Gå til innhold

Rådgiving om hund

invalid_user

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i en 3 roms leilighet, ca 75 kvadrat meter og har veldig lyst på en hund.

Egentlig har det hele vært en fantasi, men jeg lurer på hvor reelt for meg det er å skaffe meg hund?

Jeg har altså to voksne katter som trives ganske godt uten en hund i huset, men så lenge jeg ikke skal ha en pitbull, venner vel hunden (og kattene?) seg til tanken på rivaldyret?

Så for å oppsummere spørsmålene, for orden skyld:

Er det praktisk å ha hund når:

1) Leiligheten er 75 kvadrat meter?

2) Vi har to voksne katter?

3) Jeg har videregående neste år, så det kanskje blir mindre tid til hunden, siden man må gå turer og sånt?

Foreldrene er også dyreelskere, men hvis jeg skal bestemme meg for en valp, må det mye masing til.

Vurderer en labrador.

Takk til alle erfarne hundeeiere! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hund er uansett ikke praktisk. Hundebarnehave er dyrt, og mange, meg inkludert, er redd for for store hunder. Vi hadde en labrador retriver(tror jeg, den var sort ihvertfall og ble ganske stor). Og vi hadde hundegård i haven, eller, et inngjerdet område hvor hunden var. I en leilighet synes jeg det hele virker utrolig upraktisk, hva gjør du når jeg eller en annen gjest med angst for store hunder kommer på besøk?

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Leilighets-størrelsen mener jeg ikke er noe problem!

Når det er sagt, så lurer jeg selv på å gå til anskaffelse av hund, hører selv mange si at hunden kommer til å lide når jeg f.eks. er på jobb/skole, men jeg kan ikke fatte at ALLE andre som har hund er hjemme hele tiden. Det høres bare usannsynlig ut. Den klarer seg helt sikkert noen timer hjemme selv.

Størrelsen på leiligheten mener jeg ikke bør ha noe å si når den allerede er så stor som du beskriver, den får ikke lov til å løpe rundt i et hus uansett, så hvorfor skulle den trenge det i en leilighet? Har selv hatt hund før, og den LØP da ikke rundt i huset. Gå turer er det som er tingen!

Når det gjelder kattene dine, så er det DET jeg anser som kanskje det største "Problemet", hunden kommer ikke til å være slem mot kattene, men kattene kan finne på å bli redde for hunden og klore den, grunnet at de selv blir redde, og ikke forstår at hunden bare er nysgerrig. Men som du selv sier, så vil de nok venne seg til hverandre, selvom det kan gå en periode med mye dårlig stemning :p I værste fall så kanskje en av kattene stikker av? (Har ingen erfaringer med dette selv, men det er jo kanskje en mulighet? :/ Kan ikke så mye om sjangsene for det der)

Når det gjelder innlegget til JoachimR og tanken på gjester..... vel.... det blir bare dumt :p Da får de jo la være å komme... hvem er redd for dyr? :p

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Nåja. 75kvm går bra det, men å sette hundene ute er etter min mening er uting! Du skal behandle hunden som en av dine egne, og ikke putte dem ute i allsags vær.

Det å ha hund er et stort ansvar med både trim for hunden hver eneste dag, og ikke minst mat og stell til den.

Lenke til kommentar
Hund er uansett ikke praktisk. Hundebarnehave er dyrt, og mange, meg inkludert, er redd for for store hunder. Vi hadde en labrador retriver(tror jeg, den var sort ihvertfall og ble ganske stor). Og vi hadde hundegård i haven, eller, et inngjerdet område hvor hunden var. I en leilighet synes jeg det hele virker utrolig upraktisk, hva gjør du når jeg eller en annen gjest med angst for store hunder kommer på besøk?

5274957[/snapback]

Stenger han inne på et rom e.l

Eller bare får han til å ligge pent ved siden av deg foreksempel.

Mange venner av meg er redd for min hund, selv om han er en mellomstor Engelsk springer spaniel med rygghøyde på ca 50 cm.

Jeg ber ham ligge pent ved siden av benet mitt når de er på besøk, og vi har ingen problemer med det, både jeg og vennene mine.

I og med at du har katt, betyr ikke det at du ikke kan ha hund. Vet ikke hvordan kattene dine oppfører seg ovenfor hunder, men det kan gå galt og ha en katt og en hund i samme hus uten at de kommer overens. Etter tid, når kattene og hunden har levd sammen en stund, og de har godtatt hverandre, er det stor sjanse for at du kan både ha hund og katt i samme hus.

75 kvadratmeter er kanskje litt lite for en labrador. En labrador trenger masse luft og mosjon, og ikke minst oppmerksomhet!

Bare et tips: Kanskje du kan se på en litt mindre hunderase?

En labrador er en mellomstor/stor hund, som røyter endel.

Du burde se an dette også.

Lykke til med hundevalget! :)

Endret av ZeroMac
Lenke til kommentar

Takk for alle svar hittil. :-)

Nei, så mye som jeg sitter foran dataen, har jeg faktisk bedre av å få frisk luft enn hunden. :p Ser på det som en positiv ting at jeg må gå ut med hunden, for da tvinger jeg på en måte meg selv til å få meg mosjon.

Har dere forslag til hunder som har likhetstrekk med labrador, men er litt mindre? Og jeg har ikke lyst på en veldig liten hund som gamle damer pleier å ha..

Lenke til kommentar

Dersom du skaffer en "sofahund", a.k.a. puddel eller liknende, så er ikke turgåingen det største problemet. Den klarer seg fint med kun en liten tur en gang i blandt. En terrier derimot kan bli en skikkelig rabagast dersom du ikke lar den få ut litt energi på turer.

Kattene krever nok både litt av hvordan hunden/kattene er, samt at det krever mye fra din side ang. oppdragelse.

Plassen spørs på hvor mye du er villig til å ofre. Labradorer er store hunder, og det er derfor nærliggende å tro at de krever mye plass. Dersom de er meget rolige går det greit uansett, men jeg har minimal erfaring med labradorer.

Vil uansett anbefale å ha en liten hund fremfor en stor, pga. plassproblemer, transportproblemer (vet ikke hva slags bil du har, men), samt at de ofte krever mer mosjon (dog sier mor at hennes tre rottweilere krevde mindre enn våre nåværende dvergschnauser & norfolk-terrier).

Anyways: Lykke til med eventuelt hundekjøp!

Lenke til kommentar
Når det gjelder innlegget til JoachimR og tanken på gjester..... vel.... det blir bare dumt tongue.gif Da får de jo la være å komme... hvem er redd for dyr? tongue.gif
Vel, vi hadde hund, og jeg var redd for den. Kan ikke fordra å dra hjem til folk som har hunden inne. Da vi hadde hund hadde vi god plass, og hunden, som antagelig var en Labrador Retriver, hadde eget rom og luftegård i haven. Om dagen var den stort sett i hundebarnehave, da også min mor var redd hunden.

Men en hund krever mye. Joda, kos å gå på tur en gang i blandt, eller å bli trukket på ski etter hunden. Men hver dag? Er dette noe du orker? To små og en lang tur om dagen er liksom målet. Det krever en god del. Tar du den ikke ut, blir jo hunden rastløs og enda verre i den lille leiligheten.

Jeg synes rett og slett ikke en stor hund er tingen for deg. Muligens en tea-cup-hund, men ingen labrador.

Lenke til kommentar

JoachimR, neida kan forstå at enkelte kan ha hatt traumatiske opplevelser av hunder. Så jeg vet jo egentlig ikke hva du har vært gjennom... Så all respekt til deg!

Uansett : Kan det tenkes at hunder blir mere "uvennlige" av å bli plassert i hagen? Jeg kan tenke meg det, sammen med å ha et eget rom. Jeg kan tenke meg det også.

Men dette er jo egentlig ikke relevant... og KUN tanker av meg =)

Over til noe annet igen, har du sett på collier? De er verdens snilleste hunder ( fin påstand der ja? =) og ganske rolige av seg. Selvom de trenger en tur i ny og ne =) De er på størrelse med labrador though =)

Lenke til kommentar

Lassie ja, men på størrelse med labrador... noe tynnere i think men har masse pels så de ser store ut. Jeg personlig synes de svarte er finest =) Ikke lassie farge altså.

Kanskje en minilassie? :p Shetland sheepdog heter de vel? :p Eller, en golden retriever? Eller... tja... et eller annet rolig =)

Lenke til kommentar

Var en lærer på skolen som hadde fått seg valp, valpen var I BILEN en skoledag(pluss ekstra tid fordi de er lærere) hver dag. :no:

Men du har 2 katter, og en hund, spesielt labrador blir det altfor lite plass.

Mye tur gåing anbefales(?)

Er det ikke nok med de kattene?

Skaff deg en Chihuaua hvis du skal ha noe :p

Lenke til kommentar

Tja, mange hunder er faktisk slik at jo mer mosjon de får, jo mer energi får de (svar til "Mye turgåing anbefales").

Å ha en hund i bilen ser jeg ikke noe gale i såfremt hunden får nok luft og vann, ikke står i solsteiken og at det ikke skjer hele tiden/over kjempelang tid. Hvis eieren i tillegg er og lufter hunden ofte så er det jo ikke noe problem. Bedre det enn at hunden er helt alene hjemme og ikke får luftet seg.

Lenke til kommentar

Stakkar valp :/

Er det ikke nok med kattene? Det var et godt spørsmål. :p Katter og hunder er jo egentlig helt forskjellige dyr. Katter er mer selvstendige, mens hunder er veldig sosiale. Ikke misforstå meg, kattene mine er helt utrolige! De er ganske dumme, men det gir dem litt mer humor.

Tenkte det kunne være greit med litt variasjon.

Chihuaua har jeg forresten ikke lyst på. Syns de er litt rare og minner meg om Paris Hilton.

Endret av Xs2n0n
Lenke til kommentar
Tja, mange hunder er faktisk slik at jo mer mosjon de får, jo mer energi får de (svar til "Mye turgåing anbefales").

Å ha en hund i bilen ser jeg ikke noe gale i såfremt hunden får nok luft og vann, ikke står i solsteiken og at det ikke skjer hele tiden/over kjempelang tid. Hvis eieren i tillegg er og lufter hunden ofte så er det jo ikke noe problem. Bedre det enn at hunden er helt alene hjemme og ikke får luftet seg.

5275185[/snapback]

Hun svarte; "Nei, den trenger ikke luft"

WTF. Tviler på den kjerringa gikk og lufte den heller.

Men nå er jo hunden oppvokst, så den er hjemme alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...