang til dette via jobb eller noe.

Lenke til kommentar

Ja fiber vil klart bli dyrt!

Men det er nå han har mulighet til å gjøre det, når vegger er lukket er den muligheten borte. Uansett så bør det vurderes, og skulle det falle for dyrt så javel, men da har han uansett vurdert det....

 

 

Kent

 

Leif var her...

Endret av BlackDeath
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg tenker at jeg legger rør, så er jeg noenlunde sikret for fremtiden. Jeg skal se hva som er å oppdrive av cat6 e.l. her i byen, det er vel dårlig stelt, kan jeg tenke meg. Edit: Kanskje jeg rett og slett legger cat5e, ettersom det tilsynelatende er lettest å få tak i (jeg skulle ha hatt kabelen i går).

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Det er ikke noe å tjene på fiber for øyeblikket, men det vil nok være fremtidsrettet å legge inn mange spare rør alle veier til tele/data/parabol/kabel tv/høttalere/antenne/alarm/lys-styreing/osv osv.....

eg har motert 6 ruller 16mm rør@50 mtr inn ekstra etter elektriker var ferdig!

Lenke til kommentar

hvis du legger utp eller skjermet så bør det ha ingen betydning, har montert cat5e utp på supplybåt 100MBit uten noe støy prb. de var på 45 mtr på det lengste da vi benyttet fiber mellom switchene.

Dette er testet med cat6 testeren til Fluke. Antar at du aldri får mere støy i et hus enn på en båt pga. radar bruk å i tillegg en masse hastigetsregulerende motor styringer mm.

 

Jobber litt med dette , har "sertifikat" på opptil 10GBit nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...