knutigro Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg forsøker lære meg c++ men sliter stadig med gammel kunnskap i uoppdaterte bøker. Senest i en svensk pocketbok jeg kjøpte forrige uke (ny på bokhandelen). Jeg har forstått fra hva jeg har lest her på forumet at #include <iostream.h> skal erstattes med: #include <iostream> Men når jeg gjør dette fungerer hverken cout eller cin i min compiler Dev-C++ 4.9.9.2. Likevel advarer compileren meg når jeg forsøker bruke iostream.h og sier denne ikke er i bruk lengre. Hvorfor finner ikke Dev-C++ 4.9.9.2 iostream? knut Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Jeg har ikke det problemet, det er heller motsatt. Hva mener du med at de ikke fungerer ? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Enten using namespace std; tidlig i fila eller std::cout << "Hello world" << std::endl; Lenke til kommentar
knutigro Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2005 Her er mitt program: #include <iostream> main() { char en_variabel; cout << "Elvis lever!\n"; cout << "Tror ikke du det?\n"; cin >> en_variabel; if(en_variabel == 'j') cout << "\nJa det var det jeg viste!"; else cout << "\nNåja"; } Når jeg compilerer får jeg feilmeldingene: 'cout' undeclared (first use of function) 'cin' undeclared (first use of function) Antageligvis har ikke compileren funnet iostream? Ellers skal vel dette programmet fungere uten problem? knut Lenke til kommentar
mamaar Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 prøv med std:: før cout og cin. f.eks. std::cout<<"Hei!"; Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 eller using namespace std; like etter #include -linjene .. som nevnt av en ovenfor her .. Lenke til kommentar
knutigro Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 Takk ska dere ha. Det ble bra nå. Så dette med using namespace std og std:: er noe som har tilkommet c++ de siste årene da, ettersom min bok ikke sier noenting om dette? Hva slags funksjon har de? knut Lenke til kommentar
Peter Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 namespace. Alle STL funksjonene er definert i et namespace kalt std. cout er ikke definert i global namespace, derfor får du feilmelding. De gamle headerfilene (.h) definerte disse i nettopp global namespace, derfor funket det da du brukte de headerfilene. Kronglete forklart, men les om namespace og standard template library så får du nok alt klart for deg. Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Siden du sliter med uoppdaterte bøker anbefaler jeg deg å skaffe deg Accelerated c++, meget bra bok. Det eneste du trenger å tenke på her er å legge til 1 linje med kode som forhindrer at console vinduet lukker seg. system("PAUSE"); er koden, kunne benyttet cin.get(); men siden det ikke alltid virker tilfredstilende(og du må kanskje tenke litt) så puase tingen den greieste. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Siden du sliter med uoppdaterte bøker anbefaler jeg deg å skaffe deg Accelerated c++, meget bra bok. Det eneste du trenger å tenke på her er å legge til 1 linje med kode som forhindrer at console vinduet lukker seg. system("PAUSE"); er koden, kunne benyttet cin.get(); men siden det ikke alltid virker tilfredstilende(og du må kanskje tenke litt) så puase tingen den greieste. 5302004[/snapback] system("PAUSE"); er fyfy fordi det utfører et systemkall. Og med ett er koden plattformavhengig. Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Oh, glemte å si at den linjen bør legges til hvis du skriver for deg selv i win. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Tja.. Kansje like greit å legge til seg gode vaner med en gang, da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå