Kaldvann Skrevet 9. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Hei Kjøpte meg EOD 350D og Sigma 18-200mm linse i går. Aldri brukt slikt utstyr før, så jeg er veldig åpen for kritikk Gikk en tur for å teste kameraet i går kveld å dette var det eneste bildet jeg syns var verdt å vise fram Lukketid o.l. husker jeg ikke, men er tatt uten stativ. Bildet er ikke redigert på noen som helst måte. Blomsterbroen Endret 9. desember 2005 av Kaldvann Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 9. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2005 Lengre lukkertid, og annen vinkel ville kanskje gjort seg. Ville gjerne hatt bare broen. Den broen er fin om kvelden. Du finner info i EXIF filen, om lukkertid og slikt noe. Tips:) Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 9. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2005 Kan se ut som om du bruker ISO 100. Prøv å skru dette opp til 400. Da blir bildet lysere. Lengere lukkertid er vel ikke helt å anbefale siden du ikke har stativ. Motivet skriker at det vil bli fotografert. Få tak i et stativ, sett lukkertiden til 10-30 sekunder og fotografer noen biler som kjører over broa. Er det gang og sykkelsti, selger du bildet til en avis Lenke til kommentar
Kaldvann Skrevet 9. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) hmm, EXIF filen? Bildet ble tatt for å gæli, derfor litt uskarpt. Hvordan stiller jeg dette med ISO egentlig? Hvorfor skal jeg stille på det? (har prøvd å lese om det, men skjønner ikke stort :/ Må vel få kjøpt meg stativ jah, kommer inne unna det nå som det er vinter og mørkt Fant ut hvordan men... hva er det godt for? hva er det som skjer når jeg endrer på den? Endret 9. desember 2005 av Kaldvann Lenke til kommentar
Andsør Skrevet 9. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2005 ISO brukes for å angi lyssensitiviteten til analog film. ISO 100 er dobbelt så lyssensitivt som ISO 50, og man kan derfor bruke halvparten så lang lukkertid på samme blenderåpning for å få et korrekt eksponert motiv. På analog film er ISO-verdier mellom 50 og 800 vanlig, men det finnes også filmer med mer ekstreme ISO-verdier. Ulempen med høye ISO-verdier er at kornene i filmen blir større, noe som forringer bildekvaliteten. Fordelen er selvsagt at film med høy ISO-verdi kan brukes i mindre lyssterke forhold. Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 9. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2005 Offtopic.. Brua heter Verftsbrua, ikke blomsterbrua. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 9. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2005 Og det tar tid før han får tatt bildet med biler på broen:) Siden det er en gangbro.. Søk på exif her i forumet, så finner du vel ut en del tenker jeg. Lykke til. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 10. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) Åpner du bildefilen i et semi-profesjonelt fotoredigeringsprogram, vil du kunne åpne EXIF-fila derifra. Den inneholder informasjon om bildet, som kameraet har lagret sammen med bilde-fila. Informasjonen er f.eks. kameramodell, kameraeier, f-verdi(blender), brennvidde (er ikke sikker på om dette er omregnet til 35 mm. filmformat), blitsinformasjon, dato, programmodus, hvitbalanse, posisjon ( ! ) og kamerafirmware, . Det jeg har glemt kan noen andre si. define:exif En ting: EXIF-fila fra Canon EOS 350D inneholder flere f-verdier (har ikke screenshot nå, men kan ta over helgen). Hvilken er rett? Av gratisprogrammer du kan bruke: exifreader the Gimp Programmet som fulgte med (Imagebrowser) har også muligheten for å vise EXIF innformasjon. . Edit: La til noen nyttige linker Endret 10. desember 2005 av The_Fire Lenke til kommentar
Kaldvann Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2005 Takk for all hjelp! Skjønner straks mer Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Kan også se (mesteparten av?) EXIF-info ved å høyreklikke på bildefilen i et vanlig utforsker-vindu. Velg "properties", faneblad "summary"->"advanced". Tada. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Hm, la oss teste, Windows mot Zoom Browser EX: File Name IMG_5924_1.JPG Camera Model Canon EOS 350D DIGITAL Shooting Date/Time 10.11.2005 14:43:01 Shooting Mode Shutter-Priority AE Tv( Shutter Speed ) 1/10 Av( Aperture Value ) 3.5 Metering Mode Center-Weighted Average Metering Exposure Compensation 0 ISO Speed 100 Lens 18.0 - 55.0mm Focal Length 18.0mm Image Size 2304x3456 Image Quality Fine Flash Off White Balance Mode Auto AF Mode AI Focus AF Parameters Settings Contrast Standard Sharpness Standard Color saturation Standard Color tone +1 Color Space sRGB Noise Reduction Off File Size 1883KB Custom Function C.Fn:01-0 C.Fn:02-0 C.Fn:03-0 C.Fn:04-0 C.Fn:05-0 C.Fn:06-0 C.Fn:07-0 C.Fn:08-0 C.Fn:09-0 Drive Mode Continuous shooting Owner's Name Kristoffer Camera Body No. 0730511190 Vil si det er en stor fordel å kunne kopiere rett fra fila. Vedlagt ligger screenshot fra EXIF-informasjonen Windows gidde meg. Vil si at Zoom Browser gidde best resultat. Mest informasjon. En ting til: Noen som vet hvor man finner EXIF-informasjonen til et bilde i gimp Endret 5. september 2006 av The_Fire Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 13. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2005 Ja, ingen tvil om at zoom browser er best. Mitt tips om windows explorer var i hovedsak ment for trådstarter, hvis han trenger å finne brennvidde, iso og lukketid i en fei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå