Gå til innhold

Blomsterbroen at Night

Kaldvann

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte meg EOD 350D og Sigma 18-200mm linse i går. Aldri brukt slikt utstyr før, så jeg er veldig åpen for kritikk :)

Gikk en tur for å teste kameraet i går kveld å dette var det eneste bildet jeg syns var verdt å vise fram

Lukketid o.l. husker jeg ikke, men er tatt uten stativ.

Bildet er ikke redigert på noen som helst måte.

Blomsterbroen

Endret av Kaldvann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan se ut som om du bruker ISO 100. Prøv å skru dette opp til 400. Da blir bildet lysere. Lengere lukkertid er vel ikke helt å anbefale siden du ikke har stativ.

Motivet skriker at det vil bli fotografert. Få tak i et stativ, sett lukkertiden til 10-30 sekunder og fotografer noen biler som kjører over broa. Er det gang og sykkelsti, selger du bildet til en avis :p

Lenke til kommentar

hmm, EXIF filen?

Bildet ble tatt for å gæli, derfor litt uskarpt.

Hvordan stiller jeg dette med ISO egentlig? Hvorfor skal jeg stille på det? (har prøvd å lese om det, men skjønner ikke stort :/

Må vel få kjøpt meg stativ jah, kommer inne unna det nå som det er vinter og mørkt

Fant ut hvordan ;) men... hva er det godt for? hva er det som skjer når jeg endrer på den?

Endret av Kaldvann
Lenke til kommentar
ISO brukes for å angi lyssensitiviteten til analog film. ISO 100 er dobbelt så lyssensitivt som ISO 50, og man kan derfor bruke halvparten så lang lukkertid på samme blenderåpning for å få et korrekt eksponert motiv. På analog film er ISO-verdier mellom 50 og 800 vanlig, men det finnes også filmer med mer ekstreme ISO-verdier. Ulempen med høye ISO-verdier er at kornene i filmen blir større, noe som forringer bildekvaliteten. Fordelen er selvsagt at film med høy ISO-verdi kan brukes i mindre lyssterke forhold.
Lenke til kommentar

Åpner du bildefilen i et semi-profesjonelt fotoredigeringsprogram, vil du kunne åpne EXIF-fila derifra. Den inneholder informasjon om bildet, som kameraet har lagret sammen med bilde-fila.

Informasjonen er f.eks. kameramodell, kameraeier, f-verdi(blender), brennvidde (er ikke sikker på om dette er omregnet til 35 mm. filmformat), blitsinformasjon, dato, programmodus, hvitbalanse, posisjon ( ! ) og kamerafirmware, . Det jeg har glemt kan noen andre si.

define:exif

En ting: EXIF-fila fra Canon EOS 350D inneholder flere f-verdier (har ikke screenshot nå, men kan ta over helgen). Hvilken er rett?

Av gratisprogrammer du kan bruke:

exifreader

the Gimp

Programmet som fulgte med (Imagebrowser) har også muligheten for å vise EXIF innformasjon.

.

Edit: La til noen nyttige linker

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar

Hm, la oss teste, Windows mot Zoom Browser EX:

File Name

IMG_5924_1.JPG

Camera Model

Canon EOS 350D DIGITAL

Shooting Date/Time

10.11.2005 14:43:01

Shooting Mode

Shutter-Priority AE

Tv( Shutter Speed )

1/10

Av( Aperture Value )

3.5

Metering Mode

Center-Weighted Average Metering

Exposure Compensation

0

ISO Speed

100

Lens

18.0 - 55.0mm

Focal Length

18.0mm

Image Size

2304x3456

Image Quality

Fine

Flash

Off

White Balance Mode

Auto

AF Mode

AI Focus AF

Parameters Settings

Contrast  Standard

Sharpness  Standard

Color saturation  Standard

Color tone    +1

Color Space

sRGB

Noise Reduction

Off

File Size

1883KB

Custom Function

C.Fn:01-0

C.Fn:02-0

C.Fn:03-0

C.Fn:04-0

C.Fn:05-0

C.Fn:06-0

C.Fn:07-0

C.Fn:08-0

C.Fn:09-0

Drive Mode

Continuous shooting

Owner's Name

Kristoffer

Camera Body No.

0730511190

Vil si det er en stor fordel å kunne kopiere rett fra fila.

Vedlagt ligger screenshot fra EXIF-informasjonen Windows gidde meg.

Vil si at Zoom Browser gidde best resultat. Mest informasjon.

En ting til: Noen som vet hvor man finner EXIF-informasjonen til et bilde i gimp

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...