Gå til innhold

Er det slutt på Opteron?


lucky666

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut for at man må smøre seg med endel tålmodighet om man venter på Opteron. Virker som om ca 20 Januar er en realistisk dato, ut ifra det som dukker opp på diverse netbutikker om leveringstider no.

 

Så vidt eg veit så tar det ca to uker fra produsentene begynner på en wafer til prosessorene er ferdig. Så skal de testes og klassifiseres før de er klare for montering. Så om AMD kastet seg rundt for å øke Opteron-produksjonen for en uke eller to siden så tar det vel så lang tid før man merker resultatet av det ute blant distributørene.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

nå har datoen blitt utsatt enda en gang. . . til 14. januar :cry:

15. januar nå. . . jeg tenkte at det kom til å ta noen måneder, så nå bestillte jeg en 144 fra Netshop :p

driter i om jeg kjøper fra Norek. . . har de den ikke på lager, så HAR de den ikke på lager!

Endret av Guggelibu
Lenke til kommentar
ArcticOC  13/12-2005 : 00:21 

Overclockers.com er en av de eldste og også mer respekterte sidene innenfor hardware. Dessuten, hvilken grunn skal AMD ha for å fortsette å konkurere mot sin egen Athlon64 serie? Har de tenkt å fase ut A64?

De, og The Inquierer har ikke lenger min respekt nå i alle fall ArcticOC. All informasjon nå tyder jo på at dette bare var rent spekulativt oppspinn :thumbdown: .

 

Jeg er forøvrig ening i at dette kan virke litt rart kjørt side om side med A64, særlig sett i lys av at det er så utrolig mange som nå bruker disse i sine desktop hjemme pc'er.

 

Min teori, som jeg vel har nevnt et eller annet sted her, er at det rett og slett er lettere og selge Opteron til proffesjonell bruk, enn "spill prosessoren" A64.

At så mange skulle komme til og velge denne til hjemme pc'n sin var nok ikke helt etter forventningene.

Det går vel også tildels frem av hjemmesiden deres, at markedet er (skulle være) de som ellers ville kjøpe Intel, eller S940, og ikke alle mulige BF2 spillene fjortiser, eller klokkeglade entusiaster.

AMD hjemmeside, om S939 Opteron:

Q: What markets are you targeting with the AMD Opteron 100 Series supporting ECC unbuffered memory?

 

A: Designed for 1-way server and workstation applications, the AMD Opteron processor 100 Series supporting ECC unbuffered memory is intended for customers who want the reliability and performance of AMD Opteron in a single-processor solution but are looking for lower-cost solutions. Unbuffered memory is less-expensive than registered memory and will enable systems manufacturers to build less expensive solutions. One-way servers are commonly used by small businesses for multiple needs as well as by departmental users for web serving, file & print needs and other less CPU-intensive applications. One-way workstations are commonly used by CAD, architectural, and DCC professionals to create engineering models, design schematics, or digital effects. 

 

Her er forresten også AMD's svar på forskjellen mellom A64/FX og Opteron (som de sikkert heller ikke hadde håpet for mange hjemmebrukere skulle lese... :p )

AMD faq- Opteron S939

Q: How will the new AMD Opteron 100 Series with ECC unbuffered memory differ from the AMD Athlon 64 and AMD Athlon 64 FX processors?

 

A: Although the AMD Opteron 100 Series processors with unbuffered memory support will share the same core technology as the AMD Athlon 64 and AMD Athlon 64 FX processors and will be socket and thermally compatible; there are some distinct differences:

AMD Opteron 100 Series processors with ECC unbuffered memory all have 1MB of L2 cache.

AMD Opteron 100 Series processors with ECC unbuffered memory are produced on AMD Opteron processor die material and follow the same AMD Opteron processor manufacturing process as do the 800 Series and 200 Series.

AMD Opteron 100 Series processors with ECC unbuffered memory undergo the same AMD Opteron processor-level testing and validation as do the 800 Series and 200 Series.

 

Så mitt intrykk er at dette Opteron prosjektet er kommet for å ta opp kampen om det proffesjonelle marked, og alle vi andre som også vil ha Opteron bare er en uheldig bivirkning av denne kampen. :)

 

 

curtiis Postet i dag, 10:05

  ser netshop enda har inne noen 144'er, må vel finne ut hvor mye man kan skvise ut av en slik og bestille en... Eller satse på at de kommer til neste år, og få tak i en 146 eller 165.

Det aller viktigste hvis man er opptatt av høy klokk er vel at 144 krever en hel del mer av hk enn 146, eller enda bedre 148. Dvs hk må gladelig kjøre HTT300++ stabilt.

Lenke til kommentar
Guggelibu Postet i dag, 19:44

  vel, det var nå noen som klarte over 500 med DFI LanParty UT Expert-kortet som ligger på postkontoret 45 kilometer herifra 

Vel det er jo good for you, Guggelibu, men det hjelper ikke nødvendigvis curtiis (som jeg ikke vet hva slags hk han har) eller alle de andre som sliter med ustabillitet ved høy HTT.

Hva Anadtech klarer tar jeg uansett med en liten klype salt, de kom forøvrig ikke over 250HTT med mitt hk, som jeg kjører stabilt over 300 med, og jeg har også merket meg at det varierer sterkt hva forskjellig folk får til med like hk.

Så mitt intrykk er da i alle fall at om feks Anandteh klarer det, er ikke det noen slags garanti for at du får til det samme med akkurat ditt oppsett. Som det jo forsjåvidt er med alt som har med klokking å gjøre.

 

Uansett, poenget var ikke annet enn at det kreves mer av hk med de lavere modellene, og at mitt intrykk når jeg ser hva folk får til med feks 144 ser det ut til at hk ofte begrenser. Det er vel så og si bare DFI man nesten er garantert at cpu stopper først. :)

Lenke til kommentar
Guggelibu Postet i dag, 19:44

  vel, det var nå noen som klarte over 500 med DFI LanParty UT Expert-kortet som ligger på postkontoret 45 kilometer herifra 

Vel det er jo good for you, Guggelibu, men det hjelper ikke nødvendigvis curtiis (som jeg ikke vet hva slags hk han har) eller alle de andre som sliter med ustabillitet ved høy HTT.

Hva Anadtech klarer tar jeg uansett med en liten klype salt, de kom forøvrig ikke over 250HTT med mitt hk, som jeg kjører stabilt over 300 med, og jeg har også merket meg at det varierer sterkt hva forskjellig folk får til med like hk.

Så mitt intrykk er da i alle fall at om feks Anandteh klarer det, er ikke det noen slags garanti for at du får til det samme med akkurat ditt oppsett. Som det jo forsjåvidt er med alt som har med klokking å gjøre.

 

Uansett, poenget var ikke annet enn at det kreves mer av hk med de lavere modellene, og at mitt intrykk når jeg ser hva folk får til med feks 144 ser det ut til at hk ofte begrenser. Det er vel så og si bare DFI man nesten er garantert at cpu stopper først. :)

5302466[/snapback]

 

Hehe, hjelper meg ganske lite. har fortiden ikke kommet lenger enn praten om nytt hk og cpu, ligger med en soket A sempro2600+ og asus a7v880.

Men det ligger i kortene at jeg trenger agp på hk, har kort for en stund til. Å legge 3-4k i nyttt skjermkort blir ikke noe mulighet før våren kommer, så ligger i lete fasen til over nyttår. hk er vel egentlig klart hva, og sikler litt etter en opteron. og litt minne da 2gb. Må vel vente til uti januar på opteron kommer på marked igjen, så får se litt på DFI og... Jo mer man leter jo dyrere ser det ut til at det blir. :blush:

Lenke til kommentar
blackbrrd Postet i dag, 23:11

  pcp160 - mao, så er overklokking av hovedkort varierende akkurat som med prosessorer, ram og skjermkort. Ikke akkurat grensesprengende nyheter.. 

He he, nei nå var det heller ikke meg som dro frem hvor lagt et hk klokker, men fra min sideet forsøk på en påminnelse om det du sier ;)

Og selve poenget var altså bare at det er svært få hk som klarer og utnytte 144 fullt ut såvidt jeg kan se. Det var da som et svar til curtiis vedrørene hvor langt en 144 gikk.

Lenke til kommentar

Netshop hadde fire stk 144 tidligere idag. Vurderte en stund å bestille en, men fant ut at det var galskap å bruke 1500kr på en CPU bare for å overklokke den i en uke også sette i 165en min igjen :D

 

Jo mer man leter jo dyrere ser det ut til at det blir.  :blush:

5302896[/snapback]

 

Kjenner meg litt igjen i det der gitt :!: :!: :!:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...